Inkijken oude vonnissen echtscheiding grootouders

JosV1
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Inkijken oude vonnissen echtscheiding grootouders

#1 , 25 aug 2022 13:25

Mijn grootouders, die ondertussen beiden gestorven zijn, zijn gehuwd in 1971. Mijn grootvader en grootmoeder waren eerder, respectievelijk in 1960 en 1970, uit de echt gescheiden met hun eerste partner. Deze eerste partners zijn intussen ook al allebei overleden. Ik ben nogal geïnteresseerd in mijn familiegeschiedenis, en zou graag te weten komen wat er allemaal gebeurd is en hoe deze eerste huwelijken op de klippen gelopen zijn. Vooral de echtscheiding van mijn grootmoeder heeft lang aangesleept. In de familie wordt hier echter weinig over gepraat, en de meesten die er iets over kunnen vertellen, zijn intussen ook al gestorven.

Ik stuurde alvast een mail naar de griffie van de rechtbank van eerste aanleg (familierechtbank) met de vraag of ik deze echtscheidingsvonnissen zou kunnen inkijken. Maar die liet mij weten dat ik hiervoor eerst toestemming moet vragen aan de procureur des konings vermits het gaat om "vonnissen met vertrouwelijke informatie".

Nu is mijn vraag: is hier iemand die meer weet over het recht en de mogelijkheid om oude vonnissen van (overleden) familieleden in te kijken? Is het, in regel, mogelijk om dergelijke oude vonnissen in te kijken en vormt deze aanvraag bij de procureur des konings slechts een formaliteit? Of kan ik deze vonnissen slechts inkijken als ik hier een grondige reden voor heb? Is er een juridische basis op basis waarvan ik een 'recht' heb om deze vonnissen in te kijken?

Alvast bedankt!

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding