Aanvraagformulier juridische bijstand

Brtt
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Aanvraagformulier juridische bijstand

#1 , 16 apr 2021 11:50

Ik overweeg bijstand door een pro deo advocaat. Het aanvraagformulier juridische tweedelijnsbijstand vermeldt een aantal extra vragen, waaronder "Gelden".
Naar mijn idee werd het recht op pro deo bijstand enkel bepaald op basis van het huidig inkomen.
Wordt de informatie in deze sectie gebruikt bij het bepalen of ik al dan niet in aanmerking kom? Wordt de informatie die ik hier opgeef - al dan niet vroeg of laat - gekoppeld met andere systemen?
(dit houdt wellicht ook verband met privacy?)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 apr 2021 16:10

Ik citeer uit De Juristenkrant, 2016, afl. 333, 2
Wie tot 31 augustus 2016 kosteloze juridische bijstand of rechtsbijstand wilde, moest bewijzen onvoldoende inkomsten te hebben. Sinds 1 september 2016 moet iemand bewijzen onvoldoende bestaansmiddelen te hebben. Het begrip bestaansmiddelen is aanzienlijk ruimer dan het begrip inkomsten.
Bestaansmiddelen zijn onder meer beroepsinkomsten, inkomsten van onroerende goederen, inkomsten van roerende goederen en diverse inkomsten, kapitalen, voordelen en tekenen en aanwijzingen waaruit een hogere graad van gegoedheid blijkt dan uit de aangegeven bestaansmiddelen. De parlementaire voorbereidingen verwijzen ook naar het spaargeld
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

LeenW
Berichten: 12811

#3 , 16 apr 2021 16:21

Het is inderdaad om bv. renteniers hier weg te krijgen. Die komen als ik het goed voor heb nog altijd goed weg met bv. kinderopvang op basis van het inkomen.

Dit kan gecontroleerd worden, dus u moet dit volledig en correct invullen.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 apr 2021 16:28

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Brtt
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 apr 2021 19:38

Bedankt voor de reacties. Dat lijkt me heel duidelijk.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”