Beroep aantekenen bij cassatie

piepke952
Topic Starter

Beroep aantekenen bij cassatie

#1 , 09 mar 2009 09:07

Er is enkele jaren geleden een klacht tegen mij ingediend voor schriftvervalsing. Van deze klacht is er niets waar, want ik heb tijdens het verhoor alle nodige documenten kunnen voorleggen. De raadkamer heeft dan beslist om de zaak af te sluiten (dus ik kreeg mijn gelijk). De tegenpartij is toen in beroep gegaan en in beroep hebben ze beslist om de zaak ook af te sluiten. Dus ik heb twee maal mijn gelijk gekregen. Nu heb ik vernomen dat de tegenpartij nog in beroep kan gaan bij cassatie, klopt dit? Wat doet cassatie eigenlijk? en zou het kunnen dat die dan een andere uitspraak doen?
Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 mar 2009 10:36

Cassatie kijkt enkel of er geen procedurefouten gemaakt zijn in het arrest van het hof van beroep.
Normaliter is er een periode van 15 dagen om dat te doen.

Gezien de complexiteit is het beter om indien dit gebeurd zou zijn uw advocaat te raadplegen - die kan nagaan of het inderdaad zo is en dan de nodige tegenmaatregelen nemen.

piepke952
Topic Starter

#3 , 09 mar 2009 11:46

Cassatie kijkt enkel of er geen procedurefouten gemaakt zijn in het arrest van het hof van beroep.
Normaliter is er een periode van 15 dagen om dat te doen.

Gezien de complexiteit is het beter om indien dit gebeurd zou zijn uw advocaat te raadplegen - die kan nagaan of het inderdaad zo is en dan de nodige tegenmaatregelen nemen.
Bedankt voor je reactie, dus als ik het goed begrijp kan er voor mij niets veranderen als het gerecht geen fouten gemaakt heeft?

Reclame

Beachcomber

#4 , 09 mar 2009 13:18

Dat klopt.
En stel dat het Hof van Cassatie toch procedurefouten ziet, dat doet niets af aan de feitelijke omstandigheden van de zaak. Die zullen niet veranderen.

djanodive

#5 , 25 mar 2009 15:26

Beachcomber,

Als er niets aan de feitelijkheden verandert, wat heeft een negatieve uitspraak van het Hof van Cassatie dan als gevolg?

Is de beslissing van de rechtbank niet geldig en moet die dan ook niet nageleefd worden?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 mar 2009 19:04

Als u door de raadkamer en daarna door de kamer van inbeschuldigingstelling buiten vervolging bent gesteld of voor het hof van beroep bent vrijgesproken dan kan je altijd klacht indienen wegens vb
laster en eerroof - lasterlijke aantijgingen en tergend en roekeloos geding.

Zaak bespreken met uw advokaat vooral inzake het element ' openbaarheid'
Wat is waar gezegd tegen wie en wanneer.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”