Conclusietermijn overslaan

Greenlight
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Conclusietermijn overslaan

#1 , 20 jun 2022 20:02

Nadat we eerder in rechtbank eerste aanleg een zaak gewonnen hebben als gedagvaarde, gaat tegenpartij nu in beroep. Op de inleidingszitting in Hof van beroep vroeg tegenpartij maar liefst opnieuw 5 conclusietermijnen, 3 voor mij als geintimeerde en 2 voor hen...?? Griffier schoot uit haar kraam en zei dat dit hoogst ongebruikelijk is om in HvB 5 termijnen te hanteren, daarenboven was er door hen al een uitgebreid verzoekschrift neergelegd, maar de advocaat (stagaire die niet bekend was met de zaak) kon alleen maar zeggen dat zijn baas er 5 wou...
Tot mijn verrassing heeft het HvB middels gerechtsbrief nu toch 5 conclusietermijnen toegekend, 3 voor mij en 2 voor de appellanten. Mijn vraag is nu, kan ik de eerste ronde gewoon overslaan?
- er zijn geen nieuwe elementen naar voor gebracht door tegenpartij, bewijsstukken blijven eveneens dezelfde
- ik ga zelf ook niet met nieuwe elementen afkomen
- tegenpartij heeft nog altijd de kans om te reageren bij de volgende conclusie dus geen deloyaal procesgedrag lijkt me
Is dat iets dat advocaten in zo n situatie wel eens durven doen? Het is te belachelijk om nog eens 5 rondes op dezelfde nagel te kloppen, gaat over een relatief kleine zaak ca 9000 euro, advocaat tegenpartij wil allicht zoveel mogelijk kunnen concluderen en factureren...
Ik wil enerzijds geen fouten maken en “onrespectvol” overkomen naar de rechtbank toe maar anderzijds wil ik wel aangeven dat dit tergend en roekeloos beding is van tegenpartij en dan lijkt het niet logisch om zelf de volle 5 rondes mee te gaan in dit circus...
Any ideas...?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de Rik
Berichten: 206

#2 , 21 jun 2022 11:00

De laatste conclusie word door de rechter gelezen , niet verplicht om te herhalen.

Greenlight
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 jun 2022 11:55

Sla ik dan beter de eerste ronde over of de tweede...?

Reclame

Kali
Berichten: 762

#4 , 22 jun 2022 12:11

U slaat dan beter de laatste over door gewoon identiek dezelfde conclusie als in de tweede ronde neer te leggen.

Een ronde overslaan ontneemt de andere partijen een deel van hun rechten van verdediging indien u in de laatste ronde pas uw argumenten geeft…

Greenlight
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 jun 2022 17:53

Ok, dus best elke ronde fysiek conclusies neerleggen dan ook al zijn het 3x dezelfde conclusies? Enkel de titel aanpassen dan naar “2e conclusies” en “syntheseconclusies”? Of hoeft dit ook niet?
Bedankt alvast!!

Kali
Berichten: 762

#6 , 22 jun 2022 22:46

Ja best wel titel aanpassen.

En liefst dus geen nieuwe argumenten in de laatste conclusie…

Greenlight
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 jun 2022 23:22

Bedankt!

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”