Inbeslaggenomen computers

LaFontaine
Topic Starter
Berichten: 7

Inbeslaggenomen computers

#1 , 13 mei 2006 10:02

Nu meer dan zes maanden geleden werden bij mij thuis twee computers in beslag genomen op verzoek van het parket na klacht. Zonder mij hier uit te spreken over schuld of onschuld had ik hierbij de volgende vragen.

Hoelang kan men de inbeslaggenomen goederen houden, wetende dat de informatie die daarop te vinden is op vrij eenvoudige manier kan bewaard worden zonder dat de toestellen zelf daarvoor van enig nut blijven?

Deze computers worden ook gebruikt voor mijn zelfstandige activiteit, door de kinderen voor hun studies, om het gamen dan nog niet te vernoemen. Kan ik eisen dat bepaalde gegevens en bestanden of de ganse inhoud van de harde schijven worden vrijgegeven zodat de kinderen en ikzelf verder kunnen werken?
Ondertussen heb ik al wel uit noodzaak een andere computer aangeschaft maar zoals blijkbaar vaak het geval is zijn de backups van het vorige systeem onbruikbaar op het nieuwe. Dus de gegevens op de inbeslaggenomen pc's zijn de enige.

Op die computers staan ook gegevens die de klachten meer dan waarschijnlijk kunnen weerleggen. Mag ik eisen dat ik deze gegevens mag opzoeken en toevoegen aan het dosier. In het onderzoek worden immers mails en documenten gebruikt die kaderen in een groter geheel en die uit hun context gerukt waardeloos zijn.

Ik wil hierbij nog vermelden dat mijn advocaat bij de onderzoeksrechter reeds tevergeefs een verzoekschrift tot vrijgave heeft ingediend. Aangezien deze advocaat de laatste weken blijk geeft van weinig interesse in de zaak begin ik me af te vragen of ik de juiste keuze inzake verdediging heb gemaakt. Daarom hoop ik langs deze weg enkele duidelijke antwoorden te verkrijgen.

Alvast bedankt voor een eventuele reactie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 13 mei 2006 10:43

Art.35.?1.De procureur des Konings neemt alles in beslag wat...?2.Het rechtsmiddel als bedoeld in artikel 28sexies kan slechts worden ingesteld binnnen een maand vanaf de inbeslagneming...De verzoeker mag geen verzoekschrift met hetzelfde voorwerp toezenden of neerleggen vooraleer een termijn van een jaar is verstreken te rekenen vanaf,hetzij de dag van de laatste beslissing...hetzij de dag van het verstrijken van de hoger bedoelde termijn van een maand...(Wetboek van Strafvordering).

sperwer
Berichten: 1155

#3 , 13 mei 2006 10:45

men kan de pc houden tot zolang het gerecht dit nodig vind. als de pc's zelf als bewijsstukkn dingen kan je ze voorgoed kwijt zijn bij veroordeling.
de informatie waar het overgaat er afhalen en op een andere manier bewaren kan deze waardeloos maken.

zolang het onderzoek loopt mag jij dus niet aan die pc's komen. je zou bewijzen kunnen vernielen. JE mag wel de onderzoekers vragen om je harde schijf te copieren voor je. maar of ze het ook doen hangt van hen af en hun onderzoek af.

Reclame

LaFontaine
Topic Starter
Berichten: 7

#4 , 13 mei 2006 11:50

Als ik het goed begrijp kunnen de onderzoekers dus alles wat hen goed uitkomt om het onderzoek vlot te laten verlopen gebruiken en bewijsmateriaal dat het tegendeel kan bewijzen achterhouden en eventueel voorgoed laten verdwijnen.

Bjorn Ketels
Berichten: 148
Locatie: Pittem

#5 , 13 mei 2006 12:39

Geachte,

De regel is dat inbeslagneming mogelijk is ten aanzien van alle zaken die schijnen vatbaar te zijn voor verbeurdverklaring (confiscatie) of van alles wat kan dienen om de waarheid aan de dag te brengen, met andere woorden bewijsstukken (artikel 35 Wetboek van Strafvordering). Het parket kan dus, onder de genoemde voorwaarden, perfect beslag laten leggen op Uw computer.

