De gouverneur is de echtgenote van de burgemeester.

haflinger
Topic Starter
Berichten: 29

De gouverneur is de echtgenote van de burgemeester.

#1 , 04 aug 2020 21:09

De nieuwe gouverneur van Oost-Vlaanderen .C.V.C. , is de echtgenote van de burgemeester J.V.T .van de gemeente H. Op 1 september 2020 zou zij gouverneur worden. Nu zit zij in het Vlaams Parlementslid.

Ik lees in Het Laatste Nieuws van 31 juli 2020 een artikel : "Gouverneur fluit burgemeester van Zedelgem terug. Kamp uit Kontich mag toch komen........maar chiro wil al niet meer".

Denkt U dat de nieuwe gouverneur van Oost-Vlaanderen haar echtgenoot , die burgemeester zou of zal terug fluiten bij dergelijke zaken ? (Natuurlijk indien deze zaken zouden voorvallen in Oost-Vlaanderen).

Mag dat wel dat de echtgenote van een burgemeester , gouverneur wordt ? Gaat zij haar echtgenoot op de vingers tikken ? Ik denk van niet .

Tevens heeft de toekomstige Oost-Vlaamse gouverneur nog een advocatenkantoor.

Veel mensen mogen bepaalde bijkomende jobs niet uitvoeren omdat zij een job hebben waarbij een welbepaalde bijkomende job niet mag uitgevoerd worden. Ik denk bijvoorbeeld aan politiemensen die bepaalde bijkomende jobs niet mogen uitvoeren omdat ze politie-inspecteur zijn al is daar wel verandering in gekomen vorig jaar maar toch zijn er nog geen jobs die politie-inspecteurs niet mogen uitvoeren.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 aug 2020 21:19

Mag ik er u op wijzen dat dit geen politiek forum is. Tenslotte, wat is uw juridische vraag?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

LeenW
Berichten: 12828

#3 , 04 aug 2020 21:32

De vraag of er geen belangenconflict is. Ik kan hier fout zitten, maar ik dacht dat de gouverneur geen directe leidinggevende voor de burgemeester, dat is de Vlaamse Regering. De eed wordt echter wel afgelegd bij de gouverneur en met Corona lijkt de tegenstelling provincie/gemeente ook weer naar boven te komen. Ik vind het in elk geval een interessante vraag.

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 aug 2020 21:56

Als er een belangenconflict is, zal de gouverneur zich laten vervangen door een plaatsvervanger.
Eenmaal benoemd als gouverneur zal zij haar toga aan de wilgen moeten hangen en dus geen advocaat meer zijn.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

haflinger
Topic Starter
Berichten: 29

#5 , 05 aug 2020 08:01

Mijn vraag is : Kan men gouverneur én advocaat zijn tegelijkertijd ?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 aug 2020 12:51

Mijn vraag is : Kan men gouverneur én advocaat zijn tegelijkertijd ?
Neen
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

LeenW
Berichten: 12828

#7 , 05 aug 2020 12:59

Maar zaakvoerder/vennoot van een advocatenkantoor kan toch nog wel?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#8 , 05 aug 2020 13:53

Maar zaakvoerder/vennoot van een advocatenkantoor kan toch nog wel?
Neen, wat kunnen alleen advocaten.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#9 , 05 aug 2020 14:13

Provinciewet, art. 140, §1, 6°, §2 en §3.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#10 , 05 aug 2020 19:34

Eigenlijk is te hopen dat de persoon die via de selectieproef als beste kandidaat werd aangeduid, zijn gelijk via de rechtbank haalt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Franciscus
Berichten: 38596

#11 , 06 aug 2020 15:14

Bij mijn weten is een gouverneur een politieke benoeming. Nu Vlaamse materie
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 2016111805

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”