Mondmaskers verboden sinds.... ? ( vraagteken )

freelance
Topic Starter
Berichten: 2615

Mondmaskers verboden sinds.... ? ( vraagteken )

#1 , 08 okt 2020 02:09

Op 7 october 2020 om 12.16 h is een topic verschenen ( en vrijwel onmiddelijk verdwenen ) met als "onwaarschijnlijke " titel :
" Mondmaskers verboden sinds 1 october 2020 " .
Ondertitel luidde : " Mondmaskers onwettig vanaf 1 october "

Geachte mede gebruikers en leden van dit forum ( L.S.) :
Het is niet mijn bedoeling in te gaan op het polemische gedeelte van de originele "vraag " , noch op de polemische reacties die hier op kwamen .
Evenwel wil ik graag enige juridische duiding geven over dit "omstreden" onderwerp .
De titel en ondertitel , zoals in mijn aanhef , zal mijns inziens voldoende duidelijk weergeven waar het in deze ( verdwenen ) topic over ging ; op een manier die diegenen die het ( verdwenen topic ) niet zouden gelezen hebben toch voldoende begrijpen waar het hier over ging ( gaat ) .

Een beknopte geschiedenis van de wetgeving " aangaande het gebruik van een mondmasker in het kader van de dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken " .

* Op 27 maart 2020 heeft de Kanselarij van de Eerste Minister een wet uittgevaardigd , waarbij " de Koning machtiging werd verleend om maatregelen te nemen tegen de verspreiding van het coronavirus COVID-19 "
http://www.ejustice.just.fgov.be/eli/we ... 938/justel
Daarin staat ( o.a.) Quote ; " Art. 7. De machtiging aan de Koning verleend door deze wet, vervalt drie maanden na de inwerkingtreding van deze wet.
De in artikel 5, § 1, 1° tot 8°, bedoelde besluiten worden bij wet bekrachtigd binnen een termijn van een jaar vanaf hun inwerkingtreding.
De in artikel 5, § 1, 1° tot 8°, bedoelde koninklijke besluiten worden geacht nooit uitwerking te hebben gehad indien ze niet worden bekrachtigd binnen de termijn bedoeld in het tweede lid."

Wat mijns inziens hierbij vermeldenswaardig is , is dat bedoeld besluit bij wet bekrachtigd word " binnen een termijn van een jaar " vanaf hun inwerkingtreding . ( en dat het besluit nooit uitwerking zal hebben wanneer het niet bekrachtigd word .... )

* Wat volgt ( grosso modo / wat de termijn aangaat ) is een Ministrieel Besluit ( een bekrachtiging zoals bedoeld in Art. 7 hierboven aangehaald ) van 30 juni 2020 , waarin gesteld word , quote ;
" Art. 24 : Behoudens andersluidende bepaling , zijn de maatregelen voorzien in dit besluit van toepassing tot en met 31 october 2020 " ( inderdaad 31/10/2020 )
Uiteraard gaat dit MB nog steeds over de uitgebreide " maatregelen ( inclusief mondmaskers ) om het " coronavirus te beperken " , aangevuld met nieuwe artikelen .

* Vervolgens is er het Ministrieel Besluit van 22 augustus 2020 . Voortbouwend op alles wat vooraf gaat .
Evenwel hier is een artikel dat zegt , quote ;
" Artikel 13 : Artikel 24 ( mij : zie hierboven ) wordt vervangen als volgt :
Behoudens ( etc) zijn de maatregelen voorzien in dit besluit van toepassing tot en met 30 september 2020 .


Aangezien er bij mijn weten nog geen recentere Ministriele of andere besluiten zijn uitgevaardigd , noch door de Federale , noch door de Vlaamse Regering , kan ik alleen maar concluderen dat de volledige Corona wetgeving ( voorlopig ) geen wettelijke basis meer heeft .

Laat ik er nog aan toevoegen ( en als beter begrip van Art. 7.§1 uit de eerder geciteerde wetgeving van 27 maart 2020 - zie boven ) ;
dat bedoelde wet voorgelegd geweest is aan de Raad van State , die geoordeeld / geadviseerd heeft dat , quote :
" De bijzondere machten worden aan de Koning verleend voor een periode van drie maanden , die door de Kamer van Volksvertegenwoordigers " bij elk middel dat zij nuttig acht " eenmaal kan worden verlengd met drie maanden " .

Daarmee vervallen " de bijzondere machten verleend aan de Koning " ( bedoeld als " de wetgever " ) " om maatregelen te nemen in de strijd tegen de verspreiding van het Coronavirus COVID-19 " met ingang van 1 october 2020 , als dat de twee maal drie maanden , aangegeven door de RvS , voorbij zijn .

Groeten , F.
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LYNX XX
Berichten: 2521
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 okt 2020 10:13

???

Sirkii
Berichten: 5414

#3 , 08 okt 2020 12:17

De onzin komt terug als nieuwe topic. Flauwekul..

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 08 okt 2020 12:29

Ik heb reeds geantwoord dat er een bevestigingstermijn is van 12 maanden.
En de Raad van State heeft de ontkenners inderdaad teruggefloten.
Ze kregen NUL op rekwest en toch zetten ze nog een grote smoel op.

De periodes van drie maanden met verlenging hebben betrekking op het nemen van beslissingen en niet op de geldigheidsduur van die beslissingen.
Die bedraagt zonder parlementaire bevestiging 12 maanden.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 okt 2020 12:48

In het MB van 25 september 2020 worden de meeste covid MB aangehaald zoals aangegeven in het staatsblad van 25/09/2020 tweede editie .
Gelet op het ministerieel besluit van 30 juni 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken

Dus dit MB is nog steeds van toepassing .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 08 okt 2020 12:54

M.i. geen onzin of flauwekul.
Het betreft geen volmachtenbesluit. Volmachten gelden voor in ministerraad overlegd Koninklijk Besluit. Het betreft hier een verplichting opgelegd in een Ministerieel Besluit.
De relevante juridische vraag: kan een MB een verplichting opleggen tot het doen van iets wat door een wet verboden is?
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

LeenW
Berichten: 12840

#7 , 08 okt 2020 13:16

M.i. geen onzin of flauwekul.
Het betreft geen volmachtenbesluit. Volmachten gelden voor in ministerraad overlegd Koninklijk Besluit. Het betreft hier een verplichting opgelegd in een Ministerieel Besluit.
De relevante juridische vraag: kan een MB een verplichting opleggen tot het doen van iets wat door een wet verboden is?
Akkoord, maar hetgeen u aanhaalt is altijd al een discussiepunt geweest. Het onzinnige is de claim dat het MB plotseling niet meer geldig zou zijn.

builder
Berichten: 189

#8 , 08 okt 2020 23:49

De rechtsgrond voor het MB (Ministerieel besluit van 30 juni 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken), laatst gewijzigd bij MB van 8/10/2020 is:
- de wet van 31 december 1963 betreffende de civiele bescherming, artikel 4;
- de wet van 5 augustus 1992 op het politieambt, artikelen 11 en 42;
- de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid, artikelen 181, 182 en 187.

Het MB staat dus los van de 2 volmachtwetten:
- Wet van 27 maart 2020 die machtiging verleent aan de Koning om maatregelen te nemen in de strijd tegen de verspreiding van het coronavirus COVID-19 (I)
- Wet van 27 maart 2020 die machtiging verleent aan de Koning om maatregelen te nemen in de strijd tegen de verspreiding van het coronavirus COVID-19 (II)
Bedoeling van deze wetten was om de Koning (regering) toe te laten bij KB wetten aan te passen. Dit vooral in de veronderstelling dat door COVID het onmogelijk zou zijn dat de wetgevende Kamers, die hier normaal bevoegd voor zijn, zouden kunnen bijeenkomen.

freelance
Topic Starter
Berichten: 2615

#9 , 10 okt 2020 03:36

Ik heb reeds geantwoord dat er een bevestigingstermijn is van 12 maanden.

( mij ) * Beste , ik neem aan dat u " bekrachtigingstermijn " bedoeld ipv. " bevestigingstermijn " ?
Kunt u een referentie geven naar die " 12 maanden bekrachtigings termijn " ? En dat dit door het parlement zou moeten gebeuren

En de Raad van State heeft de ontkenners inderdaad teruggefloten.
Ze kregen NUL op rekwest en toch zetten ze nog een grote smoel op.

( mij ) * Geen idee waar u het over heeft .

De periodes van drie maanden met verlenging hebben betrekking op het nemen van beslissingen en niet op de geldigheidsduur van die beslissingen.
Die bedraagt zonder parlementaire bevestiging 12 maanden.
* Ik kan eventueel akkoord gaan met uw stelling dat de termijn van drie maanden( eventueel uitsluitend ) betrekking heeft op het nemen van " de beslissingen , bedoeld in deze wet " . ( de "bijzondere machten " ) .
De tweede zin ontgaat mij echter ten volle ( zie vraag eerder )
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#10 , 10 okt 2020 12:38

"De tweede zin ontgaat mij echter ten volle ( zie vraag eerder )"
Eenvoudig: een beslissing genomen binnen de drie maanden van de volmacht vervalt 12 maanden na het nemen van die beslissing, tenzij voor het einde van die 12 maanden goedgekeurd door het parlement.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

freelance
Topic Starter
Berichten: 2615

#11 , 10 okt 2020 21:18

" Eenvoudig: een beslissing genomen binnen de drie maanden van de volmacht vervalt 12 maanden na het nemen van die beslissing, tenzij voor het einde van die 12 maanden goedgekeurd door het parlement. "

Waar kan ik dit terugvinden in wetgeving ?
Het schijnt eenvoudig te zijn voor u , maar niet voor iedereen neem ik aan .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Franciscus
Berichten: 38602

#12 , 10 okt 2020 23:33

Misschien hier eens lezen:

https://legalworld.wolterskluwer.be/nl/ ... -covid-19/

en denkt u de het college van Procureurs -generaal anders hun omzendbrief zouden publiceren?

viewtopic.php?f=51&t=114156#p639896

of dat rechtbanken de overrteders zouden veroordelen?

freelance
Topic Starter
Berichten: 2615

#13 , 12 okt 2020 15:15

Misschien hier eens lezen:

https://legalworld.wolterskluwer.be/nl/ ... -covid-19/

en denkt u de het college van Procureurs -generaal anders hun omzendbrief zouden publiceren?

viewtopic.php?f=51&t=114156#p639896

of dat rechtbanken de overrteders zouden veroordelen?
Ik heb niet de minste twijfel dat , de Procureurs_generaal omzendbrieven zullen blijven sturen , noch dat rechtbanken overtreders zullen beboeten .

Mijn vraag blijft nog steeds , om toelichting (in wets bepalingen ) te krijgen in verband met " beslissingen die vervallen , tenzij dat .... " .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#14 , 12 okt 2020 15:27

Nogmaals: het gaat niet om volmachtbesluiten. Zie #6 en #8.
De bepaling dat de besluiten "vervallen, tenzij dat ..." is er niet op van toepassing.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#15 , 12 okt 2020 15:40

Ministeriële besluiten kunnen wel de verder uitwerking zijn van KB's.
Zoals een KB dat kan zijn van een wet.
Zo heb ik het volgens mijn roestig (juridisch) geheugen geleerd anno domini 1966/1967!
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”