Wat is een lid van een artikel?

Jonasvdj
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Wat is een lid van een artikel?

#1 , 06 nov 2021 12:30

Hallo ik ben beginnend student aan de Ugent en ik had volgende vraag voor het vak ondernemingsfiscaliteit:
Wat is een lid van artikel? Is het een alinea? een stukje tekst die aangeduid staat met een cijfer?
hieronder een voorbeeld:

ART 184: Het gestort kapitaal is het kapitaal voor zover dat gevormd wordt door werkelijk
gestorte inbrengen in geld of in natura, andere dan inbrengen in nijverheid, en in zoverre er
geen terugbetaling of vermindering heeft plaatsgevonden.
In zoverre zij niet in het eerste lid zijn bedoeld, worden uitgiftepremies en andere bedragen
waarop wordt ingeschreven door werkelijk gestorte inbrengen in geld of in natura, andere
dan inbrengen in nijverheid, ter gelegenheid van de uitgifte van aandelen of winstbewijzen,
gelijkgesteld met het gestort kapitaal op voorwaarde dat ze op een of meer afzonderlijke
rekeningen onder het eigen vermogen op het passief van de balans worden en blijven
Gedownload door: vanhaesebrouckj | vanhaesebrouckj@gmail.com
Dit document is auteursrechtelijk beschermd, het verspreiden van dit document is strafbaar.
Stuvia - Koop en Verkoop de Beste Samenvattingen
vermeld.
In verenigingen, stichtingen, vennootschappen en andere instellingen die
rechtspersoonlijkheid bezitten en die een belangeloos doel nastreven zijn de eerste twee
leden alleen van toepassing op het gedeelte van de inbrengen die door de inbrenger of zijn
rechthebbenden wettelijk kunnen worden teruggenomen.
In geval van een inbreng van aandelen waarvoor de meerwaarden ofwel zijn vrijgesteld
krachtens artikel 45, § 1,,eerste lid, 2°, en niet vallen onder de vrijstelling van meerwaarden
op aandelen bepaald in artikel 192,,ofwel niet, belastbaar zijn overeenkomstig artikel 90,
eerste lid, 9°, eerste streepje, of artikel 228, § 2, 9°, h, is het gestort kapitaal naar aanleiding