getuigenverklaring ondanks NDA

Doubre13
Topic Starter
Berichten: 6

getuigenverklaring ondanks NDA

#1 , 17 jun 2022 14:54

Ik wil een ex-collega helpen bij een rechtzaak die onze oude werkgever tegen hem heeft ingespannen, helpen door middel van een getuigenverklaring op te stellen. ( een opsomming van feiten en mistoestanden die zich hebben voorgedaan )

Ik heb echter destijds een arbeidscontract getekend waarin enkele geheimhoudingsclausules staan. ( " de werknemer is verplicht strikte geheimhouding in acht nemen met betrekking tot alle bedrijfsgegevens en alle andere informatie waarvan hij door of in het kader van de arbeidsovereenkomst kennis heeft verkregen " )
Kan ik deze getuigenverklaring opstellen zonder dat ik risico loop

Alvast bedankt voor jullie reactie,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38587

#2 , 17 jun 2022 22:02

Welke rechtbank?
Lid van een vacbond dan kan u beroep doen op een advocaat

eylis
Berichten: 8840

#3 , 18 jun 2022 14:19

U bent daar geen werknemer meer. Het arbeidscontract is beëindigd. U bent dus niet meer gebonden aan de voorwaarden ervan.

Reclame

Doubre13
Topic Starter
Berichten: 6

#4 , 18 jun 2022 14:28

Er wordt duidelijk vermeld " de werknemer dient zich zowel tijdens de de looptijd van deze overeenkomst als na het beëindigen ervan te onthouden van enige schending van het beroepsgeheim en van alle daden van oneerlijke concurrentie zoals vastgelegd in artikel 17,3 a en b van de wet van 3 juli 1978 betreffende dearbeidsovereenkomst "

Doubre13
Topic Starter
Berichten: 6

#5 , 18 jun 2022 14:30

Nog even vermelden dat het om de "Ondernemingsrechtbank 1e kamer " gaat

eylis
Berichten: 8840

#6 , 18 jun 2022 16:47

"...te onthouden van enige schending van het beroepsgeheim en van alle daden van oneerlijke concurrentie"
u begaat toch geen daad van oneerlijke concurrentie of u ontsluiert toch geen beroepsgeheim als u getuigt over mistoetsanden in het bedrijf? Dat zou wel zo zijn als u aan een ander bedrijf zou vertellen hoe ze hun producten maken, of klantengegevens zou doorspelen. De rechtbank is geen concurrent. Dus zelfs als zo'n clausule (in een arbeidscontract) in de eeuwigheid geldig blijft (wat ik betwijfel) dan bezondig je je er niet aan als je getuigt in een rechtszaak.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”