geschil met verkoper van een appartement (opbrengst 2de woning)

claudiamichiels
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

geschil met verkoper van een appartement (opbrengst 2de woning)

#1 , 01 feb 2021 19:15

Beste,
We hebben een geschil met de verkoper van een opbrengst eigendom (we zijn de nieuwe eigenaars), er staan 2 clausules in het verkoopakte en hij heeft er niet aan voldaan.
Hij geeft toe dat hij fout is, maar wil de 5000 euro die gekoppeld waren aan de 2 clausules niet vrij geven.
Waar kunnen we hem voor de rechter dagen? Vrederechter? Indien ergens anders, zijn we verplicht een advocaat te nemen?
Dank voor antwoord.
Claudia
Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5934
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 01 feb 2021 19:37

Tot 5000 EUR is vrederechter bevoegd.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

claudiamichiels
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 feb 2021 19:54

Dus het verschil wordt gemaakt door de waarde dat je het opeist? Is vrederechter iets anders dan eerste aanleg? Zijn we in beide situaties (vrederechter of eerste aanleg) verplicht een advocaat te nemen?
Dank voor antwoord.
Claudia

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5934
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 01 feb 2021 19:58

Een advocaat is nooit verplicht maar dikwijls wel aan te raden.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

claudiamichiels
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 feb 2021 20:31

Mogen we dan bij de eerste aanleg een zaak opstarten, ook al is het maar voor 5000 euro? Wat zijn de hoogste kosten, zonder advocaat, als we verliezen en beslist wórdt dat de 5000 euro naar de tegenpartij gaat?

Thomas Morus
Berichten: 5934
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 01 feb 2021 20:37

Als je verliest zal je buiten de gewone gerechtskosten ook de rechtsplegingsvergoeding moeten betalen aan de andere partij ter dekking van hun advocatenkosten. U kunt niet beletten dat de tegenpartij wel met een advocaat werkt.
Waarom wil u per sé naar eerste aanleg? Daar liggen de gerechtskosten hoger dan bij vredegerecht.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

claudiamichiels
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#7 , 01 feb 2021 21:36

Nee, ik wil niet naar eerste aamlwg. Iemand zei tegen mih dat het zo moet. Ik heb van u begrepen dat dit niet hoeft. Daar ben ik blij mee. Zijn de gerechtskosten vaste kosten? Want van RPV heb ik precies ook wat tabellen tegegekomen op het internet. Het lijken precies mee te vallen, deze RPV tarieven

Thomas Morus
Berichten: 5934
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#8 , 01 feb 2021 21:40

Als uw schade eis niet meer bedraagt dan 5000 EUR dan is het vredegerecht bevoegd.
https://www.rechtbanken-tribunaux.be/nl ... edegerecht
Voor de RVP bestaan vaste tabellen. Het is de Rechter die het juiste bedrag bepaalt op basis van die tabellen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

claudiamichiels
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#9 , 01 feb 2021 21:55

Ok. Bedankt voor alle tips. Wat zijn uiteindelijk de gerechtskosten? Zijn er hier ook vaste tarieven?

Blaatpraat
Berichten: 3796

#10 , 01 feb 2021 23:09

Ja: 50 euro om een zaak op de rol te plaatsen bij de vrederechter.
De verliezer betaalt.

20 euro aan solidariteit voor het begrotingsfonds.
De inleider betaalt, en vordert -indien van toepassing- terug van de verliezer (tenzij deze beroep doet op tweedelijnsondersteuning).

RPV is hierboven al gezegd.

En dan de dagvaarding (indien het niet op verzoekschrift kan): 300 euro te betalen aan de deurwaarder, terug te vorderen indien je wint.

claudiamichiels
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#11 , 02 feb 2021 07:44

Beste allen, nog een vraag. We hebben de studio gekocht van een firma die vertegenwoordigd was door een natuurlijke persoon. Ik veronderstel dat we, laat ons zeggen, om te beginnen via de minnelijke schikkig, de persoon aangeven als tegenpartij, en niet zijn firma. Klopt dit?

LennieK
Berichten: 1867
Juridisch actief: Nee

#12 , 02 feb 2021 09:06

Beste allen, nog een vraag. We hebben de studio gekocht van een firma die vertegenwoordigd was door een natuurlijke persoon. Ik veronderstel dat we, laat ons zeggen, om te beginnen via de minnelijke schikkig, de persoon aangeven als tegenpartij, en niet zijn firma. Klopt dit?
wie staat er als verkoper in de akte? natuurlijk persoon of firma?

claudiamichiels
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#13 , 02 feb 2021 09:18

een naamloze vennootschap

claudiamichiels
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#14 , 02 feb 2021 13:44

Beste alle, Ik heb zopas gebeld met vredegerecht en heb totaal een ander verhaal gehoord dan wat jullie mij hieronder adviseren, nm, ik zou voor de 5000 euro dat we wensen te recupereren van de geblokkeerde rekening bij de notaris (voor het niet respecteren van de 2 clausules in de verkoopakte) via een deurwaarder , door ons aangesteld, die de vennootschap (die aan ons verkocht had) zal moeten dagvaarden. Wat zijn juist de stappen dat ik moet nemen, aub. Ik begrijp nu niets meer van.
Dank alvast

Thomas Morus
Berichten: 5934
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#15 , 02 feb 2021 13:53

" Ik heb zopas gebeld met vredegerecht en heb totaal een ander verhaal gehoord "

Niet correct ingelicht?????
Nochtans heb ik u uiterst accuraat ingelicht.
Namelijk dat het vredegerecht bevoegd is.
Derhalve moet u daar dagvaarden. Er is geen engelbewaarder die dat in uw plaats doet.
Dat dient met deurwaardersexploot te gebeuren. Ga dus naar deurwaarder.

Soms krijg ik echt het gevoel dat ik hier mijn tijd verspil.
Gelet op uw beperkt begrip van de gegeven uitleg zal u best met een advocaat werken.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”