beslag onroerend goed door meerdere partijen

baguetje2850
Topic Starter
Berichten: 155
Juridisch actief: Nee

beslag onroerend goed door meerdere partijen

#1 , 06 jul 2022 11:43

Mijn vriendin won een proces tegen een familielid, maar tegenpartij weigert 4 maanden na de uitspraak nog steeds te betalen.

Op het huis van het familielid werd reeds beslag gelegd door een andere schuldeiser. Kan een 2de beslag op dit huis? Zo ja, zijn er voorrangsregels in geval er meerdere beslagleggers zijn?

Wat zijn mogelijke verdere stappen die mijn partner nog kan zetten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4617
Locatie: Diest

#2 , 06 jul 2022 21:16

Beste

Er kan theoretisch door meerdere partijen onroerend beslag gelegd worden.
En bij uitwinning zal dan een ‘rang regeling’ opgemaakt worden waarbij voorrechten en aandelen in de opbrengst bepaald worden. Er moet ook blijken of er hypothecaire schuldeisers zijn die als eerste hun schuld moeten terugkrijgen
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Franciscus
Berichten: 38587

#3 , 07 jul 2022 18:01

Men kan ook op de roerende goederen beslag leggen of op loon en andere inkomsten.

Reclame

baguetje2850
Topic Starter
Berichten: 155
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 jul 2022 09:14

Dank voor de antwoorden.

Het betrokken familielid is voor 50% blote eigenaar van het appartement van mijn partner. Kan op dit deel beslag gelegd worden?

bosprocureur
Berichten: 6853

#5 , 08 jul 2022 11:05

Mijns inziens wel, al ware het alleen al om wat druk op de ketel te zetten. Let wel, hou het evenwicht tussen kosten en baten in het oog !

baguetje2850
Topic Starter
Berichten: 155
Juridisch actief: Nee

#6 , 08 jul 2022 23:00

Kan de schuldenaar een openbare verkoop eisen mocht er zich 'onderhands' een koper aanbieden met een bod dat merkelijk onder de marktwaarde ligt? of is een openbare verkoop altijd inherent aan een beslag? mag de schuldenaar een bod weigeren?

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”