De wet voorziet in de mogelijkheid dat wie geschaad wordt door een onderzoekshandeling, zoals een inbeslagneming, daarvan de opheffing kan vragen aan de procureur des Konings (artikel 28sexies Wetboek van Strafvordering). U kan dit rechtsmiddel te allen tijde aanwenden. Het antwoord van Lex ("het rechtsmiddel kan slechts worden ingesteld binnen een maand vanaf de inbeslagneming") is weliswaar correct maar die tijdsbeperking geldt enkel voor de inbeslagneming van voertuigen, wat hier niet aan de orde is.

Ter informatie geef ik U hierna de tekst van het artikel:

Art. 28sexies. <ingevoegd bij W 1998-03-12/39, art. 5; Inwerkingtreding : 1998-10-02> ? 1. Onverminderd de bepalingen in de bijzondere wetten kan eenieder die geschaad wordt door een opsporingshandeling met betrekking tot zijn goederen, aan de procureur des Konings de opheffing ervan vragen.
? 2. Het verzoekschrift wordt met redenen omkleed en houdt keuze van woonplaats in Belgi? in, indien de verzoeker er zijn woonplaats niet heeft. Het wordt (toegezonden aan of neergelegd op) het secretariaat van het parket en wordt ingeschreven in een daartoe bestemd register. <W 2001-07-04/40, art. 2, 028; Inwerkingtreding : 03-08-2001>
De procureur des Konings doet uitspraak uiterlijk vijftien dagen (na de inschrijving van het verzoekschrift in het register). <W 2001-07-04/40, art. 2, 028; Inwerkingtreding : 03-08-2001>
De met redenen omklede beslissing wordt per faxpost of bij een ter post aangetekende brief ter kennis gebracht van de verzoeker en, in voorkomend geval, van zijn advocaat binnen acht dagen na de beslissing.
? 3. De procureur des Konings kan het verzoek afwijzen indien hij van oordeel is dat de noodwendigheden van het onderzoek het vereisen, indien door de opheffing van de handeling de rechten van partijen of van derden in het gedrang komen, indien de opheffing van de handeling een gevaar zou opleveren voor personen of goederen, of wanneer de wet in de teruggave of de verbeurdverklaring van de betrokken goederen voorziet.
Hij kan een gehele, gedeeltelijke of voorwaardelijke opheffing toestaan.
Eenieder die de vastgestelde voorwaarden niet naleeft, wordt gestraft met de straffen bepaald in artikel 507bis van het Strafwetboek.
? 4. De zaak kan bij de kamer van inbeschuldigingstelling worden aangebracht binnen vijftien dagen na de kennisgeving van de beslissing aan de verzoeker.
De zaak wordt aangebracht bij de kamer van inbeschuldigingstelling door een verklaring gedaan op de griffie van de rechtbank van eerste aanleg en ingeschreven in een daartoe bestemd register.
(Indien het opsporingsonderzoek wordt gevoerd door de federale procureur, wordt de zaak aangebracht bij de kamer van inbeschuldigingstelling van het hof van beroep te Brussel.) <W 2002-07-07/42, art. 2, 032; Inwerkingtreding : 20-08-2002>
De procureur des Konings zendt de stukken over aan de procureur-generaal, die ze ter griffie neerlegt.
De kamer van inbeschuldigingstelling doet uitspraak binnen vijftien dagen na de neerlegging van de verklaring. Deze termijn is geschorst tijdens de duur van het uitstel verleend op vraag van de verzoeker of van zijn advocaat.
De griffier stelt de verzoeker en zijn advocaat per faxpost of bij een ter post aangetekende brief, uiterlijk achtenveertig uur vooraf, in kennis van plaats, dag en uur van de zitting.
De procureur-generaal, de verzoeker en zijn advocaat worden gehoord.
De verzoeker die in het ongelijk wordt gesteld, kan veroordeeld worden in de kosten.
? 5. (Indien de procureur des Konings geen beslissing heeft genomen binnen de bij ? 2, tweede lid, bepaalde termijn, vermeerderd met vijftien dagen, kan de verzoeker zich wenden tot de kamer van inbeschuldigingstelling. Dit recht vervalt indien het met redenen omklede verzoekschrift niet binnen acht dagen is neergelegd op de griffie van de rechtbank van eerste aanleg. Het verzoekschrift wordt ingeschreven in een daartoe bestemd register. (Indien het opsporingsonderzoek wordt gevoerd door de federale procureur, wordt de zaak aangebracht bij de kamer van inbeschuldigingstelling van het hof van beroep te Brussel.) De procedure verloopt overeenkomstig (? 4, vierde tot zevende lid).) <W 2001-07-04/40, art. 2, 028; Inwerkingtreding : 03-08-2001> <W 2002-07-07/42, art. 2, 032; Inwerkingtreding : 20-08-2002>
(? 6. Vanaf de aanhangigmaking bij een rechtbank of een hof, kan een verzoekschrift in de zin van ? 2 worden ingediend op de griffie van deze rechtbank of dit hof. Over het verzoekschrift wordt beslist in raadkamer binnen vijftien dagen. De rechtbank of het hof kan het verzoek afwijzen om ??n van de redenen vermeld in ? 3. Wanneer een hoger beroep bestaat of in geval de rechtbank geen uitspraak doet binnen vijftien dagen na de indiening van het verzoekschrift, kan de verzoeker een hoger beroep instellen bij de kamer van inbeschuldigingstelling overeenkomstig ? 4. Ingeval de rechtbank het verzoek toestaat, kan de procureur des Konings op dezelfde wijze en binnen dezelfde termijn hoger beroep instellen.) <W 2002-12-19/86, art. 7, 036; Inwerkingtreding : 24-02-2003>
(? 7.) De verzoeker mag geen verzoekschrift met hetzelfde voorwerp (toezenden of neerleggen) vooraleer een termijn van drie maanden is verstreken te rekenen van de laatste beslissing die betrekking heeft op hetzelfde voorwerp. <W 2001-07-04/40, art. 2, 028; Inwerkingtreding : 03-08-2001> <W 2002-12-19/86, art. 7, 036; Inwerkingtreding : 24-02-2003>


