opstarten proces met dagvaarding: de praktijk

thebobby
Topic Starter
Berichten: 8

opstarten proces met dagvaarding: de praktijk

#1 , 10 nov 2008 01:29

Beste,
Wel onderlegt in het inhoudelijk van de procesvoering, is het mij niet bekend hoe je een proces opstart.

Dus de opmaak van de dagvaarding waarbij je je eisen uiteenzet, geef je af aan de gerechtsdeurwaarder. Contacteert hij dan de rechtbank voor een rechtsdag voor de inleidende zitting,

of moet ik vooraf naar de griffie gaan om een rechtsdag voor de inleidende zitting te krijgen, deze datum en uur in mijn dagvaarding tikken, de handel afprinten en dat dan afgeven aan de deurwaarder.

2e vraagje: 1 eiser, 1 verweerder, en 3 die mee gedagvaard worden enig idee wat dat een mens kost voor eerste aanleg (brugge)?

bedankt voor de info.
thebobby

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#2 , 10 nov 2008 10:50

Kan je omschrijven welke procedure je wil, waar het in grote lijnen om draait?

Er bestaan vele verschillende procedure's niet zelden met andere kosten en ook de manier van de procedure op te starten kan verschillend zijn.

Allicht zal mogelijks iemand anders gaan antwoorden, mijn kennis is te beperkt, maar heb toch al enkele gedingen zelf aanhangig gemaakt, Als het daarover gaat kan ik dus wel wat over vertellen

Let wel, ook kosten voor een advocaat zijn kosten. De rechtbank -Federale Overheidsdienst Justitie- zelf zal daar niet rijker van worden. Er zijn advocatenkantoren die vaste kosten aanrekenen voor bepaalde procedures vb. 750 euro. Mogelijke kosten bij verlies zal daar niet inzitten en de kosten van de procedure (vb. die dagvaarding > info te bekomen bij je deurwaarder) op zich mogelijks ook niet.

Verder, maar dat weet je allicht: als men niet berust in het vonnis dan gaat men in beroep wat uiteraard weer kosten zijn, ook vonnissen laten betekenen ed. is meestal vor een burger niet gratis.

RR

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 nov 2008 12:12

De datum van de inleidingszitting moet je zelf niet bepalen. De gerechtsdeurwaarder kent die en vult die zelf in op het dagvaardingsexploot. Hij verwittigt u van de datum van de inleiding op het ogenblik dat hij u een kopie van de dagvaarding opstuurt.

Dit neemt niet weg dat u zelf ook aan de gerechtsdeurwaarder kan vragen om te dagvaarden tegen een welbepaalde datum, op voorwaarde dat op die datum de rechtbank een inleidingszitting heeft. Vaak heeft één rechtbank van eerste aanleg meer dan één inleidingszitting per week, afhankelijk van het soort zaken. Bijvoorbeeld één zitting voor de echtscheidingen, één voor de fiscale zaken, één voor de zaken hoger beroep en nog één voor de andere zaken. Een gerechtsdeurwaarder weet dat allemaal, toch voor het arrondissement waar hij zijn ambt uitoefent.


scorpioen

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 nov 2008 12:13

Waarom worden er drie personen mee gedagvaard die geen verweerder zijn?

scorpioen

thebobby
Topic Starter
Berichten: 8

#5 , 10 nov 2008 13:39

In grote lijnen
Eiser wil inkorting afdwingen van verweerder voor een verdoken schenking.
Echter door de inkorting vergroot de te verdelen massa voor de erfgenamen zodat alle erfgenamen er beter van worden in plaats van die ene eiser-erfgenaam.

Kan ik inkorting vorderen van een verweerder zonder dat de andere erfgenamen daar automatisch voordeel bij doen (gezien de grotere te verdelen taart)? Echter draait de eiser alleen op voor alle kosten en risico voor verlies.

of begrijp ik dit verkeerd. Ik ben nog volop bezig met de studie van deze problematiek.

bedankt alvast voor de antwoorden, ze hebben mij tot nadenken gezet.
thebobby

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 nov 2008 15:05

Is de verweerder ook een erfgenaam?

scorpioen

thebobby
Topic Starter
Berichten: 8

#7 , 10 nov 2008 16:10

inderdaad
enkel alle 5 erfgenamen: 1 eiser, 1 verweerder en 3 betrokken partij

fijne groeten.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#8 , 10 nov 2008 16:55

Moet je dan ook niet dagvaarden in vereffening en verdeling en vragen dat een notaris aangesteld wordt?

Dan moet je alle erfgenamen dagvaarden als verweerder.

En moet de vraag tot inkorting dan niet eerst voorgelegd worden aan de notaris en daarna behandeld worden bij de zwarigheden?

scorpioen

thebobby
Topic Starter
Berichten: 8

#9 , 10 nov 2008 21:57

"1)Moet je dan ook niet dagvaarden in vereffening en verdeling en vragen dat een notaris aangesteld wordt?
2)Dan moet je alle erfgenamen dagvaarden als verweerder.
3)En moet de vraag tot inkorting dan niet eerst voorgelegd worden aan de notaris en daarna behandeld worden bij de zwarigheden? "

1)er is een procedure voor de verdeling van de nalatenschap van de vader(huwgemeenschap en zijn eigen vermogen), notarissen zijn aangesteld. (Inmiddels is de moeder ook overleden, dient in mijn nieuwe dagvaarding dan ook verdeling te staan van het eigen vermogen van moeder? Inkorting impliceert toch de verdeling en een boedelbeschrijving komt er toch al naar aanleiding van de verdeling van de vader?)
2) ok zal ik doen, heb tijdens de loop van de dag in deze richting zitten denken. Echter zijn er dan personen die gedagvaard worden, terwijl dat voor hun eigenlijk goed nieuws is en voor hun kosteloos.
3) kan ik doen, echter we hebben al een paar keer samengekomen, zonder resultaat. Dient dan verplicht een akte van zwarigheden te worden opgesteld alvorens de dagvaarding. Eén van de erfgenamen gaan hoegenaamd met niets akkoord, vindt het dan zonde om nog eerst een akte er tussen te steken om te zeggen dat ze eigenlijk met niets akkoord gaan.

Bedankt voor uw tussenkomst scorpioen, in uw benadering schuilt ervaring.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#10 , 10 nov 2008 23:43

Als je ook wil dat de nalatenschap van moeder vereffend wordt, moet ook hiervoor gedagvaard worden.

Dit is niet gratis voor de andere erfgenamen. De kosten van dagvaarding worden normaal ten laste van de massa (= nalatenschap), gelegd.

Als er al door de rechtbank een vereffening bevolen werd is het best de inkorting bij de notaris te vragen, PV van zwarigheden te laten opmaken en daarna de zaak voor de rechtbank te pleiten. Er zijn dan geen kosten van dagvaarding te maken.

Een goede raad: neem voor zo'n zaak toch best een advocaat die er iets van kent.

scorpioen

roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#11 , 10 nov 2008 23:56

Een goede raad: neem voor zo'n zaak toch best een advocaat die er iets van kent.

scorpioen

Hier sluit ik mij bij aan

RR

thebobby
Topic Starter
Berichten: 8

#12 , 11 nov 2008 11:31

Bedankt voor het antwoord.
Fijne groeten
thebobby

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”