Hoe iemand voor vredegerecht brengen i.v.m oplichting?

Asterx
Topic Starter
Berichten: 155

Hoe iemand voor vredegerecht brengen i.v.m oplichting?

#1 , 14 jan 2022 12:34

Liefste forumleden,

Begin december 2020 met een gepensioneerde stoffeerder die op officiële basis bijkluste om 6 eetstoelen te herstellen met nieuw kunstleder & zitting voor de prijs van €780. (volledig strippen en heropbouw)
Beide tot een overeenkomst gekomen waarop de hersteller tot bij me thuis kwam om de stoelen in 2 keer op te halen, en de laatste 2 als de vorige 4 stoelen klaar waren, de duur voor alle 6 de stoelen zou maximaal 3 weken duren, voor kerst zouden we deze afgewerkt terug hebben. Bij ophaling van de eerste 4 stoelen werd een papiertje door hem geschreven waarop hij het voorschot vermeldde van €350 te hebben ontvangen, de ruime omschrijving van de werken en het totaal bedrag dat overeen gekomen werd. De schijf van €430 zou worden betaald bij oplevering van alle stoelen.

Het opleveren van de eerste 4 stoelen liet op zich wachten, excuses volgden zich op.
1) Leverancier had geleverd, doch niets ontvangen, werd nogmaals verstuurd.
2) Hadden bepaalde stof om onderaan de stoelen te bevestigen niet meegestuurd, diende nogmaals te wachten.
3) Vrachtwagen met de stoffen stond in de file van meer dan 8000 vrachtwagens in de bekende megafile van het UK.
4) Kon ze niet afwerken tegen een bepaalde data omdat hij voor de rechtbank diende te verschijnen met een andere cliënt.
5) Zijn auto was stuk en stond in de garage en geen auto had om zich te verplaatsen. (leuk weetje, tijdens het telefoongesprek hoorde ik hem autorijden, stelde hem iets later voor om zelf de stoelen bij hem te komen halen, waarop geantwoord werd dat hij in zijn auto op de baan onderweg naar een klant was.)

Omdat dit uiteindelijk maar bleef aanslepen, op een vriendelijke manier gevraagd om ons de stoelen terug te geven en af te zien van de overeenkomst.
Hij antwoordde dat hij die week de 4 stoelen kwam brengen.

Zoals beloofd, kwamen de 4 eerste stoelen afgewerkt toe en nam hij de laatste 2 stoelen mee. Zéér tevreden van de looks plaatsten we de stoelen in onze living en waren verbluft van het resultaat die vrijwel onmiddellijk in rook opging toen we erop gingen neerzitten. Helaas, na nadere inspectie met het oog viel ons op dat de oude bodem er nog onder zat, evenals de oude roestige nietjes. Ik kon me niet bedwingen om een deel van de nieuwe nietjes los te peuteren en jawel, het oude leder zat er onder. Kortom, hij had een mooie lederen hoes gestikt en omheen de oude stoelen getrokken. Helaas was de originele rugleuning wel kapot gesneden om de nieuwe te doen passen. De onderkant van de stoel werd ook verwijderd en ook daar bleek geen nieuwe voering te zitten.
Bij de resterende 3 afgewerkte stoelen is dit ook op te merken, maar heb daar niets aan gedaan.

Persoon werd opgebeld, met de opmerkingen geconfronteerd waarop hij zei dat hij het werk aan een ander had uitbesteed, en dit bij de volgende 2 stoelen zelf zou herstellen, nadien zou hij de fout van de andere rechtzetten.

Uiteindelijk ging dit verhaal weer op zijn beloop, vroegen we na zoveel maanden extra de tijd gegeven te hebben toch ons voorschot en de 2 laatste stoelen terug.
Hij ging hiermee akkoord, maar zou dit via de boekhouder moeten laten overschrijven op onze rekening.

Weken, maanden gingen voorbij, elke keer bij telefonische contact telkens weer een ander excuus.
Een adres had ik niet in bezit om een aangetekend schrijven naartoe te richten. En buitenom het papiertje hadden we niets van bewijs buiten enkele sms'jes en een stukje papier waarop de overeenkomst stond.
Ik belde hem nogmaals op, en nam de hele conversatie op waarop deze persoon bevestigde om via de boekhouder ons voorschot zou terug laten storen, maar dat dit problemen gaf bij de btw en de boekhouder diende dit op te lossen. Inmiddels zijn we weer maanden verder en horen we niets.

