Is een norm, vastgelegd in een KB, een wet?

Juno
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Is een norm, vastgelegd in een KB, een wet?

#1 , 04 nov 2020 12:26

Dag allemaal,


Ik heb al een tijd een vraag, waar ik na redelijk wat Google speurwerk eigenlijk geen eenduidig antwoord op kan vinden. Om een het concrete voorbeeld te geven: De norm NBN S21-208-3:2018 werd bekrachtigd in het KB van 07-12-2017 (zie BELGISCH STAATSBLAD — 05.01.2018 — blz 495, Numac: 2017032001). Ik werk nog niet zo lang in deze sector, en er wordt mij altijd gezegd 'een norm is geen wet'. Ook op de website van het WTCB staat dit zo. Het is eerder een richtlijn van goed vakmanschap volgens hen. Ik vroeg me af of dit ook klopt voor een norm die in een KB vastgelegd is, en wat eventuele gevolgen zijn voor ons (installateur) voor het niet naleven van een norm. Dit 2e deel is informatief. Gezien de norm over brandveiligheid gaat, kan dit zware gevolgen hebben als er iets fout gaat. Het probleem dat ons soms expliciet opgelegd wordt door de brandweer om een norm niet te volgen. Ik vraag mij dan af of zij dit mogen. Ook architect, bouwheer, hoofdaannemer en leverancier zijn hier partijen. Ik neem aan, worst case, dat als er een gebouw afbrandt, en de verzekering ontdekt dat de norm niet werd gevolgd, dit potentieel voor zeer veel hoofdpijn kan zorgen.

Bedankt al voor uw antwoorden. Indien er vragen zijn hoor ik dat ook graag.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6857

#2 , 04 nov 2020 13:08

Ik stel me ook wat gelijkaardige vragen in dit verband. Dus volg ik mee, in de hoop op verduidelijkingen :)

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 nov 2020 13:14

Wetboek van Economisch Recht
Art. VIII.1. Normen geven de regels van goed vakmanschap weer die, op het ogenblik dat ze worden aangenomen, gelden voor een bepaald product, een bepaald procedé of een bepaalde dienst.
De naleving van de normen gebeurt op vrijwillige basis, tenzij de naleving ervan is opgelegd door een wettelijke, reglementaire of contractuele bepaling.
De norm is dus geen wet. Je bent wel verplicht de norm na te leven als deze is opgelegd door een wettelijke, reglementaire of contractuele bepaling.
Het niet naleven van de norm kan in de overige gevallen tot gevolg hebben dat u aansprakelijk kan gesteld worden voor schade die het gevolg is van het niet naleven van de norm, dat geoordeeld wordt dat u de regels van het goed vakmanschap niet hebt nageleefd. Als de brandweer u verplicht af te wijken van de norm stelt zich de vraag of de werken dan nog uitgevoerd zijn volgens de regels van goed vakmanschap. Vermoedelijk zal dit wel het geval zijn als de brandweer strengere voorwaarden oplegt als deze voorzien in de norm.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Reclame

Juno
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 nov 2020 13:35

Wetboek van Economisch Recht
Art. VIII.1. Normen geven de regels van goed vakmanschap weer die, op het ogenblik dat ze worden aangenomen, gelden voor een bepaald product, een bepaald procedé of een bepaalde dienst.
De naleving van de normen gebeurt op vrijwillige basis, tenzij de naleving ervan is opgelegd door een wettelijke, reglementaire of contractuele bepaling.
De norm is dus geen wet. Je bent wel verplicht de norm na te leven als deze is opgelegd door een wettelijke, reglementaire of contractuele bepaling.
Het niet naleven van de norm kan in de overige gevallen tot gevolg hebben dat u aansprakelijk kan gesteld worden voor schade die het gevolg is van het niet naleven van de norm, dat geoordeeld wordt dat u de regels van het goed vakmanschap niet hebt nageleefd. Als de brandweer u verplicht af te wijken van de norm stelt zich de vraag of de werken dan nog uitgevoerd zijn volgens de regels van goed vakmanschap. Vermoedelijk zal dit wel het geval zijn als de brandweer strengere voorwaarden oplegt als deze voorzien in de norm.
Dus of deze norm in een KB zit of niet speelt geen rol? Een norm is nooit een wet? Ik ben in principe niet verplicht om deze na te leven? Of net wel, gezien deze in een KB staat? Valt een KB onder een 'wettelijke bepaling'? De eisen van de brandweer druisen in tegen de norm, maar niet op een manier strenger of minder streng. Het gaat of handmatig of automatisch bedienen. Veel zones vragen automatische bediening, die volgens de norm verboden is.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”