Opgeroepen als getuige voor Assisen maar reis geboekt ?

Carl
Topic Starter
Berichten: 2

Opgeroepen als getuige voor Assisen maar reis geboekt ?

#1 , 03 jun 2006 15:53

Beste,

Via Google vond ik jullie forum - een prima initiatief !
Ik ben namelijk op zoek naar informatie betreffende volgende situatie :

Mijn vriendin en ik hebben deze zomer een rondreis geboekt op een Midden-Amerikaans eiland, en nu krijgen we te horen dat in die periode een Assisenproces van start zal gaan tegen een gewezen kennis van mijn vriendin.

Zij werd reeds door de politie verhoord toen de feiten -waarover ik geen details ga vrijgeven gezien dat niet tot de essentie van mijn vraag hoort- zich hadden afgespeeld, en onze vrees is nu dat zij kan worden opgeroepen als getuige op het proces.
Desondanks heeft zij destijds haar getuigenis zo volledig mogelijk laten neerschrijven, en denkt zij geen vitale elementen aan haar verhaal te zullen kunnen toevoegen - temeer omdat ze de beschuldigde enkele uren voor de feiten in het uitgaansmilieu had gezien en geen getuige was van de daad zelf.

Daarom mijn vraag. Laat ons veronderstellen dat zij effectief een dagvaarding als getuige zou ontvangen, en zij op het proces verwacht wordt terwijl we eigenlijk op reis zouden moeten zijn : kunnen we ons daar op ??n of andere manier tegen verzetten of de oproepende partij daarover op een redelijke manier benaderen ? Kan die oproeping dan herzien worden of haar getuigenis als niet-verrijkend aanschouwd ?
Nog steeds veronderstellend dat de oproeping en onze reis zouden samenvallen, bestaat er dan een kans dat we -uiteraard op een volwassen manier en met rede- alsnog op reis zouden kunnen gaan ?
Alles is namelijk al voorzien en geboekt, die periode is voor ons de enige mogelijke voor de rest van het jaar, en er is uiteraard aanzienlijk wat geld mee gemoeid...

Met dank voor alle input !

Carl

ps : enkele personen beweren in het bezit te zijn van lijsten van opgeroepen getuigen (van beide partijen). Ik stel me hier vragen bij - k?n dit zomaar en garandeert dit wel een eerlijke gang van zaken, of hebben we mogelijks te maken met stofmakerij of bluf ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 jun 2006 17:08

Voor het Hof van Assisen worden inderdaad veel getuigen gehoord. De reden daarvan is dat de procedure voor het Hof van Assisen in essentie een mondelinge procedure is. Wat de getuige indertijd reeds verklaard en ondertekend heeft mag hij nogmaals komen vertellen. Dat hij daaraan niets nieuws toe te voegen heeft is van geen belang.

Als zij gedagvaard wordt voor een datum dat ze op reis is doet ze er best aan kopie van de bewijstukken (boeking reis e.d.) met een briefje op te sturen naar de voorzitter van het Hof van Assisen. De kans is groot dat deze zal beslissen dat haar aanwezigheid niet echt noodzakelijk is. In dat geval kan de voorzitter trouwens aan de jury lezing geven van de verklaring die zij vroeger reeds heeft afgelegd.

Het zijn de Advocaat-Generaal en de beschuldigde die beslissen wie ze oproepen als getuigen. In de praktijk zegt de advocaat van de beschuldigde aan de Advocaat-Generaal wie hij als getuige wil opgeroepen zien en dagvaardt de Advocaat-Generaal dan deze personen. In die zin heeft deze advocaat een "lijstje" van getuigen die hij wil zien dagvaarden, en kunnen persoen die contact hebben met de beschuldige of zijn advocaat reeds weten dat zij zullen gedagvaard worden. Ook de Advocaat-Generaal moet vooraf aan de beschuldigde laten weten wie hij als getuige zal laten oproepen.


scorpioen

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#3 , 06 jun 2006 23:02

Wat de getuige indertijd reeds verklaard en ondertekend heeft mag hij nogmaals komen vertellen. Dat hij daaraan niets nieuws toe te voegen heeft is van geen belang.
Komen uitleggen wat reeds op papier staat, is m.i. 'pure tijdverspilling' maar goed...ik verwijs naar...

De advocatuur heeft bepaalde misdragingen van rechters en advocaten met de mantel der liefde bedekt;zij heeft nagelaten slechte wetten,slechte procedureregels herhaald aan te klagen omdat het haar in het kader van de verdediging van private belangen beter uitkwam dit niet te doen.(Jean LAENENS,Hoogleraar U.I.A. in TRD&I 1997-01,p 27).

EN (hand in eigen boezem... :? )

Ongeveer een derde van onze parlementsleden is jurist en dat is zo geweest sedert het ontstaan van Belgi?.Ons recht is dus gemaakt door advocaten en achteraf zeuren ze erover dat het niet goed is...(Intermediair 24 november 1998,p 39).

Een volksjury(art.123,124 Ger.W.;art.347,364 Sv.) kan iedere burger levenslang opsluiten(art.8 Sw.) maar de ?mensen van het recht? genieten ?voorrang van rechtsmacht?(art.479 Sv.) :oops: :oops:

Reclame

Carl
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 11 jun 2006 02:08

Scorpioen en Lex,

Dank je voor jullie snelle antwoorden !

Helaas kon ik dit teken van appreciatie niet eerder posten.

Ik houd jullie op de hoogte van de zaken. Vooralsnog heeft mijn vriendin geen dagvaarding ontvangen om te gaan getuigen - laat ons hopen dat het zo blijft. Zoniet hoop ik jullie antwoorden zodanig te mogen interpreteren dat er misschien nog een mouw aan kan worden gepast.

Nog ??n snel vraagje : 'vrienden' van mijn vriendin zitten haar dezer dagen extra op te jagen (ze heeft momenteel examens, dus dat kan ze hard missen) : een andere kennis zou (en ik citeer) deze ochtend telefoon gekregen hebben vanwege de politie, met de boodschap dat "ze later op de dag de dagvaarding als getuige bij hem zouden komen overhandigen" (+/-sic, en op een zaterdag !). In hoeverre kan zoiets waar zijn ? Wordt de politie hiervoor daadwerkelijk ingeschakeld, of worden dergelijke dagvaardingen/oproepingen gewoon via aangetekende post verstuurd - zoals Google me leerde ? Ben ik de enige die meent dat zulke uitspraken met een grove korrel zout dienen te worden genomen ?

Nogmaals, ook namens mijn vriendin, mijn gemeende dank voor jullie opinie en vakkennis !

Carl

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”