Raadpleging JURA databank door advocaat

Barros27
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Raadpleging JURA databank door advocaat

#1 , 19 feb 2022 11:12

Mijn Advocaat rekend per raadpleging van de JURA databank 30€ aan......Is dit de normale gang van zaken?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#2 , 19 feb 2022 11:59

ja

opzoeken = werk = tijd = kost geld

Barros27
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 feb 2022 12:12

Ah zo advocaat heeft 15 h aan 140 €/h nodig gehad om mijn dossier te bestuderen, dus als hij in de JURA database iets opzoekt = extra kosten.....?

Reclame

LeenW
Berichten: 12836

#4 , 19 feb 2022 12:14

Naar mijn mening hoort zoiets in het uurtarief te zitten, tenzij het iets is dat achteraf nog moest gebeuren of zo.

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#5 , 19 feb 2022 13:26

Naar mijn mening hoort zoiets in het uurtarief te zitten, tenzij het iets is dat achteraf nog moest gebeuren of zo.
het zal waarschijnlijk wel iets zijn dat opgezocht moest worden buiten het uurtarief om, maar er is te weinig informatie over het hoe en wat van de zaak en waarom de advocaat dat moest opzoeken om een goed antwoord te kunnen geven :cry:

Barros27
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 feb 2022 15:15

Mij als klant maakt het niet uit waar een Advocaat zich laat informeren, als hij ervoor kiest om van de JURA database gebruikt te maken.....mij goed, maar je kan niet van 2 walletjes tegelijkertijd eten. Ofwel bepaald en bespreekt hij vooraf een uurtarief ofwel een tarief met tal van uitzonderingen waarvan hij a postirio nog gebruik van kan maken als hij zin heeft.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 feb 2022 15:46

Mag ik jullie erop wijzen dat toegang tot jura, onderdeel van Wolters Kluwer een duur jaarlijks abonnement vergt. Als je bepaalde stukken op papier wil hebben, dan kan dit ook nog eens een meerkost betekenen.

Het gaat dan ook over gemaakte kosten. Hier zijn geen vaste tarieven voor. Dus best vooraf duidelijke afspraken maken in zoverre dit altijd mogelijk is.

Kwaliteit kost nu eenmaal geld.

Misschien hier ook even rekening mee te houden.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Franciscus
Berichten: 38599

#8 , 19 feb 2022 18:51

Volledig mee eens.
Men kan dikwijls een keuze maken tussen een boek en boek met digitaal platform en een boek met digitaal platform en afdrukmogelijkheden.
En die prijzen zijn niet min.

Barros27
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#9 , 20 feb 2022 23:22

Voor een eenmanszaak kost een abonnement op de JURA databank 1.100 € per jaar waarschijnlijk nog in te brengen als onkosten. Als je dan per consultatie van die databank 30 € aanrekend vind ik dat een bijzonder lucratieve tool.

Franciscus
Berichten: 38599

#10 , 20 feb 2022 23:41

€ 1200,85 incl. BTW voor een Jura One.

Volledige tekst tegen lage tarieven
Wilt u ook volledige teksten van rechtspraak en rechtsleer? Dan betaalt u daarvoor per stuk – met Jura Credits.

Die Keure - Jura - Politeia -Uga - Kluwer... zijn maar enkele van de uitgeverijen gemiddeld €150 per boek..... reken maar

David75
Berichten: 42
Juridisch actief: Nee

#11 , 21 feb 2022 21:54

Volgens mij zouden dat toch vaste kosten moeten zijn. Je advocaat rekent toch ook niet apart aan omdat je tijdens het consult een stoel gebruikt hebt?

Wat ook kan met zo een vage omschrijving is dat die advocaat bvb. 10 min opzoekingen heeft gedaan op jura en daarvoor zijn tijd aanrekent.
Of dat een paralegal opzoekingen heeft gedaan, dat wordt soms afzonderlijk aangerekend.
In beide gevallen betaal je niet zozeer het jura abonnement maar wel de tijd

Evi (Odos)
Berichten: 355
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#12 , 22 feb 2022 13:15

Er is wettelijk gezien geen probleem, maar ok vind ik het ook allerminst. Je kan zo ook een vergoeding aan je cliënten vragen omdat de verwarming brandde terwijl je werkte. Kosten voor databanken, boeken en dergelijke zijn nu eenmaal kosten die erbij horen (én die fiscaal meestal aftrekbaar zijn).
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

jefke007
Berichten: 1812

#13 , 22 feb 2022 14:25

Als die advocaat daar zelf zo gemiddeld 30 euro heeft moeten betalen voor zo een raadpleging dan is het toch normaal dat hij dat doorrekent.

Anders is het met de verwarming waarvan de klant geniet tijdens zijn bezoek aan de advocaat, dan gaat het maar om eurocentjes, maar wie weet stijgen de gasprijzen zo exponentieel dat er ooit toch nog eens een aanrekening voor zou gebeuren

David75
Berichten: 42
Juridisch actief: Nee

#14 , 24 feb 2022 17:50

Met een normaal jura-abonnement zijn er geen kosten voor een afzonderlijke opzoeking, er is enkel een abonnementsformule.

Als ik erover nadenk, cliënten moeten een duidelijk inzicht krijgen in de kostenstructuur. Het is mogelijk maar niet evident dat dit hier het geval is (info ontbreekt).

Barros27
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#15 , 25 feb 2022 15:04

Bij mijn afrekening staat enkel het uurloon 150 € en 12 h studie van het dossier geen tijdsaanduiding per dag enz....en dan nog eens 300 € secretariaatskosten evenmin staat erop vermeld voor wat......bv aantal aangetekende zending....mails telefoonverkeer enz staat er allemaal niet op vermeld.
Enkel globaal 12 x 150=1800€ + secretariaatskosten 300 € + raadpleging van de JURA databank 3 x 30 = 90 €
Totaal 1.800 + 300 + 90 =2190 ×21% BTW.
TOTAAL 2.649 €
Een detail heb ik gevraagd maar zonder prijzen van telefoonverkeer, jura databank, aangetekende zending enz...
Kan ik mijn dossier opvragen?
In het dossier moet toch alles instaan vermoed ik?
NB:Ik ben maar leek hoor en moet wel toegeven dat er op voorhand geen duidelijke afspraken gemaakt zijn, alles ging er nogal vertrouwelijk aan toe.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”