Zijn er privacyregels voor aangifte misdrijf?

Thomas1
Topic Starter
Berichten: 184

Zijn er privacyregels voor aangifte misdrijf?

#1 , 24 jun 2021 18:55

Ik heb een aangifte van een misdrijf gedaan bij het parket.
Nu vroeg ik me af of dat discreet wordt behandeld. Kan men aan anderen zomaar meedelen, bijvoorbeeld aan journalisten, wie precies aangifte heeft gedaan van dat misdrijf en wat de inhoud van die aangifte is? Of zijn er privacyregels waaraan men zich dient te houden? Want ik wil niet graag dat andere betrokkenen te weten komen dat ik het was die aangifte deed.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 24 jun 2021 19:50

Een gerechtelijk onderzoek dient voor de opsporing van misdrijven onder leiding van het Parket meestal door politiediensten. U kan ofwel aangifte doen bij politie of via brief aan PdK vragen een opsporingsonderzoek te starten.

ook een onderzoeksrechter kan rechtstreeks worden gevat door het stellen van burgerlijke partij of indien deze door parket 'gevat' wordt. Het heeft hetzelfde doel namelijk de opsporing van de daders van inbreuken en de zoektocht naar bewijs van schuld of onschuld van de verdachten. Een onderzoeksrechter heeft meer mogelijkheden (ook een officier van gerechtelijke politie heeft bepaalde bevoegdheden bij heterdaad) gezien dit bevoegdheden zijn die de individuele vrijheden kunnen aantasten en/of in bepaalde complexe dossiers.

Zowel het gerechtelijk onderzoek als het opsporingsonderzoek zijn een inquisitoir (onderzoekend) karakter.procedures zijn geheim, schriftelijk en niet-tegensprekelijk.

Dat wil zeggen dat enkel partijen gegevens kunnen inkijken nadat ze door het gerecht zijn vrijgegeven .

Daarbuiten bestaan er dan nog procedures om personen te horen wiens identiteit niet bekend mag gemaakt worden ( wel gekend bij onderzoeksrechter)

https://www.senate.be/www/?MIval=public ... =1&LANG=nl

Thomas1
Topic Starter
Berichten: 184

#3 , 25 jun 2021 01:26

Dank Fransciscus. Ik heb nog een tweede hierbij aansluitende vraag: kan je na bedenking een aangifte nog intrekken of vragen om niet tot vervolging over te gaan?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 25 jun 2021 11:48

Enkel bij klachtmisdrijf.
Voor particulieren zijn er nog twee art 450 SWB (niet voor lasterlijke aangifte want dan is dat expliciet een inbreuk vervat in een proces verbaal) en art 509 2de lid bedrog dmv een effect.

vroeger was er ook nog belaging en iets met overspel.
Het is het parket /openbaar ministerie / Procureur des Konings die beslist.
Voor bepaalde zaken zal men pas vervolgen na een tweede inbreuk.
Men kan steeds vragen de aangifte wel te acteren maar de vermoedelijke dader voorlopig niet te verhoren / vervolgen.
Hangt af van zoveel factoren en is steeds het OM dat beslist.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”