Termijn hoger beroep tegen beslissing arbeidsrechtbank

Wim10
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Termijn hoger beroep tegen beslissing arbeidsrechtbank

#1 , 27 feb 2021 09:17

Beste,

Voor zover ik heb begrepen is de termijn waarin hoger beroep moet aangevraagd worden één maand te rekenen vanaf de uitspraak.

Kan die termijn verlengd worden wegens overmacht?

Bpost liet immers na een briefje in mijn bus achter te laten waardoor ik niet wist dat de aangetekende gerechtsbrief met uitspraak in het postkantoor op mij lag te wachten.
Omdat ik nog steeds geen nieuws had ontvangen heb ik op een bepaald moment de griffie gebeld, die vertelde mij dat de brief al even terug bij hen lag.
Op het moment van mijn telefoontje was er al drie weken verstreken.
De griffie vertelde mij dat ik de brief persoonlijk kon afhalen, of tegen betaling en na schriftelijke aanvraag mij opnieuw kon laten toesturen.
Ik besliste om de juridische dienst van mijn vakorganisatie te contacteren en zo aan een kopie van het vonnis te raken.
Die heb ik enkele dagen later ontvangen, de uitspraak was echter helemaal niet wat ik had verwacht waardoor ik hen onmiddellijk contacteerde. Men zou mij terugbellen omdat men geen antwoord kon geven op een specifieke vraag die ik stelde.
Intussen zijn we 5 weken na de uitspraak van het vonnis en kom ik zelf achter dat hoger beroep aantekenen binnen de 4 weken moest gebeuren...

Ik wil sowieso in beroep gaan tegen het vonnis maar het lijkt dat dat door ongelukkige omstandigheden niet meer kan.
Klopt dat of heb ik wegens overmacht opties om alsnog hoger beroep aan te tekenen?

Alvast bedankt voor jullie advies,

Wim.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 feb 2021 09:43

het niet afhalen van een aangetekende zending is geen overmacht .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 feb 2021 12:00

Gerechtelijk Wetboek
Art. 1051 Onder voorbehoud van termijnen die worden voorzien in supranationale en internationale bepalingen, is de termijn om hoger beroep aan te tekenen één maand, te rekenen vanaf de betekening van het vonnis of de kennisgeving ervan overeenkomstig artikel 792, tweede en derde lid.
Art. 792. Binnen acht dagen na de uitspraak van het vonnis zendt de griffier bij gewone brief een niet ondertekend afschrift van het vonnis, aan elke partij, of, in voorkomend geval, aan hun advocaten.
In afwijking van het vorige lid, voor de zaken opgesomd in artikel 704, § 2, alsook inzake adoptie brengt de griffier binnen de acht dagen bij gerechtsbrief het vonnis ter kennis van de partijen.
Art. 53bis. Ten aanzien van de geadresseerde, en tenzij de wet anders bepaalt, worden de termijnen die beginnen te lopen vanaf een kennisgeving op een papieren drager berekend :
1° wanneer de kennisgeving is gebeurd bij gerechtsbrief of bij een ter post aangetekende brief met ontvangstbewijs, vanaf de eerste dag die volgt op deze waarop de brief aangeboden werd op de woonplaats van de geadresseerde of, in voorkomend geval, op zijn verblijfplaats of gekozen woonplaats;
De termijn om beroep aan te tekenen is dus één maand en is beginnen lopen de dag nadat de post de gerechtsbrief met het vonnis aan uw woonplaats heeft aangeboden en, bij uw afwezigheid, een bericht zou hebben moeten achtergelaten. De juiste datum is te lezen op het antwoordformulier dat de post aan de griffie heeft moeten terugbezorgen (soms gaat dit verloren, wat in uw voordeel kan zijn ....).
Vijf weken na de uitspraak is daarom nog niet één maand nadat de gerechtsbrief bij u door de post werd aangeboden. Misschien is maandag wel de laatste dag om beroep aan te tekenen .... Als die laatste dag vandaag is, wordt dit verschoven naar maandag ...
Van overmacht kan m.i. geen sprake zijn. U had trouwens kennis van het vonnis binnen de maand en kon dus tijdig beroep aantekenen.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”