Factuur geprotesteerd en pas 2 jaar later reactie ontvangen

Ellen_1234
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

Factuur geprotesteerd en pas 2 jaar later reactie ontvangen

#1 , 11 aug 2021 14:54

Hallo,

Ik heb in mei 2019 per e-mail een factuur ontvangen van een advocaat aan wie ik advies had gevraagd i.v.m. de slaagkans van mijn dossier. Om een lang verhaal kort te maken, ik heb de factuur onmiddellijk formeel geprotesteerd via e-mail met leesbevestiging. Nu, 2 jaar later, krijg ik per e-mail een reactie op mijn factuurprotest. De reactie houdt overigens geen steek, maar los daarvan: is het niet heel erg laat om 2 jaar later pas te reageren? Het gaat om een advocaat, dus ik vind dit toch wat lastig.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12840

#2 , 11 aug 2021 15:30

De verjaringstermijn is hier 5 jaar (art. 2276bis, § 2 BW).

Ellen_1234
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 aug 2021 15:39

Dag LeenW,

Dus dat betekent dat er 5 jaar de tijd is om te reageren? Geldt dat omgekeerd ook? Kan ik nu dan ook 2j wachten om te antwoorden?

Dit is wat ik op internet terugvind:
Een handelaar wordt geacht te reageren tegen een factuur wanneer hij/zij met de inhoud niet kan instemmen. Dit wordt het factuurprotest genoemd.

Dit factuurprotest is een essentieel onderdeel van het handelsrecht, dat gebaseerd is op vertrouwen en efficiëntie. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de rechtspraak verregaande gevolgen verbindt aan dit factuurprotest.

Maar wat nu als een klant een factuur (correct) heeft geprotesteerd? Bent u als leverancier ook verplicht hierop te reageren?

De praktijk heeft de verplichting om te protesteren uitgebreid, zodat niet enkel moet geprotesteerd worden tegen een foutieve factuur, maar ook tegen elke mededeling waar u als handelaar niet mee akkoord gaat.

Daarom is het essentieel van steeds tijdig te reageren op elke brief, e-mail, aangetekende zending, …

Reclame

mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 11 aug 2021 16:28

Wordt een factuur normaal niet per aangetekende brief geprotesteerd?

mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 11 aug 2021 16:29

Wordt een factuur normaal niet per aangetekende brief geprotesteerd?
En wat was de reden om die te protesteren? Advocaat heeft opzoekingen gedaan en dient daarvoor vergoed te worden.

LeenW
Berichten: 12840

#6 , 11 aug 2021 17:06

Dag LeenW,

Dus dat betekent dat er 5 jaar de tijd is om te reageren? Geldt dat omgekeerd ook? Kan ik nu dan ook 2j wachten om te antwoorden?

Dit is wat ik op internet terugvind:
Een handelaar wordt geacht te reageren tegen een factuur wanneer hij/zij met de inhoud niet kan instemmen. Dit wordt het factuurprotest genoemd.

Dit factuurprotest is een essentieel onderdeel van het handelsrecht, dat gebaseerd is op vertrouwen en efficiëntie. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de rechtspraak verregaande gevolgen verbindt aan dit factuurprotest.

Maar wat nu als een klant een factuur (correct) heeft geprotesteerd? Bent u als leverancier ook verplicht hierop te reageren?

De praktijk heeft de verplichting om te protesteren uitgebreid, zodat niet enkel moet geprotesteerd worden tegen een foutieve factuur, maar ook tegen elke mededeling waar u als handelaar niet mee akkoord gaat.

Daarom is het essentieel van steeds tijdig te reageren op elke brief, e-mail, aangetekende zending, …
Zonder de inhoud van de mail te kennen, is het moeilijk in te schatten of u best reageert of niet. Het is hoe dan ook aan de advocaat om de volgende stap te zetten en u te dagvaarden.

