procedure aankoop onroerend goed

david04
Topic Starter
Berichten: 10

procedure aankoop onroerend goed

#1 , 30 okt 2008 08:42

Ik heb een aantal vragen in verband met een aankoop van een huis. Er is een verkoopsovereenkomst opgesteld en ondertekend bij de notaris op 15 november 2007. Twee maanden nadien werd de verkoper handelingsonbekwaam en kon hij de notariële akte niet meer ondertekenen. Hij werd onder voorlopig bewind geplaatst en in juni beschikte de voorlopig bewindvoerder over alle stukken die nodig waren om een machtiging tot het ondertekenen van de akte aan te vragen bij de vrederechter. Nu blijkt dat de vrederechter deze machtiging niet wil geven omwille van een te lage prijs, op basis van een schattingsverslag van 2 jaar geleden waarin het goed aanzienlijk hoger werd geschat dan de prijs die overeengekomen is (de schatting was gebeurd omdat de eigenaar een lening aangevraagd heeft voor verbouwingen). Ze zou een deskundige aanstellen om de definitieve prijs vast te leggen.

Nu is de vraag:
- hoe lang kan zij nog wachten om stappen (hetzij positief voor ons, hetzij negatief) te ondernemen?
- kan een vrederechter zelf een deskundige aanstellen in dit geval en wat is de waarde hiervan? Volgens mij is het enkel mogelijk de aankoop ongedaan te maken bij benadeling van meer dan 7/12e en moeten hiervoor 3 experts worden aangesteld door de rechtbank (kan een vrederechter dit of is dit een bevoegdheid van de rechtbank van eerste aanleg?).
- wie draait op voor de kosten van de expertise en eventuele andere kosten? Wij hebben immers op een volkomen legale manier een verkoopsovereenkomst afgesloten met de eigenaars en ik zie niet in waarom wij dan moeten opdraaien voor de kosten als zij deze ongedaan willen maken.

Bedankt voor het lezen van dit bericht!

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding