Burgerlijke partij onder pro deo

Pseudoniem
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Burgerlijke partij onder pro deo

#1 , 19 feb 2021 15:46

Kan iemand mij een antwoord geven of de provisiekosten als burgerlijke partij gedekt worden onder pro deo toekenning of dat het slachtoffer dit zelf moet voorschieten? Zo niet, hoe kan een gerechtigde in juridische bijstand dan recht zoeken?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 feb 2021 16:31

U moet een onderscheid maken tussen de kosteloze rechtsbijstand voor een advocaat of voor de gerechtskosten. Er zijn dus twee verschillende procedure: Pro Deo advocaat aanvragen (1) en kosteloze rechtsbijstand voor de gerechtskosten (2).
Voor de provisie gevraagd door de onderzoeksrechter kan een verzoek gericht worden aan de onderzoeksrechter om kosteloze rechtsbijstand te bekomen. Men kan zich ook wenden tot het bureau voor rechtsbijstand van de rechtbank van eerste aanleg.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Pseudoniem
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 feb 2021 16:59

Dank je wel Scorpioen voor het heldere antwoord.
Een pro deo advocaat zal toegekend worden en maandag heb ik een afspraak. Ik zal hem dus best vragen om de procedure te willen volgen tot rechtsbijstand voor gerechtskosten. Heb je ervaring of de aanvraag normaliter wordt toegewezen?
Ik heb gisteren inzage gekregen in mijn dossier (gerangschikt zonder gevolg) bij de griffie. De procureur is echter niet overgegaan tot verder onderzoek en ook zijn de verdachten niet verhoord, hetgeen mij sterk verwonderde omdat er aantoonbare bewijzen zijn geleverd en waaruit ook schade is uit ontstaan. Bij navraag hierover werd ik met het dossiertje doorgestuurd naar het parket en waar men inderdaad in hun systeem vaststelde dat er geen verhoor heeft plaatsgevonden. Ik kreeg het advies mee om de magistraat aan te schrijven voor verdere motivatie. Heeft dit nog zin of zal ik eerder de onderzoeksrechter belasten met ondervragingen en verder onderzoek? Groet

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”