Zaak verloren door verkeerde berekening van de rechter.

naturus
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Zaak verloren door verkeerde berekening van de rechter.

#1 , 16 mar 2022 16:09

Ik heb een werkje laten doen in regie door een aannemer met zijn leerjongen: een reeds bestaande dubbele muur van 13m, 70cm opmetsen. In totaal 10m² x 2 zijden = 20m²
Daarvoor rekende de aannemer in totaal 68 uur voor. (de helft van de tijd was hij er niet, en andere helft was hij voortdurend aan het babbelen met voorbijgangers, en op zijn GSM bezig, de pauzes heeft hij ook aangerekend). Ik heb de factuur geprotesteerd met mijn berekening dat een metser normaal 1,5m² per uur kan metsen.
De aannemer heeft ons voor de vrederechter gedaagd. We hadden een expert gevraagd maar de rechter vond dit niet nodig.

We hebben het proces verloren op basis van een verkeerde berekening door de rechter.
Nu schrijft de rechter in zijn vonnis letterlijk:
“Zo vindt men op het forum “bouwinfo” de kostprijs van een halfsteense muur berekend aan 1,5m² per uur. … Gerekend aan 20m² x 2 (het betreft immers een dubbele halfsteense muur) komt men uit op 60 uur. Hieruit moet de rechtbank besluiten dat de aangerekende prijs marktconform is en voor weinig bewistbaar is. Aanstelling van een deskundige zou gegarandeerd uitmonden in hetzelfde besluit.“
Hier zitten tenminste 2 berekeningsfouten in
1. Het gaat hier om 10m² x2= 20m² en niet om 20m² x 2 = 40m²
2. als je 1,5m² kan metsen in 1 uur dan is volgens hem het totaal aantal uren dus 60 uren? Een simpele berekenaar komt uit op 30 uren en niet op 60.

Als je dan het juiste aantal m² en de juiste berekening maakt, dan kom ik uit op 10x2/1,5 = 13,3 uren en niet 60 uren. Dit maakt een verschil van maar liefst 1.930 euro aan uurloon. Normale prijs: 550 euro

Op grond van een verkeerde berekening door de rechter dien ik nu 1.930 euro + 1.145 euro proceskosten + 50 euro rolrechten = 3.125 euro + intresten te betalen + de kosten van een advokaat.
Dit kan toch niet.


Wat kan ik hiertegen beginnen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#2 , 16 mar 2022 17:56

in beroep gaan

naturus
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 mar 2022 18:05

@Drone.
Dat weet ik, maar
- Dit zijn terug extra kosten voor mij, omdat de vrederechter een grove rekenfout maakt.
- Als ik verlies in beroep, voor welke reden dan ook, is er geen verdere procedure mogelijk.

Ik dacht eerder aan: Kan dit vonnis niet verbroken worden omwille van flagrante rekenfouten door de vrederechter?

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2323
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 mar 2022 18:39

Ik dacht eerder aan: Kan dit vonnis niet verbroken worden omwille van flagrante rekenfouten door de vrederechter?
En wie gaat daar dan over oordelen en op basis van welke onpartijdige inschatting? Dat is toch hetzelfde als in beroep gaan.

Je kan toch niet verwachten dat men op basis van de mening van de verliezende partij een vonnis gaat verbreken.

David75
Berichten: 42
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 mar 2022 19:20

Een vonnis kan inderdaad “verbeterd” worden, maar dat is voor echte tipfouten.

Dat is hier niet het geval, je moet in hoger beroep gaan.

Merk op dat in je verzoekschrift tot hoger beroep je grieven moet schrijven, i.e. waarom het vonnis verkeerd is. In dit geval kan je best gewoon schrijven “het vonnis bewust op een rekenfout, op basis van de gehanteerde parameters is de kostprijs .... De eerste rechter heeft blijkbaar tweemaal verdubbeld en daarna vermenigvuldig ipv gedeeld”.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”