Kan ik een (lopende) procedure die ik inleidde voor de vrederechter eenzijdig stopzetten?

Philippe68
Topic Starter
Berichten: 103
Juridisch actief: Nee

Kan ik een (lopende) procedure die ik inleidde voor de vrederechter eenzijdig stopzetten?

#1 , 16 dec 2021 02:22

Ik heb een zaak ingeleid bij de vrederechter met een verzoekschrift. De kalender werd bepaald op de inleidende zitting en tegenpartij heeft vandaag de eerste conclusie neergelegd als antwoord op mijn inleidend verzoekschrift. Ik moet concluderen binnen een maand en tegenpartij heeft laatste woord eind januari 2022. Zitting is begin maart 2022.
Tegenpartij stelt nu in zijn conclusie 1. dat de vrederechter niet bevoegd is, 2. dat ik een dagvaarding had moeten gebruiken en geen verzoekschrift en 3. dat het wetsartikel waarop ik mij beroep in casu niet van toepassing is (art 1344 octies Ger W blijkt niet van toepassing voor uitzetting van auto's uit een garage - dat artikel blijkt specifiek betrekking te hebben op de 'krakerswet' en uitzetting ivm bewoning).

Ik denk nu dat het correct is dat ik geen beroep kan doen op art 1344 octies Ger W. Dat art. heeft blijkbaar alleen betrekking op de 'krakerswet' en de krakerswet heeft blijkbaar alleen betrekking op uitzetting igv bewoning.
Ook ivm met de bevoegdheid van de vrederechter in casu cf. art. 591, 1° Ger W. twijfel ik nu, nl." ... van vorderingen tot betaling van vergoedingen voor bewoning van en tot uitzetting uit plaatsen zonder recht betrokken ...". Betreft het hier ook uitsluitend uitzetting uit plaatsten zonder recht betrokken voor wat BEWONING betreft? (dus NIET voor stalling van auto's in een garage) ?
Ik denk dus dat tegenpartij gelijk heeft dat ik fout zit (en dus al bij voorbaat de zaak verlies...) gezien de zaak onontvankelijk en of ongegrond is?
Kan ik de zaak nu nog eenzijdig tegenhouden/ stopzetten? Ik dien wel op te merken dat tegenpartij nu een tegeneis voor een schadevergoeding en dwangsom heeft ingesteld in zijn eerte conclusie..
En zo ja, wat zijn dan de gevolgen? Moet ik rechtsplegingvergoeding betalen aan tegenpartij? En de 50€ gerechtskosten die normaal door FOD fin gevorderd worden na de uitspraak van het vonnis?

Kan ik de zaak nu al inleiden met een dagvaarding voor de Rb eerste aanleg?
En welk wetsartikel behandelt dan een 'bezetting zonder recht of titel' waarop ik mij dan dien te baseren?

Alvast hartelijk dank mocht iemand mij verder op weg kunnen helpen.

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding