foutieve/nietige betekening?

peter kvm
Topic Starter
Berichten: 107

foutieve/nietige betekening?

#1 , 31 mar 2009 13:37

Mijn vriendin en ik werden gedagvaard om te verschijnen voor de rechtbank van eerste aanleg.

Omdat we op een verschillend adres wonen, is er op de akte aan mijn vriendin vermeld dat aan mij per afzonderlijk exploot zal betekend worden. Deze betekening is echter nooit gebeurd...

De minimumtermijn van acht dagen tussen betekening dagvaarding en inleiding van de zaak kan nooit meer gerespecteerd zijn tov mij.

Welke gevolgen heeft dit precies?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 02 apr 2009 11:13

“Art.707.De gewone termijn van dagvaarding...is acht dagen...Art.710.De termijnen van dagvaarding zijn voorgeschreven op straffe van nietigheid.“(Ger.W.=Gerechtelijk Wetboek).

“Art.33.De betekening geschiedt aan de persoon,wanneer het afschrift van de akte aan de geadresseerde zelf wordt ter hand gesteld...Art.35.Indien de betekening niet aan de persoon kan worden gedaan,geschiedt zij aan de woonplaats...Art.36.§1.Voor de toepassing van dit wetboek wordt verstaan onder:1° ‘woonplaats’:‘de plaats waar de persoon in het bevolkingsregister is ingeschreven als hebbende aldaar zijn hoofdverblijf’...“(Ger.W.).

Is hieraan niet of niet tijdig voldaan dan bent u niet geldig gedagvaard en kan u evenmin veroordeeld worden.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

peter kvm
Topic Starter
Berichten: 107

#3 , 02 apr 2009 13:42

“Art.707.De gewone termijn van dagvaarding...is acht dagen...Art.710.De termijnen van dagvaarding zijn voorgeschreven op straffe van nietigheid.“(Ger.W.=Gerechtelijk Wetboek).

“Art.33.De betekening geschiedt aan de persoon,wanneer het afschrift van de akte aan de geadresseerde zelf wordt ter hand gesteld...Art.35.Indien de betekening niet aan de persoon kan worden gedaan,geschiedt zij aan de woonplaats...Art.36.§1.Voor de toepassing van dit wetboek wordt verstaan onder:1° ‘woonplaats’:‘de plaats waar de persoon in het bevolkingsregister is ingeschreven als hebbende aldaar zijn hoofdverblijf’...“(Ger.W.).

Is hieraan niet of niet tijdig voldaan dan bent u niet geldig gedagvaard en kan u evenmin veroordeeld worden.
Maar wat gebeurt er als ik toch verschijn? Verzaak ik dan aan die nietigheid?

Mijn vriendin en ik hebben uiteraard maar 1 advocaat die ons vertegenwoordigt. Moet deze op de inleidende zitting melden dat ik niet gedagvaard ben? En heeft dat gevolgen tov mijn vriendin?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38599

#4 , 02 apr 2009 18:05

Als u niet thuis bent zal de deurwaarder een bericht achterlaten dat u een exploot in het deurwaardershuis of bij de politie moet gaan afhalen.

Dat is de woonplaats - indien u een gekend adres hebt.
Indien u geen gekend adres hebt wordt het exploot bewaard in de arrondissementshoofdplaats.

Gevolg zal zijn dat u eventueel bij verstek gaat veroordeeld worden.
De betekening is wettelijk wel goed gedaan ( aan de woonplaats)

Laat zeker via uw advocaat alles goed uitleggen en de nodige stappen ondernemen. U wint er niets mee met bepaalde zaken op zijn beloop te laten.

Beachcomber
Berichten: 572

#5 , 03 apr 2009 09:08

Als je wel verschijnt dan wordt de nietigheid gedekt, dwz, er wordt van uitgegaan dat de niet-betekening door je aanwezigheid geen invloed heeft.

Als je dus verschijnt om te zeggen dat je niet betekend bent geweest zal je dus in je eigen val trappen.

Ik zou niet teveel procedure-miserie beginnen voor een betekening die niet gedaan is, jij hebt er weet van, dus ergens hoeft die betekening niet meer. Het is niet dat de zaak opeens gaat ophouden te bestaan. Ze zal terug naar de rol verwezen worden en worden uitgesteld totdat de betekening juist is gebeurd. Uiteindelijk ga je toch moeten verschijnen.

peter kvm
Topic Starter
Berichten: 107

#6 , 07 apr 2009 11:39

Ik vermoed dat de tegenpartij hun fout opgemerkt heeft. intussen hebben ze een nieuwe betekening gedaan en werd de zaak uitgesteld. Op de nieuwe betekening staat dat ze vorige vervangt omdat die wegens een materiële fout nietig was ... :roll:

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”