Rechter familierechtbank

phvbphvb
Topic Starter
Berichten: 2

Rechter familierechtbank

#1 , 19 feb 2022 09:59

Beste, ik kom binnenkort voor de familierechtbank. Ik ben een tijd geleden ook reeds voor diezelfde familierechtbank gekomen. Nu heropenen wij datzelfde dossier via blijvende saisine. Mijn vraag is dat ik kan afdwingen dat ik dezelfde rechter krijg. Immers had ik gelezen dat dit verplicht is bij een blijvende saisine ikv een familiedossier. Echter verneem ik via mijn advocaat dat ik andere rechter zal krijgen ondanks dat de vorige rechter er nog werkt. Ik dacht dat juist de bedoeling was van de familierechtbank dat steeds dezelfde rechter oordeelt over het betrokken familiedossier opdat dezelfde rechter de situatie beter kent ipv altijd andere rechter. Indien toch een andere rechter wordt ingepland, kan ik dit aanklagen bij de voorzitter van die rechtbank? Bedankt om dit te bekijken.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 feb 2022 16:03

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

phvbphvb
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 19 feb 2022 17:08

Beste Marcus, dat artikel waarnaar u verwijst vermeldt niets over het feit dat één bepaald familiedossier steeds dezelfde rechter dient te hebben. Ik had dit nochtans gelezen.

'De blijvende saisine betekent dan dat de zaak aanhangig blijft bij dezelfde Rechter van de Familierechtbank en dat met andere woorden het dossier steeds open blijft liggen.'

Zie https://scheiden-via-bemiddeling.be/bli ... rechtbank/

Reclame

Franciscus
Berichten: 38601

#4 , 19 feb 2022 18:38

De blijvende saisine van de Familierechtbank wil zeggen dat uw dossier na uitspraak door de Familierechtbank (of het Hof van Beroep) blijft ingeschreven op de rol van de Familierechtbank. Ze kan gemakkelijk opnieuw opgeroepen worden indien er opnieuw problemen zijn tussen de betrokken partijen.

Wat zeker is dat het voor dezelfde Kamer wordt opgeroepen of het dezelfde rechter is dat kan maar wat als deze net met vakantie is of zetelt (wegens gebrek aan rechters ) in een rechtbank met drie rechters op dat ogenblik?

Zelfde Kamer zeker.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”