kan ik nog iets beginnen?

firefighter
Topic Starter
Berichten: 2

kan ik nog iets beginnen?

#1 , 26 jan 2009 16:24

beste lezers

mijn gebeurtenis

In 2002 werd ik geweldadig overvallen, door drie gewapende overvallers.
Ik ben toen in elkaar getimmerd geweest en werd bedreigd met een pistool tegen mijn hoofd

ik heb tot verleden week altijd alles proberen te verdringen
maar wil dit hoofdstuk afsluiten
heb een brief naar de procureur geschreven met de vraag het dossier te mogen inkijken
de schuldige althans de organisator van de overval heeft een jaar gekregen en werd in 2004 veroordeeld
kan ik nog recht maken op een compensatie van welke aard dan ook ?
ik lijd aan kortgegeheugen verlies en hevige hoofdpijn door slagen van die baseball bat en fallings angst plus in al die andere jaren altijd problemen opgezocht zoals niet betalingen enzo om maar niet aan de overval te moeten denken
aub dit is moeilijk voor mij maar had graag jullie hulp gehad
of toch wat duidelijke uitleg .

met vriendelijke groet
jochen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 28 jan 2009 10:20

“Art.4...Onverminderd het recht om de zaak, conform de artikelen 1034bis tot 1034sexies van het Gerechtelijk Wetboek, bij de burgerlijke rechter aanhangig te maken, kan eenieder die door het strafbaar feit schade heeft geleden, nadien door middel van een ter griffie ingediend verzoekschrift, in zoveel exemplaren als er betrokken partijen zijn, kosteloos verkrijgen dat het gerecht dat uitspraak heeft gedaan over de strafvordering, uitspraak doet over de burgerlijke belangen...”(17 APRIL 1878. - WET HOUDENDE DE VOORAFGAANDE TITEL VAN HET WETBOEK VAN STRAFVORDERING).

‘De burgerlijke vordering dient te worden ingesteld vóór uitspraak wordt gedaan over de strafvordering‘(Cass.30 november 1971,Arr.Cass. 1972,314;Cass. 29 maart 1988,Arr.Cass. 1987-88,nr.473).

Daarna dient de burgerlijke vordering aanhangig gemaakt bij de burgerlijke rechter. Het is dan aan de eiser om fout,schade en oorzakelijk verband te bewijzen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

firefighter
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 28 jan 2009 21:31

dat is voor mij nu echt chinees
had gisteren in een justistie een antwoord die zei van ja erges is er altijd een luik voor de benadeelde ?????????
snap er echt niets meer van
:oops: :oops: :oops: :oops: :?: :?: :?:

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 28 jan 2009 22:46

Als je je burgerlijke partij had gesteld tijdens het proces met een eis tot schadevergoeding, zelfs al is het maar de 1 euro voor morele schade dan had de rechter na de strafrechterlijke veroordeling van de beklaagde (gevangenisstraf) zich onmiddelijk uitgesproken over de burgerlijke verzoeken in het dossier (jouw aanvraag tot schadevergoeding)

Nu kan je dit nog steeds aanhangig maken door een burgerlijke procedure te starten, maar moet jij bewijzen dat je medische problemen inderdaad het gevolg zijn van die overval en de slagen en verwondingen die je toen hebt gekregen. Dat wilm dus zeggen medische dossiers, foto's, rapporten van psychiater, huisarts, evolutie van je ziektepatroon van voor de feiten tot aan de feiten en de evolutie erna tot heden.

Kort gezegd je moet de rechter kunnen bewijzen dat je geen van deze symptomen had voor de overval, dat er geen voorvallen zijn gebeurd, los van de overval, erna die deze symptomen kunnen hebben veroorzaakt en dat deze dus uitsluitend te wijten zijn aan die overval.

Dat kan een zeer lang proces worden.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”