Ellen_1234
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 aug 2021 17:38

Ik heb de factuur geprotesteerd via mail met leesbevestiging. De advocaat heeft toen nog gereageerd dat hij de facturatie opnieuw zou bekijken, wat op zich al vreemd is. Daarna dus 2j niks meer vernomen. Nu pas krijg ik een mail met een vage omschrijving van de prestaties en het goede nieuws dat ik 25% korting krijg als ik onmiddellijk betaal. De reden voor het protest is dat ik enkel een kennismakend gesprek heb gehad om een inschatting te krijgen van de slaagkans mocht ik eventueel stappen willen ondernemen. De advocaat heeft dus niet opgetreden voor mij. Het heeft meer dan 2 maanden geduurd vooraleer hij mij heeft laten weten dat mijn dossier weinig kans op slagen had en dat was bijna een kopie van het advies van mijn eerste advocaat. Om hier nu € 1.700 voor aan te rekenen, dat is er wel over. Zo’n ingewikkeld dossier was het niet.

jef007
Berichten: 1683

#8 , 11 aug 2021 18:10

Het heeft meer dan 2 maanden geduurd vooraleer ...

mogelijks heeft hij 2 maand gewerkt voor u

Ellen_1234
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#9 , 11 aug 2021 18:46

Nee, dat is zeker niet het geval. Ik ga het volledige verhaal niet uitschrijven, maar ik weet zeker dat de advocaat niet veel tijd in mijn dossier heeft gestoken. Het zou nooit in mij opkomen om een factuur te protesteren, maar in dit geval is de factuur zo absurd dat ik niet anders kon. Maar goed, los van het hoe en wat en waarom: is het ok om pas 2j later een reactie te sturen op een protest? En indien ja, moet ik reageren op de reactie? De volgende stap is een eventuele dagvaarding, klopt?

lukasi
Berichten: 1147

#10 , 11 aug 2021 18:53

Nee niet wachten,
Tis niet omdat hij te laat is, dat jij dat ook moet doen.

Laat hem gewoon weten:
Geachte ik heb uw schrijven ontvangen en zal zogauw mogelijk ten gronde hier op antwoorden.
U begrijpt dat voor een zaak van 2 jaar geleden ik alle nodige informatie terug moet opzoeken.
Graag ontvang ik aldus per kerende van u alle relevante informatie voor uw vraag samen met de bevestiging en met een kopy van de relevante dokumenten.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#11 , 11 aug 2021 20:06

De advocaat heeft gereageerd op uw protest. Er is dus geen stilzwijgen waaruit het vermoeden zou kunnen afgeleid worden dat hij akkoord ging met de inhoud van uw protest.
De discussie kan dus wel degelijk gaan over de factuur.
Heeft de advocaat u vooraf ingelicht hoe hij zijn ereloon zou bepalen? Hij moet dit doen.
Hoe is de factuur samengesteld? Uurloon? Hoeveel? Hoeveel uren?
Hebt u al iets betaald? Betaal in ieder geval het niet betwiste gedeelte van de factuur.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Ellen_1234
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#12 , 11 aug 2021 21:09

Ok, heel erg bedankt voor de hulp. Hier ben ik een heel stuk mee verder geholpen. Bedankt.

Thomas Morus
Berichten: 5934
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#13 , 11 aug 2021 21:11

Het is geen vijf jaar om te reageren, wel om te DAGVAARDEN. Er resteren dus nog drie jaar.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Ellen_1234
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#14 , 12 aug 2021 09:49

Ik weet dat er een verjaringstermijn is van vijf jaar op de facturen. Maar het gaat hier over het factuurprotest en de reactie daarop. Als je als particulier "binnen een redelijke termijn" moet protesteren indien je niet akkoord gaat met een factuur, dan lijkt het mij niet meer dan logisch dat de advocaat ook "binnen een redelijke termijn" reageert op het protest. Ik vind 2 jaar echt belachelijk lang.


Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”