Ergens zou ik het allemaal zo laten om er vanaf te zijn, maar ik laat hem er liever niet mee wegkomen, al is het maar uit principe. Hij komt de overeenkomst niet na zoals afgesproken, en wil daarom toch het betaalde voorschot terug alsook onze 2 laatste stoelen. Misschien zelfs met een kleine vergoeding voor alle ongemakken, ik las dat je als consument een voorschot dubbel terug zou kunnen vorderen?

Ik zou willen weten, hoe ik deze persoon waarvan ik enkel de voornaam, het gsm nummer & visitekaartje zonder adres of achternaam, vermoedelijke gemeente van woonst en het vermoedelijke adres van zijn atelier liggend in een andere gemeente voor de vrederechtbank zou kunnen brengen.

Naar welke gemeente dien ik het vredegerecht in te schakelen?
Heb ik voldoende aan bovenstaande persoonsgegevens om naar het vredegerecht te trekken?

Ik zal trachten wat foto's te uploaden op een later tijdstip.

Alvast dank voor dit saaie relaas door te nemen.

mvg,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 14 jan 2022 13:44

Goh, uit “principe” procederen is onverstandig. Wees rationeel. Probeer je twee laatste stoelen te recupereren, droog je traantjes over t verlies en zoek een andere stoffeerder.

Om op te roepen tot verzoening of te dagvaarden heb je alle contactgegevens nodig. Griffie of deurwaarder doen geen opzoekingen. Je riskeert bij dagvaarding dat de vrederechter een (dure) expert aanstelt die jij moet voorschieten en betalen als je verliest. Er is blijkbaar geen duidelijke bestelbon. ….. geen duidelijke afspraken over de uit te voeren werken.

Thomas_A
Berichten: 2298
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 jan 2022 17:35

Ergens zou ik het allemaal zo laten om er vanaf te zijn, maar ik laat hem er liever niet mee wegkomen, al is het maar uit principe.
Van principiële mensen worden vooral advocaten rijk.

Recupereer de stoelen en zoveel geld als je kan, maak zo weinig mogelijk extra kosten en bekijk elke stap rationeel.

Reclame

Asterx
Topic Starter
Berichten: 155

#4 , 14 jan 2022 19:43

Heren, allebei dank voor jullie antwoord.

Helaas denk ik zo wie zo naar het vredegerecht te moeten gaan om de 2 overige stoelen terug te krijgen. Deze belooft hij telkens terug te bezorgen maar inmiddels zijn we ook al meer als 6 maanden verder sinds de laatste belofte van hem om deze terug te bezorgen. En ik wil ze echt wel terug. De centen die we als voorschot betaalden is eerder een extra. Ik kan maar hopen dat hij ze niet weggooide.

De vraag hier was natuurlijk hoe ik te weten kon komen in welke gemeente de vrederechtbank in te schakelen.
Stel dat de persoon in Antwerpen zou wonen, en de zaak waar hij zogenaamd legaal bijwerkt een atelier in Brussel. naar welke gemeente wend ik me dan naar het vredegerecht? Ik heb geen btw nummer of iets dergelijks dus ik vermoed eerder dat het naar het vredegerecht van zijn woonplaats zal zijn?

Ik heb enkel een handgeschreven vodje papier met zijn handtekening op.
De opname afkomstig van een telefoongesprek bevat wel de gedetailleerde overeengekomen afspraak waarin hij deze erkent en bevestigd. Ook alle voorgaande opgegeven excuses werden hier in chronologische volgorde afgegaan waar hij eveneens een erkennend antwoord gaf.
Bevat dit dan een waarde?

Ik heb sinds enkele jaren een vast advocatenbureau in Antwerpen die me al meermaals bijstond met een aantal zaken, maar daarin was de tegenpartij steeds bekend. Ik heb hen voor dit nog geen contact opgenomen doordat ik noch de volledige naam of adres van het atelier beschik. Kan een advocaat dat achterhalen in één of andere databank om te weten hoe deze persoon voor het vredegerecht te doen verschijnen? Liefst zou ik het op mezelf doen als het kan. Ik ben niet uit op een schadevergoeding in de eerste plaats, maar wel zou ik echt wel die 2 stoelen terug willen.

