adres tegenpartij

BrainTrain
Topic Starter
Berichten: 496

adres tegenpartij

#1 , 01 dec 2021 23:51

Beste forumleden

vorige week ontving ik een ingebrekestelling via e-mail (niet per brief en ook niet aangetekend).
Het desbetreffende advocatenkantoor heeft drie adressen/kantoren.
De briefopsteller start de brief met: "Ik ben de raadsheer van de heer Huppeldepup, met zetel te 4532 Sprookjesland, Peperkoekenhuisje 6"
Dit adres komt niet overeen met een van de drie adressen. Het is ook niet het adres van dhr. Huppeldepup of zijn firma.
Op dit adres woont iemand totaal anders die, voor zover ik zie, niets met het advocatenkantoor of hun cliënt te maken heeft.

Naar welk adres stuur ik nu mijn AS?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LYNX XX
Berichten: 2515
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 dec 2021 09:33

email retour zenden. Geen reactie zonder effectieve gegevens en correcte namen en adressen.

Natuurlijk is de vraag verwachtte u een ingebrekestelling of bent u met iets niet in orde ?
( niet betaling, of discussie ?? ).

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 02 dec 2021 11:19

Doorgeven aan Orde van advocaten voor het rechtsgebied van Sprookjesland

"vermoeden dat iemand zich ten onrechte uitgeeft als advocaat"

https://advocaat.be/vlaamse-balies

Reclame

BrainTrain
Topic Starter
Berichten: 496

#4 , 02 dec 2021 11:35

email retour zenden. Geen reactie zonder effectieve gegevens en correcte namen en adressen.

Natuurlijk is de vraag verwachtte u een ingebrekestelling of bent u met iets niet in orde ?
( niet betaling, of discussie ?? ).
Bedant LYNX en Inazuma voor jullie reactie.
De ingebrekeselling komt niet totaal onverwacht. Het is een discussie met een aannemer waarvan wij een deel van de factuur hebben betwist via AS.
Mijn eerste reactie was ook om niet te reageren vooraleer ik een AS ontvang, maar ik wil ook niet TE vervelend doen.

Ik wil gerust reageren, en kan gerust iets naar één van de adressen van hun kantoren sturen, maar ik stel me de vraag of ik mij tot die "zetel" moet richten omdat dit zo expliciet wordt vermeld.

Indien ik niet reageer op deze mail/ingebrekestelling (bv ik heb ze nooit gezien in mijn spam-folder) en ze dagvaarden mij, kan ik dan beweren dat ik nooit een ingebrekestelling heb ontvangen, en zo ja wat zijn de gevolgen ivm de dagvaarding?

Nogmaals bedankt.

BrainTrain
Topic Starter
Berichten: 496

#5 , 02 dec 2021 11:39

Doorgeven aan Orde van advocaten voor het rechtsgebied van Sprookjesland

"vermoeden dat iemand zich ten onrechte uitgeeft als advocaat"

https://advocaat.be/vlaamse-balies
PS: als ik naar de eigenschappen kijk van het MS Word document (de ingebrekestelling) die in attachment was geleverd bij de mail vind ik de gegevens terug van een ander advocatenkantoor.

Zou het inderdaad kunnen dat iemand die ooit een schrijven heeft ontvangen van dat advokatenkantoor hun brief heeft gebruikt als template om nu naar mij een brief te sturen alsof het van een ander advocatenkantoor komt en als zetel het adres van een vriend vermeld?

(ik lees te veel dedectieveverhalen :-)

LYNX XX
Berichten: 2515
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 dec 2021 11:45

Aangetekend schrijven zenden naar de aannemer : duidelijke uiteenzetting van uw bemerkingen en dossier : redenen en ...
Deze ook zenden per email aan het emailadres van de ingebrekestelling. Zend een kopie van uw schrijven aan de 3 adressen van die kantoren ( eentje zal dan zeker wel de juiste zijn ).
Kijk op de internetsites van die kantoren naar emailadressen en zend alsook daar een mail naar ( dezelfde als de eerste ).
Vraag concrete inlichtingen omtrent namen en adressen en een detail van de ingebrekestelling.

Het vermelden dat alles in uw spam is verdwenen, wordt heden ten dage niet meer ernstig genomen. Men kan zonder openen volledig zien van wie en wat die zo gezegde spammail is.

