vrijwillig kantonnement

thea17
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

vrijwillig kantonnement

#1 , 02 mei 2021 10:18

Beste,

Is er iemand die mij wat info kan geven over vrijwillig kantonnement. ik zit met een faktuur onroerende werken. deze faktuur is geprotesteerd.
een voorlopige noch definitieve oplevering werd uitgevoerd. tegenpartij doet plots of zijn/haar neus bloed.

toen notariele akte werd getekend waren de werken nog niet beeindigd. tegenpartij verkocht veel blabla bij notarissen...

Het kantonnement is een type dossier, dat een partij toelaat om gelden te blokkeren bij de DCK in het voordeel van een andere partij en dit in afwachting van een oplossing van het conflict.
Het kantonnement is :
• vrijwillig : er is geen gerechtelijke procedure hangende en de gelden worden gedeblokkeerd, zodra er een akkoord is tussen partijen.
• gerechtelijk : in afwachting van de behandeling van de beroeps- of verzetsprocedure, blokkeert de door een gerechtelijke procedure veroordeelde partij een som bij de DCK. In het merendeel van de gevallen is deze procedure opgestart door een gerechtsdeurwaarder, op wie de schuldenaar een beroep moet doen.

bedoeling is te betalen via DCK met de bedoeling van de tegenpartij te verplichten de zaak op te lossen/hun bloedende neus te stoppen.

Vrijgave gekantonneerde gelden
De gekantonneerde gelden kunnen worden bevrijd:
door voorlegging van een akkoord in der minne tussen de betrokken partijen
door voorlegging van een definitieve rechterlijke beschikking (geen verzet of beroep meer mogelijk)

Deze aanvraag tot vrijgave gebeurt door eenvoudig verzoek van de betrokken deurwaarder.

Dient tegenpartij akkoord te gaan met kantonnement ? Indien ja zie ik niet het nut van zulk kantonnement.
e-DEPO vraagt email en telnr van tegenpartij. ik veronderstel dat als ik een dossier indien zij direct op de hoogte worden gebracht van bestaan kantonnement.
Kan ik er vanuit gaan dat tegenpartij idd niet aan die gekantonneerde gelden kan tot er een oplossing is of kan zij daar wel aan ?
Kan er beslag worden gelegd op kantonnement door bvb 3e partij ?

dank voor informatie over deze materie. iemand met 1e lijn ervaring meer dan welkom.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 mei 2021 12:59

Vrijwillig kantonnement heeft alleen zin als er een akkoord is tussen de partijen. Het is een voorwaardelijke betaling, het geld komt toe aan de schuldeiser als aan de overeengekomen voorwaarde voldaan is.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”