geschil met verkoper van een appartement (opbrengst 2de woning)

claudiamichiels
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

Re: geschil met verkoper van een appartement (opbrengst 2de woning)

#16 , 02 feb 2021 14:11

Beste Thomas, mijn excuses dat ik de jargontaal niet begrijp, ik vermoed dat u mijn professionele vakjargon ook niet zal begrijpen (werk in IT). Bovendien zie ik nergens dat U in deze communicatie over een deurwaarder sprak....ik zie nergens dat we niet zelf een verzoek kunnen doen...
Ik meende dus te begrijpen dat ikzelf deze procedure mag starten, het is dus niet het geval? Ik MOET via de deurwaarder gaan? Is er geen manier om zelf de vennootschap zelf te dagvaarden, of via vrederechter minnelijke schikking? Wat zijn de opties?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#17 , 02 feb 2021 14:20

Dagvaarden is altijd via deurwaarder.
Kost= 300 à 400 EUR.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#18 , 02 feb 2021 14:24

Minnelijke schikking is enkel voor huurgeschillen en dergelijke.
U moet begrijpen dat ik enkel antwoord op vragen die worden gesteld...
Op een forum kan enkel bondige eerstelijnsinfo gegeven worden.

Geen enkele advocaat zou een uitspraak doen op grond van onvolledige vragen zoals die meestal op dit forum worden gesteld en bovendien EERST inzage vragen van alle onderliggende documenten.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3795

#19 , 02 feb 2021 17:30

Beste Thomas, mijn excuses dat ik de jargontaal niet begrijp, ik vermoed dat u mijn professionele vakjargon ook niet zal begrijpen (werk in IT). Bovendien zie ik nergens dat U in deze communicatie over een deurwaarder sprak....ik zie nergens dat we niet zelf een verzoek kunnen doen...
Ik meende dus te begrijpen dat ikzelf deze procedure mag starten, het is dus niet het geval? Ik MOET via de deurwaarder gaan? Is er geen manier om zelf de vennootschap zelf te dagvaarden, of via vrederechter minnelijke schikking? Wat zijn de opties?
Laatste alinea niet gelezen dus?
Ja: 50 euro om een zaak op de rol te plaatsen bij de vrederechter.
De verliezer betaalt.

20 euro aan solidariteit voor het begrotingsfonds.
De inleider betaalt, en vordert -indien van toepassing- terug van de verliezer (tenzij deze beroep doet op tweedelijnsondersteuning).

RPV is hierboven al gezegd.

En dan de dagvaarding (indien het niet op verzoekschrift kan): 300 euro te betalen aan de deurwaarder, terug te vorderen indien je wint.
P.S. Zelf professioneel IT'er.
Het jargon op dit forum is niet moeilijk, en eenvoudig te begrijpen door niet-juristen.
Is in het verste niet te vergelijken met juristen jargon, dat moet ik vaak 3x lezen eer ik het begrijp.

claudiamichiels
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#20 , 02 feb 2021 17:53

Beste Thomas, ik zie dat je je gelijk wilt halen, echter U had echt niet over de deurwaarder en BlaatPraat vertelde iets over, maar niet dat ik een deurwaarder verplicht moet nemen. Ik zie dat ook op verzoekschrift kan? Of niet? Van mij krijg je je gelijk, als je gelukkig van wordt, dan heb ik iemand gelukkig gemaakt vandaag. Toch bedankt voor alle opmerkingen, die zijn echt constructief.... Tip: Als u niet wilt communiceren, of maar halve antwoorden hebt (ik stel soms meerdere vragen in mijn tekst) of gefrustreerd geraakt door 'niet-juristen', is er ook de mogelijkheid om je te onthouden en een andere collega van je, met meer geduld, te laten antwoorden. Maar nogmaals bedankt voor de input. Deze forum is gratis en biedt dus de mogelijkheid aan leken zoals ik om een beetje info te vergaren.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#21 , 02 feb 2021 18:09

Ik heb enkel uw vragen beantwoord.
Ik zie geen fouten.

Verzoekschrift gaat niet aangezien
de schuld en het bedrag ervan niet erkend zijn door de schuldenaar. (zie Gerechtelijk Wetboek vanaf art. 1338).
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

claudiamichiels
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#22 , 05 feb 2021 21:31

Beste, een denkpiste is een verzoek indienen voor 'verzoening poging' bij de eerste aanleg. Dit is kostenloos. Klopt deze info?


Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”