Hoeveel tijd om te betalen na vonnis vrederecht?

Chamch
Topic Starter
Berichten: 151
Juridisch actief: Nee

Hoeveel tijd om te betalen na vonnis vrederecht?

#1 , 18 mei 2022 15:41

Jaar geleden heeft er een malafide aannemer ons proberen te bestelen, heeft valse btw nr doorgegeven, beloofde offertes, facturen, ...

Uiteindelijk voorschot betaald, aannemer niet meer gehoord, dus heb hem gedagvaard. Weigerde voorschot terug te betalen.
Jaar lang gewacht op de terugbetaling van de voorschot, nu na de vonnis heb ik mijn gelijk gekregen en is ie verplicht de gerechtskosten en mijn voorschot terug te betalen.

Hoelang krijgt iemand om na vonnis de voorschot terug te betalen? En indien hij niet betaalt - welke stappen kan je ondernemen?

Hij is aangeklaagd als een gewone persoon, niet bedrijf, failliet verklaren zal niet werken.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#2 , 18 mei 2022 16:09

Beste

Was dat vonnis bij consensus? Was de aannemer aanwezig (of zijn advocaat)? Was het een vonnis ‘uitvoerbaar bij voorraad’?
Indien niet aanwezig kan er nog altijd beroep aangetekend worden.
En hoe dan ook : ook een natuurlijk persoon kan onvermogend zijn…
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Chamch
Topic Starter
Berichten: 151
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 mei 2022 17:33

Beste

Was dat vonnis bij consensus? Was de aannemer aanwezig (of zijn advocaat)? Was het een vonnis ‘uitvoerbaar bij voorraad’?
Indien niet aanwezig kan er nog altijd beroep aangetekend worden.
En hoe dan ook : ook een natuurlijk persoon kan onvermogend zijn…
Hi! Wat bedoel je precies met vonnis bij consensus? Wij (tegenpartij en ik) waren niet aanwezig, enkel zijn raadsman en mijn advocaat waren aanwezig.

Hij zat destijds te pronken over zijn 2 moderne wagens en nieuwe keuken van 12000 euro dus ik vermoed dat hij niet zo onvermogend zal zijn, toch?

Reclame

CityBird
Berichten: 792

#4 , 18 mei 2022 18:25

Lijkt sterk op het profiel dat ook nu niet gaat betalen. Vonnis moet eerst betekend worden door deurwaarder. Die kan dan beslag leggen. Eigenlijk wat vreemd dat jouw advocaat je hier niet informeert.

Echter,… het is niet omdat er een Jaguar of Bentley voor de deur staat dat die ook op die persoon zijn naam staat. Het zou zeker niet de eerste onverbeterlijke fraudeur zijn waar de hoogbejaarde moeder toevallig met een Ferrari rijdt.

Chamch
Topic Starter
Berichten: 151
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 mei 2022 18:35

Lijkt sterk op het profiel dat ook nu niet gaat betalen. Vonnis moet eerst betekend worden door deurwaarder. Die kan dan beslag leggen. Eigenlijk wat vreemd dat jouw advocaat je hier niet informeert.

Echter,… het is niet omdat er een Jaguar of Bentley voor de deur staat dat die ook op die persoon zijn naam staat. Het zou zeker niet de eerste onverbeterlijke fraudeur zijn waar de hoogbejaarde moeder toevallig met een Ferrari rijdt.
Zal zeker goed tegenstribbelen, maar als de deurwaarder beslag komt leggen heeft hij nergens om naartoe te lopen, hij heeft een eigen huis, heeft een normale leven en normaal geld. Als dat het niet is, zal hij zich in schuldbemiddeling moeten zetten maar dan zal hij alsnog maandelijks een bedrag moeten leggen.

Franciscus
Berichten: 38596

#6 , 18 mei 2022 22:23

Neen, hij woont in een huis en dat staat mogelijk op naam van zijn partner.
En hij heeft een bedrijf dat op zijn naam staat of nog beter hij werkt in het bedrijf van zijn partner.

Chamch
Topic Starter
Berichten: 151
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 mei 2022 22:41

Neen, hij woont in een huis en dat staat mogelijk op naam van zijn partner.
En hij heeft een bedrijf dat op zijn naam staat of nog beter hij werkt in het bedrijf van zijn partner.
Ja.. als hij samenwonend is maakt het niet uit wie de eigenaar is he, als ze beslag komen leggen is dat snel gedaan.

Nu, alle theorieën aan de kant, hoelang krijgt een verweerder na uitspraak vonnis om de betaling te doen?

Franciscus
Berichten: 38596

#8 , 18 mei 2022 22:49

Wacht op zijn minst tot einde termijn beroep.Deze termijn start NA de betekening.
Als alles op naam en via rekening van partner is maakt het wel degelijk iets uit. Want dan is niets zijn eigendom.
Hij zou daar zelfs een kamer kunen huren met gebruik van gemeenschappelijke keuken en badkamer en / of een contract van medehuur hebben.
Ik schrijf maar.....

Chamch
Topic Starter
Berichten: 151
Juridisch actief: Nee

#9 , 18 mei 2022 23:56

Wacht op zijn minst tot einde termijn beroep.Deze termijn start NA de betekening.
Als alles op naam en via rekening van partner is maakt het wel degelijk iets uit. Want dan is niets zijn eigendom.
Hij zou daar zelfs een kamer kunen huren met gebruik van gemeenschappelijke keuken en badkamer en / of een contract van medehuur hebben.
Ik schrijf maar.....
De vonnis is vandaag pas gegeven, we zien wel wat de deurwaarder geeft als termijn vermoed ik? Rechtbank heeft een directe betaling gevraagd, gezien meneer al ‘sinds het begin van ‘t proces de tijd had om te betalen(letterlijk hun woorden)’.


Nu, naar het foefelen toe: denk niet dat deze persoon daartoe in staat is, het is ook niet iemand die zich al te bewust is van de wetgeving, anders was ie nooit in zee gegaan met de advocaten en mij. Hij heeft officieel ook geen bedrijf of btw nr die geldig is, dus ie kan zich niet schuilen achter een firma. Hij is wettelijk getrouwd, dus of zijn vrouw of hij eigenaar is maakt zoveel niet uit.

Het kan natuurlijk altijd, maar hoop van niet.

Franciscus
Berichten: 38596

#10 , 19 mei 2022 11:17

Wettig gehuwd als men gehuwd is in Be is dat steeds wettig. Maar dan moet persoon wel gehuwd zijn met gemeenschap van goederen en aanwinsten en kan een woning bv indien haar eigendom VOOR huwelijk toch nog uit gemeenschap vallen.

Vals BTW nr en nog andere zaken die niet kloppen daar zal BTW dienst - belastingen - sociale zaken enz en politie / parket ook in geintresseerd zijn.

Hier ook eens lezen
https://juridischforum.be/viewtopic.php ... 53#p680324

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”