Bewindvoerster in gebreke stellen?

ngc7603b
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Bewindvoerster in gebreke stellen?

#1 , 30 sep 2020 23:00

Hallo

Mijn nonkel en tante zitten in een rusthuis. M'n tante is wilsonbekwaam(alzheimer-dement). Zij zijn getrouwd en hebben geen kinderen.
Uit noodzaak heeft mijn nonkel hun huis laten verkopen. Omdat mijn tante hiervoor haar toestemming niet meer kon geven is dit afgehandeld met een vrederechter en is er een bewindvoerster aangesteld voor m'n tante.
Blijkbaar heeft m'n nonkel een papier ondertekend dat de bewindvoerster (die aangesteld is voor m'n tante) het hele bedrag van de verkoop van hun huis op een geblokkeerde rekening mag zetten en m'n nonkel nu maandelijks een bedrag mag geven om zijn rusthuiskosten en eventuele andere kosten te betalen.
Mevrouw de bewindvoerster neemt nooit op, als ze opneemt zegt ze altijd dat ze de bewindvoerster is van m'n tante en stort steevast te laat het geld voor m'n nonkel z'n facturen te betalen, na telkens heel lang aandringen en blijven bellen.
Er zijn geen problemen met de betaling van het rusthuis van m'n tante.

Kan dit zomaar?

Mijn nonkel blijft zich maar afvragen waarom hij nu geen geld meer heeft. Hij is enorm gegeneerd omdat elke maand de sociale assistente langs moet komen om te vragen waarom hij zijn rekening niet betaald heeft, kan zijn hospitalisatieverzekering niet op tijd betalen(als hartpatiënt), etc.
Hij zou graag de helft van het geld van de verkoop van zijn huis hebben.
Ik vraag me af waarom hij het volledige bedrag niet krijgt en er een domiciliëring kan aangemaakt worden voor beiden hun rusthuiskosten te betalen.
Hij is toch haar man en heeft altijd voor z'n vrouw gezorgd en toen het niet meer kon direct met haar mee vertrokken naar het rusthuis.

Wat kan de volgende stap zijn in deze situatie?

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 okt 2020 16:09

U kan de vrederechter vragen om u als bewindvoerder van uw oom te laten aanstellen. Ik raad u dan wel aan om de situatie uit te leggen aan de vrederechter. Er zal sowieso overleg moeten zijn tussen de 2 bewindvoerders, die evenwaardig zijn. Een zeer belangrijk punt in deze is, van wie was de woning was deze van uw oom én uw tante, ieder 1/2 VE, van uw oom alleen, of van uw tante alleen?
Een andere mogelijkheid is natuurlijk dat de Bewindvoerder van uw tante, ook de bewindvoerder van uw oom wordt. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”