Pro deo stelsel wordt misbruikt

steven_vg
Topic Starter
Berichten: 53

Pro deo stelsel wordt misbruikt

#1 , 30 aug 2021 02:05

Geachte meer wijzere forumleden,


Kijk ik heb een celstraf achter de rug, ik heb in hechtenis gezeten en heb gewisseld van raadsman.

In de rechtbank en de hele situatie in zijn geheel; gevangenis, observatie advocaten en beredenerend van uit beschermend kijkpunt naar de zwakkere (de geldlozen) ben ik heel boos geworden.

Weet je wat advocaten doen?

Als je in hechtenis zit, en je neemt ze pro deo.. halen ze hun centen er uit, door.. zich in rechtsstaal uit te drukken in het nadeel van eigen cliënt. Tot dat de hechtenis 'tig' keer is verlengd en ze in zekere zin heel royaal vergoed zijn mogen cliënten -na de zaak die dan ten gronde zou al zijn gepleit geweest- naar huis.

Dus ze gijzelen geldlozen, zodat de staat hun eigenlijk een loon geeft van een niet-pro deo. En doen wat moet voor de meer betalende.

Het gevaar is niet dat advocaten dit doen, maar dat rechters klakkeloos, om het zo te willen verwoorden: eindeloos de lokale raadsman die ze elke week zien een centje gunnen.. in mee gaan. Voor een stiel als die van een rechter in de voorhechtenis optredend is dit een aanfluiting vanjewelste.

Dit gebeurt! Men moet begrijpen dat als je intelligent bent, of advocaat.. of zelfs rechter.. niet zelfgenoegzaam rechtvaardige klootzak moet uithangen.

Dit neigt naar willekeur en is voor een rationeel westers beschaafd land onaannemelijk te moeten ondergaan.

Ik ga hier mee verder. Dat systeem: pro deo is discriminerend.

Zeker omdat rechters: 'het schikken naar de wijsheid' blindvarend over nemen. Dat is argumenten, goede.. verzwijgen om nog een maand, 2 of zelfs 3.. de pro deo kas kunnen opzoeken.

Waarom nemen goede advocaten tegenwoordig pro deo klanten aan? Om ze te gijzelen voor geld en rechters weten dat. Ze gaan er in mee.

Dat soort onedelheid betaamt een rechter niet toe te moeten kunnen zijn. De geldlozen mag door een mindere advocaat met correctheid verdedigd worden. Dit systeem dekt de lading van onrecht t.a.v een verdachte van welke slag ook, niet!

Wat zou ik kunnen doen?

Ik ben zeer ernstig. Dat misbruikt pro deo stelsel, is iets dat me raakt. Het kwetst me dat als iemand geldloos snel en langer de gevangenis in moet omdat meneer zelfgenoegzaam de rechter kent en het op een akkoordje gooien: want de rekening van de rijke raadsman zijn tarief is nog niet bereikt.

Aanfluitend: voor de rechter welteverstaan.

Ze doen mee!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12826

#2 , 30 aug 2021 09:16

Hebt u iets van bewijs voor deze beschuldigingen?

eylis
Berichten: 8840

#3 , 30 aug 2021 12:07

We helpen graag mensen verder, maar kan u het scheldwoord uit uw tekst halen?

Reclame

JohnD
Berichten: 3580

#4 , 01 sep 2021 21:32

Hebt u iets van bewijs voor deze beschuldigingen?
Wat soort bewijzen hebt u nodig ? Uit persoonlijke ervaring kan ik in elk geval meespreken wat betreft de trieste prestaties van de meeste pro deo's. Goed dat TS dat eens onder de aandacht brengt, Maar hij heeft ongelijk in zijn redenering dat pro deo's dan maar gewoon moeten afgeschaft worden.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

steven_vg
Topic Starter
Berichten: 53

#5 , 02 sep 2021 00:57

Hebt u iets van bewijs voor deze beschuldigingen?
Wat soort bewijzen hebt u nodig ? Uit persoonlijke ervaring kan ik in elk geval meespreken wat betreft de trieste prestaties van de meeste pro deo's. Goed dat TS dat eens onder de aandacht brengt, Maar hij heeft ongelijk in zijn redenering dat pro deo's dan maar gewoon moeten afgeschaft worden.

Neen, u begrijpt mij verkeerd, meneer. Pro deo moet blijven bestaan.


Maar er mag wat meer wijsheid aan toegevoegd worden hoe dat stelsel op punt te kunnen krijgen. Die bollebozen van nagenoeg zelf criminelen van advocaten misbruiken elk ontwerp of stelsel/ protocol dat pro deo heet, dit door de hiaten er uit te halen en zich te verrijken op kap van een zwak persoon. Ze bestelen de staat, want pro deo is niet hiervoor gemaakt. Strikt, strikt, strikt bekeken kan je stellen dat sommige advocaten 100en duizenden euro's op enkele jaren al 'gestolen' hebben door sommige te gijzelen.

Ik ga hier sowieso iets mee doen. Maar Rome is niet op één dag gebouwd. Ik zal waarschijnlijk verkeerd zijn, maar een vriend die advocaat is, wil ik niet als vriend.

Antwerpstudent2018
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 26 sep 2021 16:27

Wat u zegt kan misschien in sommige gevallen waar zijn. Maar bij mij is het juist omgekeerd.
2x dezelfde zaak en 2de keer heeft pro deo meer kunnen doen dan de 1ste sterrenadvocaat

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”