vonnis om betalen onderzoek

pirro
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

vonnis om betalen onderzoek

#1 , 22 mar 2022 08:17

De rechter heeft me een vonnis gestuurd om de kosten van onderzoek rechtstreeks aan de gerechtsdeskundige te betalen.Ik wil die toegestuurde factuur niet betalen, omdat de gerechtsdeskundige niets van de opgemaakte offerte van op de installatievergadering heeft uigevoerd , zonder enige geldige reden, enkel om de tegenpartij ter wille te zijn .De tegenpartij stond geen onderzoek toe .

ik zou hoogstens het gevraagde bedrag consigneren bij de griffie , als voorschot op de nog uit te voeren werken.

Of noet ik de rechter aanschrijven , beroep aantekenen ( de zaak loopt nog , de uitspraak is pas eind dit jaar ) . De gerechtsdeskundige komt nu niet meer te pas .

Is het gebuikelijk dat de vrederechter reeds een vonnis opmaakt om de factuur rechtsreeks op de rekening van de gerechtsdeskundige te laten betalen ? Ik dacht dat de onderzoekkosten pas op het eind van de uitspraak worden toegewezen aan de verliezende partij .
Indien ik betaal, stem ik eigenlijk in met het geleverde werk ( maar er werd niets, werkelijk niets uitgevoed )

Moet ik de vrederechter aanschrijven ,? Beroep aantekenen ? Bij beroep aantekenen, vertraagt dit de zaak ( die afgehandeld wordt eind dit jaar , datum staat vast ).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 22 mar 2022 09:39

Een door de rechtbank aangestelde deskundige vraagt gewoonlijk een voorschot voor hij zijn werkzaamheden begint. Hij zal geen poot verzetten alvorens het geld op zijn rekening staat. Dat voorschot kan hoog oplopen, en het is de klager die dat zal moeten betalen. Rechter zal in zijn uitspraak later bepalen hoeveel iedere partij uiteindelijk zal moeten betalen. Mogelijks zal de betaler van het voorschot dan nog geld terug krijgen van tegenpartij. niet betalen zal de zaak enkel maar langer doen aanslepen
Regelmatig meegemaakt, dat e een tegenpartij de betaling liet aanslepen. Dan schoot mijn werkgever dat zelf voor, om de zaak sneller afgehandeld te hebben, en vroeg dan aan de rechter een intrest aan te rekenen aan tegenpartij. Als de zaak een paar jaar aansleepte, en met de ruime intresten van 20-25 jaar geleden, kom dat heel hoog oplopen voor tegenpartij.

pirro
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 mar 2022 09:51

Het gaat me om de eindfactuur van de gerechtsdeskundige , voorschotten werden reeds netjes betaald.Maar de eindfactuur , zeg maar eindbedrag met aftrek van de voorschotten . De eindfactuur staat op mijn naam .Dus het lijkt een opdracht van de gerechtsdeskundige tussen mij en haar , en niet tussen de rechter en de deskundige .Dus een factuur op mijn naam en betalen op rekening nr van de deskundige .

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 22 mar 2022 12:02

Is er een eindvonnis? Indien ja, en jij ben veroordeeld tot het betalen van de expertise, is het normaal dat die zijn slotfactuur rechtstreeks naar u stuurt.

pirro
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 mar 2022 12:21

Mava 105, kun je m'n eerste bericht nog eens doornemen, vooraleer je antwoord ?

Ik blijf er bij, de eindfactuur mag slechts gestuurd worden aan de verliezer , na het vonnis .Alle andere betalingen dienen naar de griffie te gebueren.Logisch toch ?
Waarom stuurt die rechter een vonnis naar mij om de eindfactuur van de deskundige te betalen op rekeing van de deskundige .
Volgens mij , zal ik die factuur niet kinnen verhalen op de tegenpartij ( als ik ze betaal welteverstaan) .

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 22 mar 2022 13:48

"Of noet ik de rechter aanschrijven , beroep aantekenen ( de zaak loopt nog , de uitspraak is pas eind dit jaar ) ."

Aangezien er nog geen vonnis is moet u dat als eisende partij inderdaad voorschieten.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Kali
Berichten: 762

#7 , 23 mar 2022 01:09

Is het niet gewoon het taxatie vonnis dat u hebt gehad?

Samen met zijn eindverslag stuurt de gerechtsdeskundige zijn ereloonstaat naar de rechtbank, dan hebt u 30 dagen om hiertegen bezwaar aan te tekenen… bij geen bezwaar zal de rechtbank een vonnis maken dat de kosten taxeert en veroordeelt tot betaling zodat de deskundige niet de duurtijd van de procedure op zijn geld dient te wachten en een eventuele uitvoerbare titel heeft …

In de lopende conclusies dient dan de verdeling / veroordeling van de expertise kosten door de verliezende partij gevraagd te worden

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”