heeft de wetgever een informatieplicht

Vely
Topic Starter
Berichten: 72

heeft de wetgever een informatieplicht

#1 , 24 jul 2020 07:57

Hallo,

Nu elke burgemeester zijn eigen maatregelen kan opleggen tegen de epidemie, vroeg ik me af of er een informatieplicht is naar de bewoners toe.
Is een persconferentie voldoende en vermelding op hun site voldoende?
Normaal gezien wordt er ook geïnformeerd in het gemeentelijk infoblaadje, maar de maatregelen gaan daarvoor te snel in... Maar dan nog, ik werk niet in dezelfde stad als dat ik woon dus het gemeentelijk infoblaadje krijg ik niet voor mijn werkstad..
Ik heb gemerkt dat ik sommige maatregelen niet ben tegengekomen in het nieuws (misschien omdat ik enkel op mijn smartphone kijk en niet hard genoeg doorzoek? maar misschien komt niet elke maatregel in elke krant terecht?)
Daar bovenop komt nog eens het feit dat men federaal sommige maatregelen wilt terugschroeven wegens niet wettelijk (zie maatregelen Deinze)
Het feit dat ik elke dag naar de site van mijn werkstad/woonstad zou moeten surfen om zeker te zijn dat ik alle maatregelen ken is absurd.
vraag dus: welke verplichtingen hebben de gemeentes om ons te informeren over hun lokale maatregelen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 jul 2020 10:02

Iedereen kan aansluiten bij Be Alert en vooral iedereen wordt geacht zijn gezond verstand te gebruiken. Alle maatregelen van de wetgever verschijnen in het B.S. Informatie via de gesproken en geschreven pers gelden ook als informatiekanaal. Voor wat de gemeentelijke maatregelen betreft, kan men altijd zijn licht opsteken bij de informatiedienst van de gemeente en de website van de gemeente. Ook het Ministerie van Binnenlandse Zaken en het ministerie van Buitenlandse zaken vermelden de regels op hun website. Je kan zo veel en zo goed mogelijk informeren, altijd zullen er dwarsliggers en opponenten zijn.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”