#3 , 11 aug 2021 15:39
Dag LeenW,
Dus dat betekent dat er 5 jaar de tijd is om te reageren? Geldt dat omgekeerd ook? Kan ik nu dan ook 2j wachten om te antwoorden?
Dit is wat ik op internet terugvind:
Een handelaar wordt geacht te reageren tegen een factuur wanneer hij/zij met de inhoud niet kan instemmen. Dit wordt het factuurprotest genoemd.
Dit factuurprotest is een essentieel onderdeel van het handelsrecht, dat gebaseerd is op vertrouwen en efficiëntie. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de rechtspraak verregaande gevolgen verbindt aan dit factuurprotest.
Maar wat nu als een klant een factuur (correct) heeft geprotesteerd? Bent u als leverancier ook verplicht hierop te reageren?
De praktijk heeft de verplichting om te protesteren uitgebreid, zodat niet enkel moet geprotesteerd worden tegen een foutieve factuur, maar ook tegen elke mededeling waar u als handelaar niet mee akkoord gaat.
Daarom is het essentieel van steeds tijdig te reageren op elke brief, e-mail, aangetekende zending, …