Strafrecht.grondwet. mensenrechten .Europese wetten

Ken41
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Strafrecht.grondwet. mensenrechten .Europese wetten

#1 , 07 dec 2021 08:59

Nu ik zelf wat aan het studeren ben geslagen ben ik toch wel benieuwd welke wetten er voorrang hebben op andere wetten .
Zoals in de grondwet staat heeft de allerhoogste wet voorrang op de onderste wetten . Dat men dan gaat kijken naar de onderliggende wetten , verwijzen via een paragraaf naar de bovenste wet, wat dan, in het inhoudelijke van een paragraaf , niet correct geformuleerd wordt. Dan is dit toch een contradictie ? Zeker wanneer je naar de effectieve verwijzing gaat bekijken van de nationale inhoudelijke woordenschat der gewesten of gemeenschappen .
Hoe kan justitie nu strafrechterlijk bevorderen wanneer uitspraken in strijd zijn met 1 . Europese wetgeving in combinatie met het mensenrecht ?
2 . Het federale Belgische wetgeving soms in strijd is met de Europese wetgeving ?
Enzo verder en meer. ?
3 . Kb's zijn het voorzetsel maar zelfs dat is soms in strijd met de Grondwet of de wetten die hoger gemachtigd gelegen zijn ?
4. De financiële die in strijd zijn met nadere fiscaliteit.

Hoe bekijk ik dit allemaal? Het is een heuse soep naar mijn mening .

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 dec 2021 09:40

https://adoc.pub/de-hiërarchie-der-normen.pdf

Rechts in de zoekbalk bovenaan : invullen : de hiërarchie der normen en zoeken

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 07 dec 2021 11:13

" Het is een heuse soep naar mijn mening ."

Het is op zich geen soep. Maar sommige landen maken er een soep van.
De "hogere wetgeving" heeft steeds voorrang. Helaas moet die voorrang soms afgedwongen worden via gerechtelijke weg.
Voor de wetgeving van de Europese Unie is dat het Hof van Justitie in Luxemburg.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”