Is er een richting waarin jullie me kunnen sturen hoe het aan te pakken?

freelance
Berichten: 2615

#5 , 14 jan 2022 19:56

Quote : " Ik zou willen weten, hoe ik deze persoon waarvan ik enkel de voornaam, het gsm nummer & visitekaartje zonder adres of achternaam, vermoedelijke gemeente van woonst en het vermoedelijke adres van zijn atelier liggend in een andere gemeente voor de vrederechtbank zou kunnen brengen. "

U zult een privé detective moeten inschakelen om te weten wie er met uw geld en uw stoelen vandoor is .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 15 jan 2022 12:47


Ik zou willen weten, hoe ik deze persoon waarvan ik enkel de voornaam, het gsm nummer & visitekaartje zonder adres of achternaam, vermoedelijke gemeente van woonst en het vermoedelijke adres van zijn atelier liggend in een andere gemeente voor de vrederechtbank zou kunnen brengen.
Kruispuntendatabank ondernemingen

Feit dat er geen adres etc op staat is al behoorlijk fishy
Veel kans op zwartwerker (wat ook voor u niet zo best is)

Maar met "oplichting" kan u niet naar Vredegerecht, da's strafrecht

Asterx
Topic Starter
Berichten: 155

#7 , 18 jan 2022 21:55

Freelance & Inazuma,

Alvast dank voor reactie.

Ik ben niet echt van plan om een privé detective in te schakelen, lijkt me nogal drastisch.

Ik wil wel een poging wagen de resterende stoelen die hij nog van me heeft terug in mijn bezit te krijgen. Ik heb een vermoeden dat dit bij de vrederechter kan gebeuren?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 18 jan 2022 22:37

Ik wil wel een poging wagen de resterende stoelen die hij nog van me heeft terug in mijn bezit te krijgen. Ik heb een vermoeden dat dit bij de vrederechter kan gebeuren?
Dat wel, maar begin daar niet over oplichting :wink:

David75
Berichten: 42
Juridisch actief: Nee

#9 , 30 jan 2022 08:33

Als ik het goed begrijp werden de stoelen helemaal niet correct hersteld/gestoffeerd en vooral is dat ook nooit geprobeerd (proberen vereist oude stoffering wegnemen), maar is daar wel geld voor gevraagd en ontvangen. Dat is prima facie oplichting/misbruik van vertrouwen (het verschil tussen die twee is te subtiel om relevant te zijn).

Ook zijn er nog twee stoelen achtergebleven, ook dat lijkt op misbruik van vertrouwen/oplichting.

Er is ook nog het probleem van zijn identiteit, geen adres, ... en waarschijnlijk evenmin een inschrijving in de kruispuntbank voor ondernemingen.

Je kan dat zeker voor het vredegerecht brengen (ook onder de kwalificatie van oplichting, tenminste indien het niet voor de correctionele rechtbnak gebracht wordt) maar dan moet je wel zijn identiteit kennen.

Je kan zijn identiteit mogelijk vinden via google (zoekterm zijn GSM-nummer, zijn naam+gemeente+"stoffering zetels"), via whatsapp (maak een contactpersoon aan met zijn GSM-nummer, bel hem op en zie wat whatsapp zegt over je gesprekspartner), via facebook (zoeken op GSM-nummer). Als je zijn volledige naam hebt kan je hem dagvaarden (via gerechtsdeurwaarder, die zoekt dan wel de rest van zijn adres op) voor het vredegerecht. Ook een advocaat kan hem dan vinden (voor een minnelijke procedure).

Je kan je het ook gemakkelijk maken en gewoon klacht indienen bij de politie (wegens vermeende oplichting) en als die klaar zijn gewoon het dossier gaan inkijken (opgelet, geen misbruik maken van het inzagerecht).

Je kan het ook gewoon eenvoudig houden en via de rechtbank de teruggave van je geld en stoelen vragen. Dan moet je niet bewijzen dat het oplichting was (geloof me, dat is niet zo evident).

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”