Conclusiekalender na gerechtsexpertise.

poorterke
Topic Starter
Berichten: 53
Juridisch actief: Nee

Conclusiekalender na gerechtsexpertise.

#1 , 14 jun 2021 19:11

Na een geschil met onze schilder betreffende gebrekkige schilderwerken waren we genoodzaakt ons te wenden tot een advocaat, gezien de tegenpartij niet wou bemiddelen.
Op aanvraag van de advocaat van de tegenpartij werd ondertussen een gerechtelijke expertise uitgevoerd.
Kort samengevat, word de verantwoordelijkheid volledig ten laste van de schilder gelegd door deze expert, aangesteld door de rechter.
Tegenpartij wil echter niet bemiddelen op basis van het verslag van de gerechtelijk expert.

Is het normaal dat op de zitting, waar ook de gerechtelijk expert zijn verslag uiteen doet, er nog een conclusiekalender gevraagd word?

Kan de rechter op basis van dit verslag geen uitspraak doen?

Dank voor uw reactie alvast.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 jun 2021 19:50

Ja, dat is normaal. Tegenpartij heeft het recht conclusies neer te leggen na het deskundig verslag als ze dat wil.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

poorterke
Topic Starter
Berichten: 53
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 jun 2021 20:39

Als ik het goed begrijp, moet tegenpartij daar dan om vragen?
Indien ze dat niet doen, kan er dan ook rechtstreeks gepleit worden?

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 jun 2021 23:18

Zaak kan gepleit worden als partijen geen conclusies meer wensen neer te leggen en de rechtbank er tijd voor heeft.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

poorterke
Topic Starter
Berichten: 53
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 jun 2021 12:57

Vandaag was de zitting hiervan. Ik was persoonlijk aanwezig, echter was mijn advocaat er niet. Blijkbaar hadden beide advocaten reeds conclusies beslist.
Is dit een normale gang van zaken? De gerechtsexpert was wel aanwezig, waarop mijn advocaat niets meer kon opmerken. Gelukkig kreeg ik nog de mogelijkheid van de rechter om opmerkingen te maken.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 jun 2021 16:04

Het is niet normaal dat uw advocaat niet aanwezig was op een zitting waarbij de gerechtsdeskundige gehoord werd.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

poorterke
Topic Starter
Berichten: 53
Juridisch actief: Nee

#7 , 17 jun 2021 17:49

Wat zou ik hier best mee doen?
Heb de advocaat in kwestie opgebeld en om uitleg gevraagd.
Hij liet weten dat zijn medewerkster aanwezig was van 9h30 tot 11h00 en het rolnummer niet afgeroepen werd.
Op de kalender van vandaag stond nochtans duidelijk vermeld dat de zitting in K1 doorging om 11h45.

Aldus werd ik naar voor geroepen om opmerkingen te geven over het verslag van de expert.

Het vertrouwen in de advocaat is bij deze zoek. Als het al niet lukt om op de zitting aanwezig te zijn.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”