mijn advocaat vraagt meer dan afgesproken, wat nu?

davidbowie
Topic Starter
Berichten: 42
Juridisch actief: Nee

mijn advocaat vraagt meer dan afgesproken, wat nu?

#1 , 03 jan 2022 18:03

Ik wenste niet in onverdeeldheid te blijven bij een erfeniskwestie, dus nam ik een advocaat onder de arm, deze maakt een offerte op van 750 euro, voor volgende prestaties:
Studie overgemaakte stukken
Opstellen ontwerp dagvaarding lastens de andere erfgenamen
Samenstellen bundel bewijsstukken
Overmaken opdracht tot dagvaarding aan de gerechtsdeurwaarder
Verslaggeving aan cliënt
Behartiging van uw belangen op de inleidingzitting van de bevoegde rechtbank.
Verslaggeving van deze zitting.

Uiteindelijk komt er een 2de zitting, Ik krijg hiervoor volgende offerte voorgesteld:
Wij kunnen u een offerte overmaken van 400.00 € + btw voor de volgende prestaties:
Redactie besluiten na tussenvonnis
Overmaken besluiten aan Rechtbank en raadsman tegenpartij
Studie van eventuele besluiten raadsman tegenpartij
Behartiging van uw belangen op de zitting van 23.11 a.s.
Verslaggeving aan u van deze zitting.
Ik betaal ook deze offerte.

Nu is er uiteindelijk een uitspraak en krijg ik plots nogmaals een factuur van 650 euro, met als mededeling:
De factuur van 28/12/2021 heeft betrekking op prestaties die niet begrepen waren in de tweede offerte.
In deze tweede offerte waren de prestaties begrepen tot en met de verslaggeving aan u van de zitting van 19/11/2021.
De prestaties verricht na 19/11/2021 werden gefactureerd middels de factuur van 28/12/2021. Het detail van de verrichte prestaties is in bijlage van deze factuur.

Mijn vraag: kan deze advocaat zomaar een extra factuur van 650 euro aanrekenen zonder daar afspraken over gemaakt te hebben? Wat raden jullie me aan? Rekening niet betalen en procederen met andere advocaat (wat ook weer geld kost?)?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2323
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 jan 2022 21:28

De prestaties verricht na 19/11/2021 werden gefactureerd middels de factuur van 28/12/2021. Het detail van de verrichte prestaties is in bijlage van deze factuur.
Wat staat er dan in de bijlage? Werden er prestaties verricht na de verslaggeving over de zitting van 19/11?

davidbowie
Topic Starter
Berichten: 42
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 jan 2022 23:34

dit is de bijlage:
ERELONEN
Datum Omschrijving
23-12-2021Cin&rbk Kennisgeving vonnis: kennisname bericht + update dossier
Cuit&car meedelen vonnis aan cli
bestuderen en becommentariëren vonnis
Cuit&prest update zakenfiche
Cuit&cli meedelen vonnisverslag 21/12/2021
Cuit&adv opvragen berusting vonnis 21/12/2021
redactie vonnisverslag à cl, à notaris en redactie mail à raadsman tp:
vraag naar berusting
Cuit&NOT overmaken vonnis van aanstelling
27/12 Cin&cli Dankjewel voor de goede afhandeling van dit dossier : kennisname
bericht + update dossier
periodiek nazicht dossier + redactie tussentijdse staat van kosten en
erelonen

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2323
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 jan 2022 06:03

De vorige afrekening ging over alle activiteiten tot en met de verslaggeving van de zitting van 19/11.

Blijkbaar is er nadien nog een zitting geweest, waarvoor ook specifieke activiteiten gebeurd zijn.

davidbowie
Topic Starter
Berichten: 42
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 jan 2022 10:04

Na 23/11 is er geen zitting meer geweest, dus ik begrijp totaal niet waarover deze aanrekening gaat...ze schrijven in hun 2de offerte: verdediging van belangen en verslaggeving, als ze dan in december verslaggeving doen, dan moet ik toch niet plots 650 euro betalen? Weet iemand wat de procedure is als je het niet eens bent met de factuur van de advocaat?

Kali
Berichten: 762

#6 , 04 jan 2022 10:42

Hebt u een kopie van het vonnis gekregen?

Was daar een analyse van het vonnis bij?

Zo ja op bovenstaande, deze zaken zaten niet vervat in uw tweede offerte

Het is zeer zeldzaam dat een advocaat zou werken met “offertes” en vaste prijzen, gelet dat er zoveel onzekere factoren zijn.

davidbowie
Topic Starter
Berichten: 42
Juridisch actief: Nee

#7 , 05 jan 2022 10:29

In de oorspronkelijke offerte staat toch er een verslaggeving van de zitting is inbegrepen in de prijs. Je kan toch niets gaan aanrekenen wat niet voorafgaandelijk is afgesproken? Stel dat ik deze factuur dus weiger te betalen, wat zijn dan de gevolgen? Is dit iets voor de vrederechter of?

Kali
Berichten: 762

#8 , 05 jan 2022 11:01

De analyse van het vonnis en vonnis is niet hetzelfde als verslaggeving na de zitting.

Verslaggeving na de zitting is: “de zaak werd gepleit / uitgesteld / …”

Zoals hierboven gemeld heb ik nog nooit geweten dat een advocaat offertes maakt …

guy263202
Berichten: 163

#9 , 05 jan 2022 19:16

Die offertes zijn volgens mij de zogenaamde voorschotfacturen.
Uw raadsman heeft een mandaat om u te verdedigen.
Lijkt mij een correct overzicht van kosten, wees blij dat er een overzicht is van de prestaties
Volgende keer zelf de procedure doen zou ik aanbevelen

cesto
Berichten: 324

#10 , 05 jan 2022 21:58

wees blij dat er een overzicht is van de prestaties
Volgende keer zelf de procedure doen zou ik aanbevelen
Een klant/cliënt heeft wel altijd het recht om te weten waarvoor hij moet betalen, toch?

Vraag aan de advocaat zelf om meer uitleg over die dubieuze aanrekeningen. Moest het blijken dat de advocaat onnodige prestaties heeft aangerekend ofwel dat u niet verwittigd was van extra prestaties moet u de factuur uiteraard betwisten. Hoe die advocaat erop zou reageren kan niemand zeggen. Vraag eerst met aandrang om verduidelijking.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”