LYNX XX
Berichten: 2515
Juridisch actief: Nee

#7 , 02 dec 2021 11:47

Doorgeven aan Orde van advocaten voor het rechtsgebied van Sprookjesland

"vermoeden dat iemand zich ten onrechte uitgeeft als advocaat"

https://advocaat.be/vlaamse-balies
PS: als ik naar de eigenschappen kijk van het MS Word document (de ingebrekestelling) die in attachment was geleverd bij de mail vind ik de gegevens terug van een ander advocatenkantoor.

Zou het inderdaad kunnen dat iemand die ooit een schrijven heeft ontvangen van dat advokatenkantoor hun brief heeft gebruikt als template om nu naar mij een brief te sturen alsof het van een ander advocatenkantoor komt en als zetel het adres van een vriend vermeld?

(ik lees te veel dedectieveverhalen :-)
Contacteer dan het betreffende advocatenbureau voor meer uitleg en concrete gegevens; te samen met een kopie van de mail.

BrainTrain
Topic Starter
Berichten: 496

#8 , 02 dec 2021 11:59

Bedankt voor de feedback.
Ik zal een reactie sturen naar het adres van de aannemer (AS), een mail naar het emailadres van de oorspronkelijke zender en een brief naar één van de kantoren.

Maar wat betekent in het vervolg die vermelding van de zetel. Is het dan eigenlijk de bedoeling dat je met dat adres correspondeert?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#9 , 02 dec 2021 12:06

Normaal vermeldt een advocaat "dit dossier wordt behandeld door kantoor [plaats kantoor].
De e-mail vermeldt toch de naam van de advocaat.
Op www.advocaat.be kan je zijn kantooradres vinden.
Een ingebrekestelling moet niet per aangetekend schrijven, kan ook per e-mail. Het is een slecht idee niet te reageren. Zeggen "ik heb de e-mail niet ontvangen / gezien" maakt doorgaans weinig indruk op de rechtbank.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

LYNX XX
Berichten: 2515
Juridisch actief: Nee

#10 , 02 dec 2021 12:09

Maatschappelijke zetel is het officiële adres van het bedrijf.

Werkelijke zetel is de plaats van waaruit je je zakelijke activiteit werkelijk uitvoert = uitbatings- exploitatiezetel, filiaal, vestiging.

Werkelijke zetel : daar stuurt uzelf alle correspondentie naartoe ( kantoren, filialen ... ).

BrainTrain
Topic Starter
Berichten: 496

#11 , 02 dec 2021 12:15

Maatschappelijke zetel is het officiële adres van het bedrijf.

Werkelijke zetel is de plaats van waaruit je je zakelijke activiteit werkelijk uitvoert = uitbatings- exploitatiezetel, filiaal, vestiging.

Werkelijke zetel : daar stuurt uzelf alle correspondentie naartoe ( kantoren, filialen ... ).
Dag Lynx,

Ja, dat weet ik... maar waarom expliciet verwijzen naar een adres dat noch van het advocatenkantoor is, noch het adres van de aannemer?

Maar ik heb begrepen dat je best naar de kantoren zelf je brieven stuurt.

BrainTrain
Topic Starter
Berichten: 496

#12 , 02 dec 2021 12:16

Bedankt allen voor de inbreng.

jefke007
Berichten: 1812

#13 , 05 dec 2021 17:17

Kans bestaat dat dat echt advocatenkantoor een klacht gaat neerleggen tegen dat fake-advocatenkantoor die hun naam gebruikt.

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#14 , 05 dec 2021 23:33

Een echte advocaat zou nooit schrijven 'ik ben de raadsheer van...'. Raadsheren zijn rechters in een hof.

Advocaten zullen consequent spreken over 'raadsman' (raadslieden in het meervoud).

Advocaten kan je opzoeken via advocaat.be.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

jefke007
Berichten: 1812

#15 , 06 dec 2021 01:02

klopt, "raadsheer" kan niet

Misschien kan jij , - net zoals het echte advocatenkantoor - eventueel beiden een strafklacht neerleggen , wegens het sturen van een valse mail en het gebruik van een valse naam

De tegenpartij zal al wel een toontje lager zingen, als ze nog maar beseffen dat er tegen hen een strafklacht wordt neergelegd.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”