arrest in cassatie

montana
Topic Starter
Berichten: 16

arrest in cassatie

#1 , 21 nov 2008 13:55

Een procedurevrragje. Op 17 november heeft het Hof van Cassatie het arrest in beroep bevestigd aangaande een verkeersovertreding. We zijn ondertussen 1 jaar verder en het parket heeft me nog niets betekend (aangaande rijverbod, testen en boete). Bestaan er termijnen waarin een arrest ten uitvoer moet worden gebracht ?
Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 23 nov 2008 11:35

“Art.439.Het arrest dat de eis tot cassatie VERWORPEN heeft, wordt binnen drie dagen aan de procureur-generaal bij het Hof van Cassatie afgegeven in de vorm van een eenvoudig uittreksel, door de griffier getekend. Dit uittreksel wordt toegezonden aan de minister van Justitie, die het doorzendt aan de magistraat belast met het ambt van het openbaar ministerie bij het hof of de rechtbank die het bestreden arrest of vonnis gewezen heeft.”(Sv=Wetboek van Strafvordering).

Ik leid hieruit af dat laatstgenoemd hof of rechtbank de zaak verder afhandelt.

“Art.1115.De cassatiearresten kunnen niet worden ten uitvoer gelegd dan na betekening aan de partij, op straffe van nietigheid der tenuitvoerlegging.”(Ger.W.=Gerechtelijk Wetboek).

‘Uit de wetsgeschiedenis van art.1115 en het erin gebruikte woord 'cassatiearresten' blijkt dat het voorschrift van de voorafgaande betekening niet voor de arresten waarbij de voorziening is VERWORPEN maar uitsluitend voor de arresten waarbij de bestreden beslissing is vernietigd geldt‘(Cass. 3 maart 1988,J.T. 1988,515,R.W. 1989-90,134,noot).

‘heeft het Hof van Cassatie het arrest in beroep bevestigd’ houdt in dat art.1115 Ger.W. in dit geval niet geldt,zodat hier het arrest kan ten uitvoer gelegd worden zonder betekening.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

montana
Topic Starter
Berichten: 16

#3 , 19 dec 2008 11:24

Deze tekst heb ik begrepen en is vrij duidelijk, maar bestaat er een termijn waarin men mij moet in kennis stellen van de uiteindelijk te betalen boete en andere bestraffingen ? De verwerping in cassatie dateert zoals gezegd reeds van 19 november 2007.

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”