Wat is een lid van een artikel?

Jonasvdj
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Wat is een lid van een artikel?

#1 , 06 nov 2021 12:30

Hallo ik ben beginnend student aan de Ugent en ik had volgende vraag voor het vak ondernemingsfiscaliteit:
Wat is een lid van artikel? Is het een alinea? een stukje tekst die aangeduid staat met een cijfer?
hieronder een voorbeeld:

ART 184: Het gestort kapitaal is het kapitaal voor zover dat gevormd wordt door werkelijk
gestorte inbrengen in geld of in natura, andere dan inbrengen in nijverheid, en in zoverre er
geen terugbetaling of vermindering heeft plaatsgevonden.
In zoverre zij niet in het eerste lid zijn bedoeld, worden uitgiftepremies en andere bedragen
waarop wordt ingeschreven door werkelijk gestorte inbrengen in geld of in natura, andere
dan inbrengen in nijverheid, ter gelegenheid van de uitgifte van aandelen of winstbewijzen,
gelijkgesteld met het gestort kapitaal op voorwaarde dat ze op een of meer afzonderlijke
rekeningen onder het eigen vermogen op het passief van de balans worden en blijven
Gedownload door: vanhaesebrouckj | vanhaesebrouckj@gmail.com
Dit document is auteursrechtelijk beschermd, het verspreiden van dit document is strafbaar.
Stuvia - Koop en Verkoop de Beste Samenvattingen
vermeld.
In verenigingen, stichtingen, vennootschappen en andere instellingen die
rechtspersoonlijkheid bezitten en die een belangeloos doel nastreven zijn de eerste twee
leden alleen van toepassing op het gedeelte van de inbrengen die door de inbrenger of zijn
rechthebbenden wettelijk kunnen worden teruggenomen.
In geval van een inbreng van aandelen waarvoor de meerwaarden ofwel zijn vrijgesteld
krachtens artikel 45, § 1,,eerste lid, 2°, en niet vallen onder de vrijstelling van meerwaarden
op aandelen bepaald in artikel 192,,ofwel niet, belastbaar zijn overeenkomstig artikel 90,
eerste lid, 9°, eerste streepje, of artikel 228, § 2, 9°, h, is het gestort kapitaal naar aanleiding
van ruil van nieuwe aandelen uitgegeven door de inbreng verkrijgende vennootschap gelijk
aan de aanschaffingswaarde van de ingebrachte aandelen in hoofde van de inbrenger. Bij
gebrek hieraan, wordt het gestort kapitaal geacht overeen te stemmen met de waarde van
het gestort kapitaal dat door de ingebrachte aandelen wordt vertegenwoordigd, in het
totaal gestort kapitaal van de vennootschap waarvan ze de vertegenwoordiging zijn. Voor
het overige wordt deze inbreng als een belaste reserve aangemerkt.
In de andere gevallen dan het in het vorige lid bedoelde geval, wordt het gestort kapitaal
geacht overeen te stemmen met de werkelijke waarde van de ingebrachte aandelen in de
mate dat de inbreng wordt vergoed in aandelen.
Voor de toepassing van deze titel, wordt het bedrag van het in het eerste lid bedoelde
gestort kapitaal en de bedragen die overeenkomstig het tweede lid met gestort kapitaal
worden gelijkgesteld, geacht niet verminderd te zijn ten belope van de terugbetalingen die
overeenkomstig artikel 18,

Hier is bv het eerste lid de eerste zin van het artikel volgens mij. Maar is dit altijd een alinea?
Alvast bedankt
Mvg Jonasvdk

Ps. mijn prof antwoord altijd redelijk laat op mijn berichten dus vond ik het efficiënter om mijn vraag hier te stellen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12839

#2 , 06 nov 2021 12:42

Eerste lid kan inderdaad min of meer gelijk gesteld worden met eerste alinea.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 nov 2021 12:59

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”