tweede expeditie van een vonnis

blanco257
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

tweede expeditie van een vonnis

#1 , 03 okt 2020 19:27

Hallo,

Ik kreeg een aanmaning tot afgifte van een tweede expeditie van een vonnis.
Het gaat om een vonnis ivm alimentatie en dateert 11.01.2007.
Er is sinds de datum van het vonnis niets gebeurd..
Wat moet ik doen ? Kan ik dat weigeren ? Is dit vonnis niet verjaard ?
Graag wat info
Dank bij voorbaat
Patrick

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38602

#2 , 03 okt 2020 20:36

Over wat voor vonnis gaat het strafrechtelijk of burgerrechtelijk????

Bij mijn weten verjaard een vonnis dus niet zomaar.
Wat erin staat moet u uitvoeren / naleven en is afdwingbaar

blanco257
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 okt 2020 22:18

ik heb het over dit:
Art. 2262bis B.W. <Ingevoegd bij W 1998-06-10/39, art. 5; Inwerkingtreding: 27-07-1998>
§1. Alle persoonlijke rechtsvorderingen verjaren door verloop van tien jaar.
In afwijking van het eerste lid verjaren alle rechtsvorderingen tot vergoeding van schade op grond
van buitencontractuele aansprakelijkheid door verloop van vijf jaar vanaf de dag volgend op die
waarop de benadeelde kennis heeft gekregen van de schade of van de verzwaring ervan en van de
identiteit van de daarvoor aansprakelijke persoon.
De in het tweede lid vermelde vorderingen verjaren in ieder geval door verloop van twintig jaar vanaf
de dag volgend op die waarop het feit waardoor de schade is veroorzaakt, zich heeft voorgedaan.
§2. Indien een in kracht van gewijsde gegane beslissing over een vordering tot vergoeding van schade
enig voorbehoud heeft erkend, dan is de eis die strekt om over het voorwerp

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 okt 2020 22:37

De vordering tot tenuitvoerlegging van een vonnis verjaart na tien jaar.
De verjaring kan gestuit worden door daden van tenuitvoerlegging. Werd het vonnis nooit betekend? Nooit uitgevoerd? Hebt u nooit alimentatie betaald?
Tegen de beschikking van de voorzitter waarbij deze machtiging verleent om een tweede uitgifte af te leveren kan u derdenverzet aantekenen.
U kan ook, na aflevering van de uitgifte, als tot tenuitvoerlegging wordt overgegaan, de verjaring inroepen voor de beslagrechter.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

blanco257
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 okt 2020 23:24

Nooit betekend, nooit uitgevoerd en nooit betaald. Ik heb een advocaat maar ik heb nu twijfels want waarom heeft hij me niet verwittigd van de mogelijkheden. Ik heb zelf alles moet opzoeken op internet

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”