dna test weigeren via het gerecht kan dat?

vivi00
Topic Starter
Berichten: 1

dna test weigeren via het gerecht kan dat?

#1 , 11 sep 2008 21:57

hallo,

ik ben nu 34 weken zwanger, mijn relatie is juist afgelopen ja een maand geleden. ik heb een nieuwe man leren kennen en nu hij dat weet is hij niet meer zeker dat dit kind van hem is. er is nog geen erkenning geweest. ik ben zeker dat hij de vader is. als hij nu af komt met een gerechtelijk bevel van dna test mag ik die weigeren, en als ik weiger wat zijn dan de nadelen? gaan de kosten dan voor mij zijn??

kan ik zeggen dat het mijn kind is en alleen wil opvoeden, dat ik geen erkenning wil. kan ik weigeren dat hij contact heeft met dit kind??

hij heeft al gedreigd als het kind van hem is na het dna onderzoek wilt hij de kleine opeisen. kan dat?

co- ouderschap gaan ze dat doen bij een baby die borstvoeding krijgt?
hoe staat het gerecht daar tegenover??
hopelijk hoor ik rap iets terug van deze site...
groetjes vivi

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 13 sep 2008 11:51

“Art.331'8.De rechtbanken kunnen,zelfs ambtshalve,een bloedonderzoek of enig ander onderzoek volgens beproefde wetenschappelijke methodes gelasten."(Burgerlijk Wetboek)

‘Het algemeen rechtsbeginsel van verbod van dwanguitoefening tegen de persoon verbiedt niet het deskundigenonderzoek van een bloedproef of enig ander onderzoek bepaald bij art.331octies,voor zover de persoon niet gedwongen wordt zich aan dat onderzoek te onderwerpen.Het zich onttrekken aan een genetisch onderzoek zonder enige rechtmatige reden geldt als feitelijk vermoeden dat samen met andere feitelijke gegevens en omstandigheden van het dossier,het vermoeden van vaderschap versterkt’[Cass. ARC960182N,ARC970294N,17 december 1998(C. t. V. en L. t. W.),R.W. 1998-99,1144,noot SWENNEN,F.;BRIJS,S.,DNA-onderzoek in afstammingsgeschillen:wie weigert,heeft (meestal) ongelijk,R.Cass. 1999,175-198,noot onder Cass. ARC960182N,ARC970294N,17 december 1998].

VERSCHELDEN,G.,Mannen worden vader na weigering bloedproef,Juristenkrant 1999-2,9,bespreking Gent 6 februari 1997;

SWENNEN,F.,Voor het afdwingen van een bloed- of enig ander lichamelijk onderzoek in het raam van een afstammingsgeschil kan een dwangsom worden opgelegd,R.W.2002-03,950.Noot onder Antwerpen 18 december 2001(B. t. S.F.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”