Nieuw stuk na laatste conclusie

Peterke19
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Nieuw stuk na laatste conclusie

#1 , 03 mar 2021 11:15

Hallo,

Heeft iemand van jullie advies over het volgende aub ?
Ik zit als eisende partij in een procedure aangaande een huurzaak. Er zijn wederzijdse conclusies genomen en de laatste conclusie in ingediend. De vrederechter heeft de zaak "in staat" verklaard en er is een rechtsdag vastgelegd.
Nu blijkt dat de tegenpartij, op het ogenblik dat de laatste conclusie werd verstuurd, een stuk niet naar mij had doorgestuurd per email maar vermoedelijk wèl heeft neergelegd op de griffie. Het stuk staat ook vermeld op de inventaris. Ik heb dit op uitdrukkelijke vraag nu per email gekregen, maar dus pas NADAT alle conclusies zijn ingediend.
Ik had hier graag nog op gereageerd, want ik heb ook een stuk dat dit nieuwe stuk van de tegenpartij volledig kan ontkrachten.
Hoe pak ik dit best aan ? Stuur ik mijn stuk gewoon door naar de griffie en tegenpartij, of dien ik best alsnog een nieuwe conclusie in ? Ik weet niet of een nieuwe conclusie veel zin heet want veel extra uitleg zal er niet nodig zijn. Er is ook nog de pleitzitting.

Bedankt voor jullie hulp.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 mar 2021 12:05

U kan de wering van dit stuk uit de debatten vragen omdat het stuk niet uiterlijk met de laatste conclusie aan u werd meegedeeld.
Gerechtelijk Wetboek Art. 740. <W 1992-08-03/31, art. 17, 020; Inwerkingtreding : 01-01-1993> Alle memories, nota's of stukken die niet ten laatste tegelijk met de conclusies of, bij toepassing van artikel 735, vóór de sluiting der debatten zijn overgelegd, worden ambtshalve uit de debatten geweerd.
U kan een nieuwe conclusietermijn vragen.
Art. 748, § 2, Een partij die conclusie heeft genomen, mag ten laatste dertig dagen vóór de rechtsdag om een nieuwe conclusietermijn verzoeken, indien zij gedurende de termijn die aan de rechtsdag voorafgaat, een nieuw en ter zake dienend stuk of feit heeft ontdekt dat nieuwe conclusies rechtvaardigt.
Het verzoek wordt gericht aan de rechter door middel van een verzoekschrift waarin het nieuw stuk of feit alsook de invloed ervan op het onderzoek van het geschil nauwkeurig wordt aangegeven. Het verzoekschrift wordt ondertekend door de advocaat van de partij of, bij diens ontstentenis, door de partij zelf en het wordt ter griffie neergelegd in zoveel exemplaren als er betrokken partijen zijn.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Peterke19
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 mar 2021 12:08

Scorpioen, bedankt !
Indien ik terugval op art. 740, dus weren uit de debatten, zou ik dat best vragen op de pleitzitting ? Maar dat moet ik dan ook kunnen bewijzen met de email die ik kreeg van de tegenpartij ?
Dus de email meebrengen op de pleitzitting ?

Groeten
William Van Leuven

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 mar 2021 13:22

E-mail meenemen naar de zitting.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Peterke19
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 mar 2021 13:23

Nogmaals bedankt !

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”