Gegevens bevolkingsregisters - bewijs van huwelijk

AgiaGalini
Topic Starter
Berichten: 32
Juridisch actief: Nee

Gegevens bevolkingsregisters - bewijs van huwelijk

#1 , 03 sep 2021 05:59

Onderwerpen samengevoegd - JurecaBE- moderator


Ik ben gedagvaard voor de vrederechter, en probeer informatie in te winnen over de tegenpartij (bijv. of die persoon gehuwd is, en met wie hij samenwoont).

Ik heb een mail gestuurd naar de dienst bevolking, maar die hebben mij enkel bevestigd dat de schrijfwijze van de naam juist is (daar was twijfel over).
Ik heb in de mail verwezen naar artikels 1034bis en 1034ter van het Gerechtelijk Wetboek.
De gemeente laat mij weten dat ze geen verdere informatie mogen geven (wet op privacy).
Ik heb géén advokaat.

Welke gegevens zou ik moeten kunnen opvragen?

Ook zou ik willen weten of het rijbewijs van betrokkene ingetrokken is geweest.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 03 sep 2021 09:22


Ook zou ik willen weten of het rijbewijs van betrokkene ingetrokken is geweest.
Wat heeft dat te maken met een zaak voor de VR?

AgiaGalini
Topic Starter
Berichten: 32
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 sep 2021 09:30

Er is een vermoeden dat betrokkene geen geldig rijbewijs had, en daardoor is zijn voertuig ook niet verzekerd. Vandaar....

Reclame

Franciscus
Berichten: 38590

#4 , 03 sep 2021 09:36

U kan dat vermoeden altijd melden bij uw lokale politiezone.

pouly
Berichten: 243
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 sep 2021 09:57

Er is een vermoeden dat betrokkene geen geldig rijbewijs had, en daardoor is zijn voertuig ook niet verzekerd. Vandaar....
Het is niet omdat je geen geldig rijbewijs hebt dat automatisch uw voertuig niet verzekerd is. Bij mijn weten kan je zelfs perfect een voertuig inschrijven en verzekeren op uw naam zonder dat je zelfs over een rijbewijs beschikt, alleen mag je er uiteraard zelf niet mee rijden.

Sirkii
Berichten: 5396

#6 , 03 sep 2021 10:58

Bij ongeval in je recht zal verzekeraar van de tegenpartij uitbetalen. Dat ie erna inkorting vordert wegens geen rijbewijs is een zaak tussen de verzekeraar en de verzekerde. Als tegenpartij heb je hiermee niets te maken.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 03 sep 2021 11:15

Deze gegevens zijn niet beschikbaar voor derden. Verder wijs ik op de bevoegdheid van de vrederechter en de bevoegdheid van de politierechter. Misschien toch raadzaam om een advocaat te raadplegen/aan te stellen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#8 , 03 sep 2021 13:33

Er is een vermoeden dat betrokkene geen geldig rijbewijs had, en daardoor is zijn voertuig ook niet verzekerd. Vandaar....
En welk nadeel ondervindt u hiervan?
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Franciscus
Berichten: 38590

#9 , 03 sep 2021 13:37

Heeft dit iets te maken met uw andere vragen inzake aanrijding - eigenaar nummerplaat enz ???

AgiaGalini
Topic Starter
Berichten: 32
Juridisch actief: Nee

#10 , 04 sep 2021 12:12

Ik ben gedagvaard en neem geen advokaat. Voor mijn verdediging zou ik willen checken of de eiser gehuwd is (hij beweert ingeschreven te staan als meewerkend echtgenoot). Zou ik dat ergens kunnen teweten komen? in de dagvaarding staat het niet vermeld, wel een rijksregisternummer.
En als ik dat te weten zou kunnen komen, op welk wetsartikel moet ik mij dan beroepen?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#11 , 04 sep 2021 12:38

U kan in de procedure aan de advocaat van de tegenpartij toch vragen dit te bewijzen.
Dit geldt trouwens voor verschillende van uw vragen. Als een bepaald feit belangrijk is in de zaak kan u aan de tegenpartij vragen het bewijs hiervan te leveren en als de tegenpartij dit niet doet aan de rechter vragen het bestaan van dit feit niet te aanvaarden.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Issued
Berichten: 1227

#12 , 04 sep 2021 12:56

Ik vermoed dat er enkel kan gevraagd worden te bewijzen dat hij belangen heeft en dus dat hij ingeschreven staat als meewerkende echtgenoot (daarvoor moet je trouwens niet getrouwd zijn).

Aan TS net als je andere vragen, kan jij dat niet zelf opzoeken.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#13 , 04 sep 2021 14:46

Het statuut van medewerkende echtgenoot geldt zowel voor gehuwden als voor samenwonende partners. Jureca het lijkt me opportuun dat de topics worden samengevoegd om dubbele antwoorden te vermijden. De rechten zal in uw geval gaan uitmaken wat al dan niet relevant is in uw zaak. U dient ook de rechten van de verdediging te respecteren en u aan de rechtsgeplogenheden te houden.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”