Nederlandstalige inwoner in Wallonie

bartcrimson
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Nederlandstalige inwoner in Wallonie

#1 , 27 sep 2020 14:07

Beste,

Graag had ik vernomen welke mijn rechten en plichten zijn bij een eventueel verhoor door de politie hier in Wallonie.
Mijn kennis van het Frans is redelijk,ik kan mij goed verstaanbaar maken en een goede conversatie aangaan.
Op jurisch niveau is dat een ramp,ik versta niet alles,laat staan bepaalde uitdrukkingen en draagwijdte van antwoorden.
In de veronderstelling dat ik een verklaring moet afleggen,die juridisch bindend is.
Daarom mijn vraag,mag ik een bijstand vragen van een tolk?en wie betaald deze brave man?
Alvast bedankt.

Hopende op een positief verloop,groet ik u hoogachtend.

Bart

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

bartcrimson
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 sep 2020 18:53

Dag Lynx,

Deze had ik al agedrukt in het Frans en Nederlands teneinde de vergelijking te maken,maar omschrijt niet wat mag en niet mag ingeval van een verhoor.
Toch bedankt voor uw reactie.

Bart

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2518
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 sep 2020 19:33

Dag Lynx,

Deze had ik al agedrukt in het Frans en Nederlands teneinde de vergelijking te maken,maar omschrijt niet wat mag en niet mag ingeval van een verhoor.
Toch bedankt voor uw reactie.

Bart
Toch even goed lezen : u mag uw verklaring afleggen in uw taal en bewoordingen. Indien de politie geen Nederlands verstaat, moeten zij beroep doen op een beëdigd vertaler. Uw verklaring in het Nederlands en opschrijven in PV in het Nederlands is een recht.

Issued
Berichten: 1227

#5 , 27 sep 2020 21:23

Een telefoontje naar het desbetreffende politiekantoor om kenbaar te maken dat u in het Nederlands wenst gehoord te worden is aan te raden. Dan kunnen ze afspraken maken met een tolk zodanig dat er geen wachttijd is.

En de staat draagt de kosten van die tolk. Dit gezien het u recht is om verhoort te worden in de taal van uw keuze.

bartcrimson
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 sep 2020 17:19

Bedankt voor de berichten,ik weet wat ik moet doen bij een eventuele verhoring.

Bart.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”