Wat U tevens kunt vragen is de inbeslagneming te laten vervangen door een databeslag (zie artikel 39bis Wetboek van Strafvordering). Het is immers mogelijk dat de procureur in een informaticasysteem opgeslagen gegevens wil bestuderen maar de inbeslagneming van de materi?le drager niet wenselijk is. Dan kunnen de relevante gegevens gekopieerd worden op dragers van de overheid. Na het kopi?ren kunnen de gegevens ontoegankelijk gemaakt worden om de integriteit ervan te waarborgen (dat zal vooral gebeuren indien de gegevens het voorwerp uitmaken van een misdrijf). Ter info vindt U hierna ook de tekst van het betrokken artikel:

Art. 39bis. <ingevoegd bij W 2000-11-28/34, art. 7; Inwerkingtreding : 13-02-2001> ? 1. Onverminderd de specifieke bepalingen van dit artikel, zijn de regels van dit wetboek inzake inbeslagneming, met inbegrip van artikel 28sexies, van toepassing op het kopi?ren, ontoegankelijk maken en verwijderen van in een informaticasysteem opgeslagen gegevens.
? 2. Wanneer de procureur des Konings in een informaticasysteem opgeslagen gegevens aantreft die nuttig zijn voor dezelfde doeleinden als de inbeslagneming, maar de inbeslagneming van de drager daarvan evenwel niet wenselijk is, worden deze gegevens, evenals de gegevens noodzakelijk om deze te kunnen verstaan, gekopieerd op dragers, die toebehoren aan de overheid. In geval van dringendheid of om technische redenen, kan gebruik gemaakt worden van dragers, die ter beschikking staan van personen die gerechtigd zijn om het informaticasysteem te gebruiken.
? 3. Hij wendt bovendien de passende technische middelen aan om de toegang tot deze gegevens in het informaticasysteem, evenals tot de kopie?n daarvan die ter beschikking staan van personen die gerechtigd zijn om het informaticasysteem te gebruiken, te verhinderen en hun integriteit te waarborgen.
Indien de gegevens het voorwerp van het misdrijf vormen of voortgekomen zijn uit het misdrijf en indien de gegevens strijdig zijn met de openbare orde of de goede zeden, of een gevaar opleveren voor de integriteit van informaticasystemen of gegevens die door middel daarvan worden opgeslagen, verwerkt of overgedragen, wendt de procureur des Konings alle passende technische middelen aan om deze gegevens ontoegankelijk te maken.
Hij kan evenwel, behoudens in het geval bedoeld in het vorige lid, het verdere gebruik van het geheel of een deel van deze gegevens toestaan, wanneer dit geen gevaar voor de strafvordering oplevert.

