Klacht psychiatrische zorginstelling

Olivia1234
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Klacht psychiatrische zorginstelling

#1 , 04 aug 2020 18:15

Beste
Mijn broer werd jaren geleden veroordeeld als verkwister. De rechtbank heeft een advocaat bewindvoerder aangesteld die mijn broer begeleid met zijn financien. Mijn broer woont in een psychiatrische instelling als vrij patient in een mooie studio. Hij woont er graag. De bewindvoerder advocaat is nog steeds dezelfde...
Er is geen vertrouwenspersoon, omdat ik hiervan niet op de hoogte was destijds dat dit wel beter zou zijn....
Het volgende probleem doet zich voor.
Mijn broer is vragende partij om van advocaat te veranderen omdat zijn vertrouwen meerdere malen werd geschonden... Ik heb hem wel tien keer de vraag gesteld of hij dit wilde, ...steeds drukte hij mij er op dat hij dit wenst. Zo heeft mijn broer een documentje gemaakt en ondertekend en aan zijn toekomstige advocaat bezorgd. Ook heeft hij op eigen initiatief naar zijn nieuwe advocaat gebeld om te vragen de procedure in gang te zetten....
Nu is zijn vorige bewindvoerder hiervan op de hoogte gesteld en nu doet die alles wat mijn broer wenst...Hij heeft mijn broer beloofd dat hij nu alles mag vragen wat hij wenst financieel, terwijl dit oa 1 van de punten was die hem dwars lagen. Hij heeft mij verteld dat dit ook niet klopt, eerst voor elke euro schooien en nu de kraan open....Enfin hij stelt zich hierbij wel wat vragen...Ook het feit dat deze advocaat mij niet graag heeft is heel duidelijk. Ik moet telkens op vraag van mijn broer tussenkomen om bepaalde zaken te mogen aankopen, het is per slot van rekening zijn geld. Sinds mijn 19 jaar zorg ik voor mijn broer. Hij belt mij twee maal per dag en de verstandhouding is erg goed...Sinds twee jaar heb ik gevraagd om vertrouwenspersoon te mogen worden, omdat er zich wat problemen voordeden en ik in geen enkel documentje van hem inzage mocht hebben...
Het gifpijltje in dit verhaal is dat deze advocaat mij absoluut niet als vertrouwenspersoon wilt, terwijl mijn broer dit wel wilt.... Mijn broer is heel erg beinvloedbaar en is een gesloten en bange persoonlijkheid....
Mijn broer heeft nu toegegeven dat de vzw van zijn huidige advocaat en de instelling waar hij woont beiden begunstigden zullen zijn in zijn testament. Mij persoonlijk maakt het niet uit wie hij gelden wilt schenken, maar dit ligt er dus vingerdik op. Mijn broer zijn advocaat doet er alles aan om geen pottenkijkers in de buurt te hebben.
Ook de instelling speelt het verhaal mee...
De instelling beweert nu dat ik mijn broer onder dwang heb gezet om te veranderen van advocaat... Maw de instelling heeft nu mijn broer zijn gsm uit gezet en ik kan met hem geen contact meer leggen... Ik kreeg letterlijk allerlei verwijten naar mijn hoofd geslingerd dat ik hem onder druk zet en dat ze dadelijk de psychiater hebben ingeschakeld. Maw mijn broer wordt terug gebrainwashed om het verhaal om te draaien. Gelukkig heb ik mijn telefoongesprekken met mijn broer steeds opgenomen en heb ik heel veel documenten in mijn bezit waaruit de waarheid uit voortvloeit.
Graag zou ik met mijn broer alleen, naar de vrederechter willen gaan en de situatie uitleggen en voorleggen. Want ik kan mijn broer niet redden uit deze situatie, ...hij is te zwak en vergeet niet dat hij graag in de studio woont van de instelling. Hij moet hiermee verder. Weet iemand hier hoe ik mijn broer kan helpen? Hij is mijn enige familielid nog die ik heb.
Bestaat er zoiets als een klachtensysteem?
Heel erg bedankt voor de reacties

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KJ86
Berichten: 2663

#2 , 05 aug 2020 22:34

Weet je zeker dat er geld is. Ik ben al redelijk wat mensen tegen gekomen die onder bewindvoering staan en nog nooit iemand met geld. Stel nu dat er op dit moment geld is, kan ik niet geloven dat er nog geld zal zijn op het einde van zijn leven. Die zorginstellingen zijn niet gratis en de invaliditeitsuitkering dekt het niet.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 aug 2020 07:55

Mag ik er u op wijzen dat het de vrederechter is die eventueel op vraag van de onder bewindvoering geplaatste persoon een andere bewindvoerder aanstelt, niet de persoon die onder bewindvoering staat.

Ik raad u aan om de volgende link eens na te lezen. U kan op de verschillende vragen/situaties doorlinken.
https://www.helderrecht.be/nl/categorie ... het-bewind

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Olivia1234
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 aug 2020 21:22

Dank je wel voor deze nuttige info!

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”