Aanplakken gerechtsdeurwaarder

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

Aanplakken gerechtsdeurwaarder

#1 , 19 jul 2021 12:47

Simpele vraag: van wanneer af mag een GDW aanplakken en van wanneer af zijn die onkosten dwingend?

Geen moreel gepreek, een simpel en eenduidig antwoord, dank u...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 jul 2021 13:32

Er moet een uitvoerbare titel zijn (vonnis, notariële akte).
Dit moet betekend worden en een bevel tot betalen moet betekend worden. Dit kan in één en dezelfde akte.
24 uur later kan de gerechtsdeurwaarder beslag leggen, plaats dag en uur van de verkoop vaststellen. De verkoop kan ten vroegste één maand later.
Aanplakking geschiedt ten minste drie werkdagen voor de verkoop en kan dus gebeuren vanaf de beslaglegging.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Reclame

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#4 , 19 jul 2021 15:03

Er moet een uitvoerbare titel zijn (vonnis, notariële akte).
Dit moet betekend worden en een bevel tot betalen moet betekend worden. Dit kan in één en dezelfde akte.
24 uur later kan de gerechtsdeurwaarder beslag leggen, plaats dag en uur van de verkoop vaststellen. De verkoop kan ten vroegste één maand later.
Aanplakking geschiedt ten minste drie werkdagen voor de verkoop en kan dus gebeuren vanaf de beslaglegging.
Waarvoor dank.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#5 , 19 jul 2021 15:05

Als er betaald (met instanstoverschrijving) wordt, de deurwaarder werd vlak na de betaling aangeschreven met bewijs van betaling en hij komt alsnog aanplakken.

Kunnen dan de aanplakkingskosten aangevochten worden?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 19 jul 2021 16:45

Personen in deze situatie zijn soms radeloos, en doe alles om eronderuit te kome, met inbegrip van valse verklaringen of zelfs valse documenten. DW zal daar normaal geen gevolg aan geven, en enkel stoppen als de centje effectief op zijn rekening staan.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 jul 2021 19:59

Neen Deze kosten zal men moeten betalen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#8 , 20 jul 2021 11:52

Personen in deze situatie zijn soms radeloos, en doe alles om eronderuit te komen, met inbegrip van valse verklaringen of zelfs valse documenten. DW zal daar normaal geen gevolg aan geven, en enkel stoppen als de centje effectief op zijn rekening staan.
Het staat zwart-op-wit op mijn bankapplicatie en op mijn rekeninguittreksels... geen discussie mogelijk. Het geld stond voor het aanplakken reeds op zijn rekening.

Voor mij is dit gewoon geldklopperij...

Kan ik dit via een rechtbank aanvechten?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#9 , 20 jul 2021 13:42

Verduidelijk even.
Wanneer betaald?
Wanneer aanplakking?
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 20 jul 2021 17:01

Op de rekeninguittreksels van TS staat de datum dat het is van de rekening is afgeschreven. Dan duurt het soms nog een 2 à 3 dagen alvorens het op de rekening van ontvanger staat (tenzij het dezelfde bank is)

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#11 , 20 jul 2021 21:50

Op de rekeninguittreksels van TS staat de datum dat het is van de rekening is afgeschreven. Dan duurt het soms nog een 2 à 3 dagen alvorens het op de rekening van ontvanger staat (tenzij het dezelfde bank is)
Het gaat hier om instant overschrijvingen, anders gezegd, de datum waarop het staat dat het is afgeschreven (de valuta datum eigenlijk) is de datum dat het op de rekening van de andere partij staat.

Onafhankelijk van de dag.

En daar gaat het hier om.

Ik kon pas betalen nadat ik betaald was, ik werd pas betaald op de 16de. Ik betaalde op de 18de, via instant overschrijvingen. Ik stuurde hen ook betalingsbewijzen.

Desondanks vonden beide GDW's het nodig om nog te komen aanplakken op de 19de.

Blijkt dat hier tegen in te gaan valt via een beslagrechter. Dit is dan ook wat er zal gebeuren als ze niet ingaan op mijn eis om deze kosten te laten vallen.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 21 jul 2021 10:18

DW is niet verplicht om de paar seconden zijn bankuitreksels te bekijken. Die heeft nog ander werk, en loop dus niet de godganse dag met zij GSM in de hand (lijk de jeugd van tegenwoordig)

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#13 , 21 jul 2021 10:37

DW is niet verplicht om de paar seconden zijn bankuitreksels te bekijken. Die heeft nog ander werk, en loop dus niet de godganse dag met zij GSM in de hand (lijk de jeugd van tegenwoordig)
Een GDW is wel verplicht om zich aan de wet te houden. ,Als er geld binnenkomt op de 18de moet hij de 19de geen extra onkosten aanrekenen. Dat hij te laks is om zijn rekeningen of zijn mails 's morgens aan na te kijken en daardoor extra kosten maakt is niet mijn probleem.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#14 , 21 jul 2021 10:38

Ik beweeg geen mm op dat vlak. Die onkosten waren illegaal en moeten worden ingetrokken en daarmee basta.

lukasi
Berichten: 1139

#15 , 21 jul 2021 11:14

Er staat nergens in de wetgeving vermeld dat je dagdagelijks bij het begin en einde van je dagtaak je bankrekeningen moet nazien.
JIJ hebt gewacht tot er geld op de rekening stond en jij hebt dan nog eens 2 dagen gewacht om door te storten naar de deurwaarders.
Het punt dat jij moest wachten op jouw geld is GEEN rede om een betaling naar derden uit te stellen of te vertragen !!!
Jij had je schuldvordering maar ernstiger moeten aanpakken.
Jij had rekening moeten houden met het feit dat er geen betaling ging gebeuren of misschien te laat. Dus jij had op een andere manier aan je verplichting moeten voldoen om je eigen leveranciers/ deurwaarders alsnog op tijd te betalen.
Er zijn verschillende mogelijkheden hiervoor maar ik denk dat je gewoon gewacht hebt tot je eigen facturen werden betaald.
Omdat deurwaarders geen bank zijn, zal je dus opdraaien voor alle kosten.
En al beweeg je geen mm, je staat op drijfzand dus zinken doe je sowieso.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”