Vonnis ontvangen, hondje moet weg

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

Re: Vonnis ontvangen, hondje moet weg

#16 , 14 jul 2021 23:13

Enkele correcties:

"1. TS kan, gezien een vonnis in eerste aanleg al is geveld in zijn nadeel, nog enkel en alleen in beroep gaan indien de termijn daarvoor nog niet verstreken is."

Zolang het vonnis niet betekend is, begint de beroepstermijn niet te lopen. Uit de vragen van TS maak ik op dat het vonnis nog niet betekend is.

"2. Vrederechter kan zijn vonnis niet wijzigen. Dat kan enkel door een hogere Rechtbank.
En daarvoor moet men beroep aantekenen binnen wettelijke termijn."

Het staat de tegenpartij vrij om te rechter opnieuw te vatten en te vragen om zijn uitspraak te koppelen aan een dwangsom. De rechter kan dat doen, maar hoeft dat niet. De rechter kan zijn eerdere beslissing niet ongedaan maken (hij heeft zijn rechtsmacht uitgeput op dat vlak), maar niets belet hem om een bijkomende veroordeling tot dwangsom uit te spreken.

Overigens kan de dwangsom later alsnog aangepast worden, conform artikel art. 1385 quinquies.

Artikel 793 Ger.W. doet hier niets terzake.

"3. Wanneer een vonnis kracht van gewijsde heeft (geen beroep/cassatie meer mogelijk), beschikt de tegenpartij over een "uitvoerbare titel".

Uitspraken zijn in de regel uitvoerbaar bij voorraad. Dat wil zeggen dat er reeds een uitvoerbare titel is, zelfs al is de beslissing nog niet in kracht van gewijsde getreden. Dat betekent ook dat, ook al tekent u beroep aan, de tegenpartij nog steeds kan uitvoeren.

Veel zal afhankelijk zijn van de concrete verwoording van het dispositief (het laatste deel van het vonnis). Als de rechter enkel zegt dat er sprake is van burenhinder, is dat nog niet voldoende om het hondje weg te halen. Indien de rechter beveelt dat het hondje weg moet, zijn de zaken anders.

Ik stel voor de TS hierover wat meer informatie geeft.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
guy263202
Topic Starter
Berichten: 163

#17 , 15 jul 2021 20:07

@Ghentian, dat is zeer duidelijke informatie waarvoor dank

Het vonnis is nog niet betekend maar zal vermoedelijk wel komen.

In het beschikkend gedeelte staat louter dat "-veroordeelt verweerder tot het verwijderen van zijn hond"
+ "-veroordeelt verweerder tot de gerechtskosten, RPV,..."

Nu wil ik het hondje zolang mogelijk houden. Gezien er geen dwangsom is opgegeven zou ik na
betekening van het vonnis gewoon de kosten betalen aan de tegenpartij en het hondje gewoon zo lang mogelijk willen houden. Wat hangt mij boven het hoofd als ik louter de kosten van het geding betaal en het hondje gewoon zal houden ?

Begint alles opnieuw (beoordeling van bovenmatige burenhinder) als de tegenparij de rechter
zou vatten om zijn uitspraak te koppelen aan een dwangsom? Ik vermoed dat de vrederechter
niet amused zal zijn als hij te horen krijgt dat ik zijn vonnis niet naleef. Kan ik na een bijkomende
veroordeling tot dwangsom nog in beroep gaan ten gronde ?


Alle tips om de zaak (lees het hondje) zo lang mogelijk te rekken zijn welkom want eerlijkheidshalve denk ik niet dat de klagende buur van 85j nog lang zal leven....

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#18 , 15 jul 2021 20:21



Alle tips om de zaak (lees het hondje) zo lang mogelijk te rekken zijn welkom want eerlijkheidshalve denk ik niet dat de klagende buur van 85j nog lang zal leven....
Een juridisch forum is er niet om u tips te geven over hoe je de wet kan overtreden en/of te omzeilen.
Ik denk dat hier wel een slotje op mag, want TS is toch niet plan alle goede en wettelijke raad hier gekregen op te volgen. Integendeel.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#19 , 15 jul 2021 20:55

Er staat toch klaar en duidelijk dat hond moet verwijderd worden .... dat is volgens mij tocht duidelijk en zeker als vonnis betekend is en termijn verstreken ...... denk niet dat u hondje dan nog lang zal kunnen houden.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#20 , 15 jul 2021 22:29

Nu wil ik het hondje zolang mogelijk houden. Gezien er geen dwangsom is opgegeven zou ik na betekening van het vonnis gewoon de kosten betalen aan de tegenpartij en het hondje gewoon zo lang mogelijk willen houden. Wat hangt mij boven het hoofd als ik louter de kosten van het geding betaal en het hondje gewoon zal houden ?
Tegenpartij kan een vordering tot betaling van schadevergoeding instellen.
Begint alles opnieuw (beoordeling van bovenmatige burenhinder) als de tegenpartij de rechter zou vatten om zijn uitspraak te koppelen aan een dwangsom?
Neen.
Kan ik na een bijkomende veroordeling tot dwangsom nog in beroep gaan ten gronde ?
Niet als het vonnis betekend werd en de beroepstermijn verstreken is.
Mijn advies: ga onmiddellijk in beroep.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

guy263202
Topic Starter
Berichten: 163

#21 , 15 jul 2021 23:04

@scorpioen, dat is duidelijke uitleg & zonder de wet te omzeilen zoals sommigen hier beweren, bedankt

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”