? 4. Wanneer de in ? 2 vermelde maatregel niet mogelijk is om technische redenen of wegens de omvang van de gegevens, wendt hij de passende technische middelen aan om de toegang tot deze gegevens in het informaticasysteem, evenals tot de kopie?n daarvan die ter beschikking staan van personen die gerechtigd zijn om het informaticasysteem te gebruiken, te verhinderen en hun integriteit te waarborgen.
? 5. De procureur des Konings brengt de verantwoordelijke van het informaticasysteem op de hoogte van de zoeking in het informaticasysteem en deelt hem een samenvatting mee van de gegevens die zijn gekopieerd, ontoegankelijk gemaakt of verwijderd.
? 6. De procureur des Konings wendt de passende technische middelen aan om de integriteit en de vertrouwelijkheid van deze gegevens te waarborgen.
Gepaste technische middelen worden aangewend voor de bewaring hiervan op de griffie.
Hetzelfde geldt, wanneer gegevens die worden opgeslagen, verwerkt of overgedragen in een informaticasysteem, samen met hun drager in beslag worden genomen, overeenkomstig de vorige artikelen.


Bjorn.
[b]"[i]Cedant arma togae, concedat laurea linguae[/i]", Marcus Tullius CICERO, De Officiis 1, 22, 77.

"[i]Inter utrumque tene[/i]", Publius Ovidius NASO, Metamorphoses 2, 140.[/b]

LaFontaine
Topic Starter
Berichten: 7

#6 , 13 mei 2006 18:53

Een hele brok, jouw antwoord Bjorn.

Als ik het goed begrijp is het dus mogelijk dat de gegevens die voorwerp uitmaken van het onderzoek ontoegankelijk zijn gemaakt wanneer ik de pc zou terugkrijgen.
Dat zou meteen betekenen dat ik op die pc niet zelf naar bewijsmateriaal kan gaan zoeken en op dat vlak overgeleverd blijf aan de goodwil van de onderzoekers. Ik ga in elk geval uw antwoord nog is rustig nalezen.

Alvast bedankt.

Bjorn Ketels
Berichten: 148
Locatie: Pittem

#7 , 14 mei 2006 11:45

Dat klopt.

Bjorn
[b]"[i]Cedant arma togae, concedat laurea linguae[/i]", Marcus Tullius CICERO, De Officiis 1, 22, 77.

"[i]Inter utrumque tene[/i]", Publius Ovidius NASO, Metamorphoses 2, 140.[/b]

stella
Berichten: 24
Locatie: antwerpen

#8 , 22 nov 2006 14:38

Wat gebeurt er eigenlijk met geld dat in beslag wordt genomen?En wanneer wordt dat terggegeven?

Sylvie
Berichten: 13

#9 , 23 nov 2006 19:41

Een hele brok, jouw antwoord Bjorn.

Als ik het goed begrijp is het dus mogelijk dat de gegevens die voorwerp uitmaken van het onderzoek ontoegankelijk zijn gemaakt wanneer ik de pc zou terugkrijgen.
Dat zou meteen betekenen dat ik op die pc niet zelf naar bewijsmateriaal kan gaan zoeken en op dat vlak overgeleverd blijf aan de goodwil van de onderzoekers. Ik ga in elk geval uw antwoord nog is rustig nalezen.

Alvast bedankt.
Een onderzoeksrechter moet zowel ten laste als ten ontlaste onderzoeken, maar of dat in de praktijk altijd zo gebeurt, is een ander paar mouwen
Recht is krom

Bjorn Ketels
Berichten: 148
Locatie: Pittem

#10 , 23 nov 2006 21:41

Wat gebeurt er eigenlijk met geld dat in beslag wordt genomen?En wanneer wordt dat terggegeven?
Geld dat in beslag wordt genomen, wordt in de regel op rekeningen geplaatst op naam van het COIV (Centraal Orgaan voor de Inbeslagname en Verbeurdverklaring). Deze dienst beheert de fondsen in afwachting van latere beslissingen. Justitie stort een groot deel ervan n? de nodige onderzoeksdaden terug aan de rechtmatige eigenaars. De overige fondsen worden definitief verbeurdverklaard ten voordele van de staat.

Bjorn.
[b]"[i]Cedant arma togae, concedat laurea linguae[/i]", Marcus Tullius CICERO, De Officiis 1, 22, 77.

"[i]Inter utrumque tene[/i]", Publius Ovidius NASO, Metamorphoses 2, 140.[/b]

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”