Leugens tijdens proces

Chamch
Topic Starter
Berichten: 151
Juridisch actief: Nee

Leugens tijdens proces

#1 , 22 dec 2021 04:49

Wat kan men doen als de tegenpartij duidelijk leugens vertelt?

Kan dit ook meegenomen worden ik de zaak, wordt de aangeklaagde die leugens vertelt zwaarder gestraft of wordt er geen rekening mee gehouden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 dec 2021 07:47

Liegen (al dan niet bewust) is niet verboden. Het kan eventueel meegenomen worden in de strafmaat

Chamch
Topic Starter
Berichten: 151
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 dec 2021 18:15

Zoals aangehaald, liegen is niet strafbaar, dat telt voor beklaagde en voor de verdediging.
Het komt er op aan een leugen met tegen bewijs te weerleggen.
Als een bewijs is voorgelegd tegen de leugen van beklaagde wordt er geen rekening mee gehouden?

Zodoende dacht ik dat er de waarheid gesproken moest worden tijdens het gerecht?

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 22 dec 2021 18:36

Zodoende dacht ik dat er de waarheid gesproken moest worden tijdens het gerecht?
Beklaagde mag op geen enkele manier gedwongen worden zichzelf te beschuldigen
(Rechten vd Mens)

Beklaagde mag dus liegen dat het klettert

Franciscus
Berichten: 38602

#5 , 22 dec 2021 19:20

En vermoedelijk ook niet onder ede bij het afleggen van een verklaring (in burgerlijke zaken).
Maar volgens onze prof vroeger wordt daar ook nog straf gelogen.

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#6 , 22 dec 2021 20:11

En vermoedelijk ook niet onder ede bij het afleggen van een verklaring (in burgerlijke zaken).
Maar volgens onze prof vroeger wordt daar ook nog straf gelogen.
uwe prof heeft het bij het rechte eind spijtig genoeg

bij een zaak die ik zelf aanspande tegen een kruisvereniging was er ook een getuigenverhoor onder ede, 5 van de 6 verklaarden van alles wat ik gedaan zou hebben, maar niemand kon daarvan enig bewijs van voorleggen. dat ze allemaal hun verhaal mooi op elkaar hadden afgestemd was pijnlijk duidelijk . . .

cesto
Berichten: 324

#7 , 26 dec 2021 20:41

Hoe verklaren jullie dan het strafrechtelijke begrip van "vals getuigenis" en de vervolging ervan :?:

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 27 dec 2021 09:38

Hoe verklaren jullie dan het strafrechtelijke begrip van "vals getuigenis" en de vervolging ervan :?:
Er is een verschil tussen de verklaringen van een getuige, en die van een beklaagde over de strafbare feiten waarover hij verklaringen aflegt...

Beklaagde kan niet gedwongen worden zichzelf te beschuldigen

Getuige onder ede wordt dat mijneed ...

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”