PC317: Veiligheids - moraliteitsonderzoek screening bewaking

MAXR1
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

PC317: Veiligheids - moraliteitsonderzoek screening bewaking

#1 , 10 jul 2020 16:29

Beste,

Ik heb in het verleden een veroordeling gelopen bij de correctionele rechtbank voor handel/bezit van verdovende middelen en ben hier ook gestraft voor geweest. Ik ben veroordeeld geweest tot 200 uren werkstraf en heb deze volledig moeten uitvoeren bij een meubelzaak. Het was eenmalig jeugdig stommiteit en ik heb mijn les geleerd op een harde manier.

Door deze veroordeling ben ik op staande voeten ontslagen geweest bij mijn ex-werkgever en kwam ik ook niet meer in aanmerking voor in een andere bewakingsfirma te werken wat logisch is. Veroordeling dateert van Maart 2016. Nu, een paar jaar later kom ik wel in aanmerking voor een herstel in eer en rechten. Al mijn boetes zijn betaald en ik zit ook in mijn 'proefperiode' tussen 3-5jaar. Ik heb deze procedure opgestart samen met mijn raadsman en op basis hiervan had ik nog een aantal vragen:

1) Zal mijn screening nog steeds negatief zijn na het verkrijgen van een eerherstel? kan ik ooit nog een badge krijgen voor een statische post?
2) Deze screening word uitgevoerd door bevoegde ambtenaren staatsveiligheid ministerie van IBZ. op Model 3 veiligheid staat mijn veroordeling er nog op. Er word dus niet enkel naar het strafblad gekeken maar ook naar alle mogelijke pv's die er ooit zijn opgemaakt? met andere woorden ik word de rest van mijn leven gestraft voor één jeugdige stommiteit? we zijn allemaal jong en naïef geweest en de ene persoon maakt grotere fouten dan de andere maar het kan toch niet de bedoeling zijn dat ik deze "litteken" voor de rest van mijn leven moet meedragen?
3) Ik had begrepen dat enkel de privacy commissie bevoegd is om verjaarde veroordelingen te wissen uit het ANG, klopt dit? Hoe schrijf ik deze mensen aan en hoe kan ik contact opnemen voor meer informatie te verkrijgen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
karim_2140
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 jul 2020 22:28

Stuur mij even een privéberichtje.

Didymus
Berichten: 2061

#3 , 10 jul 2020 22:46

Toezichthouder voor politionele informatie is sinds de invoering van de GDPR niet langer de Privacycommissie (die vervangen werd door de Gegevensbeschermingsauthoriteit), maar wel het Controleorgaan voor Politionele Informatie: https://www.controleorgaan.be/nl/burgers
"sowieso" schrijf je zo.

Reclame

MAXR1
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 jul 2020 00:08

Toezichthouder voor politionele informatie is sinds de invoering van de GDPR niet langer de Privacycommissie (die vervangen werd door de Gegevensbeschermingsauthoriteit), maar wel het Controleorgaan voor Politionele Informatie: https://www.controleorgaan.be/nl/burgers
Bedankt voor de info. Het controleorgaan ligt volledig los van justitie, toch?

Bij het verkrijgen van eerherstel kan het dus goed zijn dat de veroordeling nog steeds in een politionele databank word bewaard, waardoor ik mijn kaart (bewakingsbadge) niet meer kan krijgen?

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”