Kan rechtbank verbieden dat een advocaat optreedt?

David75
Topic Starter
Berichten: 42
Juridisch actief: Nee

Kan rechtbank verbieden dat een advocaat optreedt?

#1 , 28 jan 2022 15:38

Kan een Hof van Beroep weigeren dat een bepaalde advocaat optreedt?
Er zijn in casus twee redenen: hij heeft belangenconflicten tussen zichzelf en zijn cliënten en tussen zijn cliënten onderling.
Daarnaast werd in eerste aanleg ook vastgesteld dat hij het geheim van een gerechtelijk onderzoek miskend heeft, met het oogmerk en het resultaat de privacy van tegenpartij te miskennen. De rechtbank stelde ook vast dat daar geen goede reden voor was. (Dit is gebeurd m.b.t. de toelaatbaarheid van bewijsstukken, één van hun bewijsstukken kwam uit een gerechtelijk onderzoek over een ander feit. Volgens de rechtbank kon dat ook door andere bewijsstukken bewezen worden en was het gebruik enkel bedoeld om de privacy van tegenpartij te miskennen).

Het lijkt mij dat een ordentelijk procesverloop onmogelijk wordt gemaakt door zo een advocaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38587

#2 , 28 jan 2022 20:56

En wat is dan uw conclusie???

David75
Topic Starter
Berichten: 42
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 feb 2022 16:01

Ik had een vraag maar geen antwoord.

Ik meen dat die advocaat niet zou mogen optreden maar ik vind niet echt een wettekst/regel die de rechtbank toelaat om hem te weren.
Tenzij ik iets over het hoofd heb gezien lijkt dit een geval te zijn waarin de regelgeving te wensen overlaat (in mijn persoonlijke perceptie dan nog).

Reclame

Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#4 , 04 feb 2022 16:16

Regels met betrekking tot belangenconflicten ga je terugvinden in de deontologische regels voor advocaten.

Het toepassen van deze regels is eerder een taak van de stafhouder. Heb jij een advocaat? Dan kan deze de stafhouder van de andere advocaat aanschrijven. Indien u geen advocaat hebt, kan u de stafhouder rechtstreeks aanschrijven met uw bezorgdheden.

David75
Topic Starter
Berichten: 42
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 feb 2022 21:43

Een stafhouder hoeft zijn beslissing niet te motiveren (als hij ze al moet meedelen), dat in tegenstelling tot een rechter, dat maakt dat ik weinig vertrouwen heb in de stafhouder.

builder
Berichten: 189

#6 , 04 feb 2022 22:37

Kan rechtbank verbieden dat een advocaat optreedt?
Neen dat kan niet want "wraking van een advocaat" is nergens voorzien in de wet.

De enige piste is deontologische code en stafhouder.

David75
Topic Starter
Berichten: 42
Juridisch actief: Nee

#7 , 05 feb 2022 11:20

Ik denk dat ik het gevonden heb: de handhaving van de Orde ter zitting.

Niets belet dat de kamervoorzitter een advocaat buiten zet omdat hij de goede orde verstoort (en nu ik er over nadenk, in 2012 heb ik zo'n geval meegemaakt, door de politie buitengezet).

Ik neem aan dat vervolgens wel zal rekening moeten gehouden worden met de belangen van de diens cliënten.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 05 feb 2022 12:21

Daarvoor moet hij al de orde verstoren, en als een advocaat nog verder wil in dat beroep, zal hij wel 2x nadenken dat te doen.
Ik geef u zeer weinig kans om met dat argument de advocaat te beletten op de zitting aanwezig te zijn.

David75
Topic Starter
Berichten: 42
Juridisch actief: Nee

#9 , 05 feb 2022 13:16

Ik heb één geluk (en anders had ik dat nooit als een oplossing bedacht): volgens het vonnis in eerste aanleg zijn er door die advocaat strafbare feiten gepleegd in de wijze waarop hij zijn cliënt bijstond. En die passage is wijselijk uitgesloten van het hoger beroep (behoudens nog in te stellen hoger beroep).

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#10 , 25 mar 2022 16:39

Ik denk dat ik het gevonden heb: de handhaving van de Orde ter zitting.

Niets belet dat de kamervoorzitter een advocaat buiten zet omdat hij de goede orde verstoort (en nu ik er over nadenk, in 2012 heb ik zo'n geval meegemaakt, door de politie buitengezet).

Ik neem aan dat vervolgens wel zal rekening moeten gehouden worden met de belangen van de diens cliënten.
Hilarisch.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”